י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
שיטת הנקודות

לבחור היה קשה מאוד להתגבר על יצריו

לרוב האנשים קשה להתמודד עם שינוי גדול ודרמטי או החלטה מהותית, הרבה יותר קל לפרק אותה לנקודות קטנות אתם רוצים לעשות שינוי? קחו לכם משהו קטן אבל בו תתמידו בכל יום

לבחור היה קשה מאוד להתגבר על יצריו
יעקב נחומי, פלאש 90

לפני תקופה קרא לי רב בית כנסת בצפון הארץ שאבוא ואדבר בפני קבוצה של אנשים על נושא רוחני מסוים.

"תסביר להם מבחינה נפשית ורוחנית, כמה זה מזיק וכמה זה גורם רע", הוא ביקש, "תביא להם ציטוטים מספרים כך שיובן באופן חד וברור העניין. אני כבר מספר שנים מנסה לעשות פה שינוי ולא מצליח, אולי אתה לא בתור דמות רב תצליח איפה שאני נכשלתי".

באופן אישי קשה לי להגיד דברים שאני לא חושב שזו הגישה או הדרך שראוי לדבר. אני משתדל לדבר ולכתוב את האמת שבליבי. ולכן אמרתי לאותו רב 'תשמע אני מבין את הרצון שלך להשפיע בנושא הזה, אבל זו לא הדרך שלי. אולי תיקח מרצה אחר או שתיתן לי להרצות ולהעביר את המסר בדרך שאני חושב שהיא ראויה לעשות. אני פשוט לא יכול להעביר מסר בצורה שאני לא מאמין שצריך להעביר אותה'.

בסופו של דבר מסרתי שם את השיעור בדרכי שלי ובסייעתא דשמיא היה חיזוק גדול.

שבועיים אחרי אותו שיעור התקשר אלי אותו רב ומספר לי שכבר יש חיזוק ושינוי בנושא שדיברתי.

'מה עשית?' הוא שאל אותי.

עניתי לו, אספר לך סיפור על רבי יעקב יצחק הלוי הורוויץ, המכונה החוזה מלובלין, שהיה תלמידו של רבי אלימלך מליז'נסק.

מסופר שהרבי אלימלך מליז'נסק אמר לתלמידו החוזה 'למדת ממני הרבה, אך משהו אחד עוד לא למדת ואת זה תהיה חייב ללמוד אצל אחי הקדוש הרבי ר' זושא מאניפולי.

נסע החוזה מלובלין לשבת אצל רבי זושא מאניפולי. כשחזר החוזה מלובלין, שאל רבי אלימלך מה למדת מאחי? ענה החוזה ש'אם פוגשים אדם שחטא, אסור לעולם להראות לו כמה הוא פגום ולא טוב. צריך לדעת שכל העבירות של אותו חוטא נובעות מחוסר אור וקדושה, אם היה לו מספיק אור וקדושה הוא לא היה חוטא, והדרך שרבי זושא הראה לי איך להסתכל על אותו חוטא הוא פשוט למלא את ליבו באור וקדושה ולהתפלל עליו. וכשהוא יתחיל להרגיש את האור ואת הקדושה הוא יעזוב ממילא את כל החטאים ויהפוך לצדיק'.

בזה אני מאמין, אמרתי לאותו רב, אני מאמין שאם אתה רוצה להשפיע על אנשים זו הדרך להשפיע עליהם.

אם אתה רוצה לעשות שינוי אמיתי באדם, זה רק דרך הגברת האור והטוב שיש בו. אין דרך אחרת.

הדרך הנכונה ביותר להתמודד עם אתגרים רוחניים אינה באמצעות הפחדה וחשש מעונשים, אלא באמצעות הכרת הטוב והנכון, מעט מן האור דוחה הרבה מהחושך.

כותב השורות, מרדכי רוט

פעם היה אצלי בחור, הוא התגלגל לאיפה שהוא, נפל שוב ושוב למקומות שאין כאן המקום לפרטם. הוא האמין בהשם, אך היה לו קשה מאוד מאוד להתגבר על יצריו. הוא רק שמע את המשפטים האלו שוב ושוב - תדע שאין תשובה לעבירות שאתה עושה אין כפרה עליהם.

הוא ידע לתאר לי במפורט את כל העונשים שהוא יקבל על העבירות שהוא עושה... זה מה שהוא שמע מהרבנים שלו.

הבחור היה שבור ומיואש לחלוטין, הוא היה ממש בחרדה מכל העונשים שאמרו לו, הוא רצה להתגבר אך היה לו קשה.

אמרתי לו, עזוב שניה את כל העונשים שאמרו לך, אתה יודע כמה אור וקדושה יש לך כאשר אתה מתגבר אפילו רק שניה אחת. הבאתי לו מהספרים הקדושים ציטוטים על כמה שכר ואור וכמה הוא זוכה להתקרב אל השם בכל שניה של התגברות.

אתה צריך לעבוד בשיטת הנקודות (רוב האנשים שרוצים לעשות שינוי בחיים שלהם בכל נושא שהוא, לוקחים על עצמם בבת אחת או דבר מעל כוחם או בכמות גדולה מידי. לרוב האנשים קשה להתמודד עם שינוי גדול ודרמטי או החלטה מהותית, הרבה יותר קל לפרק אותה לנקודות קטנות אתם רוצים לעשות שינוי? קחו לכם משהו קטן אבל בו תתמידו בכל יום, אחרי שהדבר הקטן הזה שלקחתם על עצמכם כבר התרגלתם אליו וזה נותן לכם סיפוק - תוסיפו עוד משהו קטן וכך תמשיכו הלאה הלאה. אין אחד שלא יכול לעשות משהו הכי קטן בשביל שינוי, כל אחד יכול רק דקה אחת.

מגיעים אלי בני נוער או אנשים שירדו מהדרך. אני אומר להם תיקחו משהו אחד קטן. אסור שתרגישו גם עם הדקה הזו לחץ. אם קשה לכם תעשו חצי דקה. קשה לכם חצי דקה, תקבלו על עצמכם משהו שהוא עשר שניות).

תתחיל להתגבר בכל פעם רק דקה אחת ואז תחשוב כמה הדקה הזו חשובה בעיני השם, גם אם אתה יודע בטוח שאתה תיפול אחרי דקה. באותה דקה שאתה מתגבר על עצמך תחשוב על כל הציטוטים שהבאתי לך, כמה אור קדושה וקרבת השם על כל שניה שאתה מתגבר. אל תחשוב על שום עונש, לא כף הקלע ולא שאין לך תשובה. תחשוב שוב ושוב כמה שכר יש לך על השניה הזו.

לאותו בחור נדרש תהליך - אבל בסוף הוא יצא מכל מה שהתמודד. הכל בזכות האור והקדושה שהתגלו החוצה ואז כל החושך נעלם.

חברים יקרים אתם רוצים לעשות שינוי עם עצמכם או עם הסביבה שלכם, אתם צריכים לעשות רק דבר אחד והוא לגלות את האור והחיובי שבכם ובסובבים אותכם והשינוי יבוא מעצמו.

למעט אור יש כוח לדחות הרבה מן החושך. לחושך אין לו שום מציאות, כאשר האור מופיע הוא פשוט לא נהיה קיים.

שבת שלום ומבורכת לכל עם ישראל הקדושים.

לתגובות [email protected]

יצר הרע מרדכי רוט, עלומים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד