י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
"חטפו אותי" • מיוחד

הקאמבק המסתורי של ליפא הגדול: "עבר דברים בחיים האישיים"

מלך הזמר החסידי, שהסיר את הפאות ועבר מפנה דרסטי בחייו, ניצב מול נידוי חרדי נרחב • כעת הוא פונה מחדש לכיוונם של אלו שהעריצו אותו בעבר ללא גבול - והרגשות סוערים מכל הכיוונים • 'בחדרי חרדים' עם הסיפור המלא והמרגש על התהליך, התקוות והתכניות לעתיד של ליפא

האיש עם אלף הפרצופים. צילומים: נתי שוחט, מנדי הכטמן, פלאש 90
האיש עם אלף הפרצופים. צילומים: נתי שוחט, מנדי הכטמן, פלאש 90

הקריירה המוזיקלית של הזמר הצבעוני ליפא שמלצר – עמוסה בשלל תהפוכות שונות ומשונות. הזמר, שהחל כחסיד סקווירא שמיתרי קולו משמיעים רק ניגוניים חסידיים, הפך למוזיקאי צבעוני שמופיע בפני נשים ומשלב סגנונות מוזיקליים הרחוקים מה'גירסא דינקותא' החסידית.

השינויים של ליפא כללו עטיפות חיצוניות רבות, מצביעת פאות, שלבסוף הוסרו במהלך שגרר זעם, ועד לתלבושות מוזרות ועשרות סוגי משקפיים, בשלל צורות וגדלים.

וכאילו לא די בדרמות שאפפו את הזמר שמלצר, נחתה כעת סערה חדשה - הפעם חיובית, לשם שינוי. בשבועיים האחרונים, הצליח ליפא להסעיר שוב את הרשתות החברתיות, שבחשו וריכלו על הקאמבק המסתורי החדש של הזמר הנודע, ועל חזרתו לשורשיו החסידיים. 'בחדרי חרדים' עם הסיפור המלא.

השינוי נרשם בתקופה האחרונה כאשר ליפא החל להופיע בהופעות בלבוש חסידי–חרדי, כשכיפה שחורה לראשו, ולגופו חולצה לבנה, משקף נורמטיבי וציצית. "ליפא החליף מלתחה והשאיר מאחוריו את עשרות הבעקיצ'עס הצבעוניים", לחשו מעריציו זה לזה.

אבל לא רק שינוי חיצוני. השבוע החליט ליפא להפסיק את צילום סרטוני ה'שני וחמישי' המפורסמים שלו, שבהם היה משמיע את דעותיו על שלל נושאים ומעביר לצופיו השקפה כראות עיניו. את הצעד הוא הסביר כך: "אני רוצה להשאיר את ההשקפה לרבנים, ואת הרעיונות לפסיכולוגים. אני רוצה לפעול ולהתמקד במה שאני טוב בו - מוזיקה ואומנות".

ליפא החדש. בחופה

תהפוכותיו של ליפא בשנים האחרונות הרחיקו ממנו אלפי מעריצים חרדיים, שהכריזו עליו חרם. הדבר השפיע גם על מצבו הכלכלי, כאשר הופעות הענק בהשתתפות אלפי חרדים – הפכו אצלו להיסטוריה. כעת, מביטים מעריצי העבר אל הקאמבק שלו, ועל התהליך הרוחני שעובר על ליפא, ומשמיעים קולות התלהבות ברשתות החברתיות.

"איזו שמחה לקבל אותך בחזרה, כמו בימים הטובים", כתב לליפא אחד מהגולשים החרדים. "אין כמו ה'ליפא' הישן והאיכותי", כתב גולש אחר. גם שאר התגובות היו דומות, כולן בסגנון של "התגעגענו לליפא הישן", ו"סוף סוף אפשר לחזור לשמוע את הרגש שלך". ששון ושמחה של ממש.

ליפא מצידו התייחס גם הוא לשיח סביבו. "אנשים שואלים אותי: ליפא מה קרה?, אתה חוזר או לא חוזר?!", סיפר במהלך קומזיץ' שערך לחסידי סאטמר. לדבריו, "זה לא שאני חזרתי, החסידים הם אלו שחטפו אותי חזרה".

בעיצומו של המהפך הרוחני - בשבוע שעבר שהה ליפא בישראל. את הזמן הוא ניצל להקלטת מספר שירים עם המעבד המוזיקלי החרדי יואלי דיקמן.

דיקמן, הקרוב לליפא, שוחח עם 'בחדרי חרדים' וחשף טפח על מאחורי הקלעים של הקאמבק שמבצע הזמר הצבעוני. "בחודש האחרון ליפא עובד ערב ערב, אחרי תקופה שלא היו לו אירועים, כי היו כאלה שנידו אותו. אם זה בקטע של חומר של שירים או אם זה בקטע של לבוש", הוא מספר.

לדברי דיקמן: "כל אמן בקריירה שלו - עובר תהליך או איזה שהיא דרך מסוימת שהוא עושה וכל אחד עושה את זה בדרך שלו. אחד עובר עם המשפחה דברים, השני עם המוזיקה או עם מפיקים שמתחלפים או נגנים".

דיקמן מוסיף ל'בחדרי חרדים' כי: "ליפא עבר בתקופה האחרונה כל מיני דברים בחיים האישיים שלו שגרמו לו להבין איפה המקום שהוא באמת צריך להיות, בלי להיכנס לפרטים. והוא הבין איפה המקום האמיתי שהוא צריך להיות".

"ליפא רוצה לחזור לימים של 'ליפא שמלצר' - הזמר החסידי המיתולוגי הידוע של השירים עם התוכן, עם הטקסטים הנורמליים ולא 'בו"ה בו"ה' וכל העניינים וגימיקים", אומר דיקמן בשיחה עם 'בחדרי חרדים'. למרות זאת, הוא טוען: "ליפא עדיין יביא את הגימיקים, כי הוא טאלנט שמחפש תמיד חידושים".

הזמר מציין כי: "גם באלבום החדש שהוא מאוד מאוד חסידי ומאוד עם תוכן - יש המון ניגוני סקווירא ושירים שהגיעו בהשראת אביו שנפטר. וליפא שואף להוציא את האלבום לקראת היארצייט של אביו בעוד כחודש וזה דיסק מאוד חסידי".

ליפא מרגש עם 'וידע כל פעול'

דיקמן מגלה לסיום כי: "ליפא רצה שהאלבום כולו יהיה אותנטי עם הפקה גדולה ומושקעת". לדבריו, "הוא גם חזר להיות 'ישיביש' - גם בלבוש וגם בשירה, ליפא חוזר לעצמו בענק".

לא רק דיקמן, גם המפיק האמריקאי אברהם מרדכי שוורץ הגיב לתופעת ההתחדשות של ליפא. באירוע שהתקיים במהלך הקיץ - שר שוורץ לליפא: "מעולם לא היה כזה חידוש בכל העולם, כיוון שכך רצה הקב"ה שכזו מתנה כמו ליפא - חוזרת אלינו בכוחות מחודשים, שיביא לנו ניגונים יהודיים וחסידיים בעוצמה".

ליפא שמלצר יואלי דיקמן סקווירא ליפא

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד