י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
"מגיע לו"

מה אמר הגר"ח על יהודי שבקש לשרוף גופתו?

אנשי ארגון זק"א - הביאו לפתחו של הגר"ח קנייבסקי כמה שאלות מוסריות עמן הם מתמודדים לא מעט • על יהודי שאינו שומר תומ"צ שביקש לשרוף את גופתו, אמר הרב: "מגיע לו..."

מה אמר הגר"ח על יהודי שבקש לשרוף גופתו?
ראשי זק"א אצל הרב קנייבסקי צילום: דוברות זקא

מידי יום ביומו עולים יהודים לביתו של הגר"ח קנייבסקי, לשאול ולהתייעץ עמו בענייני הפרט והכלל וכן בשאלות הלכתיות מובאות אל פתחו.

אמש (ראשון) היו אלה ראשי ארגון זק"א, שבמסגרת מאבקם למען כבוד המת התעוררו אצלם מספר שאלות הלכתיות בנושאים מוסריים של מניעת ניתוחי מתים ומניעת שריפות גופות - שאלות אתם מתמודדים אנשי הארגון לא מעט.

בתיעוד הוידאו שהגיע לידי 'בחדרי חרדים', אחת השאלות נסובה על מקרה בו יהודי לא שמר שבת בחייו ולא הקפיד על ההלכה, וביקש בצוואתו לשרוף גופתו. "עד כמה צריך להילחם כדי למנוע זאת?" שאל יו"ר זק"א, יהודה משי זהב. הגר"ח השיב "מגיע לו" ופסק שלא צריך להילחם במקרה כזה עם רשויות החוק.

הגר"ח קנייבסקי ענה כהרגלו בתשובות קצרות וממוקדות. הוא נשאל בעניינים שצצו במהלך טיפול בנושא מניעת ניתוח שלאחר המוות ומניעת שריפת גופות בהיבט המוסרי וההלכתי - והשיב תשובות ברורות וחדות, וכיוון הלכתית את ראשי זק"א.

לשאלת מזכיר וועד הרבנים, הרב מאיר אקער, במקרה זה במידה ומדובר באדם שלא ידע - לכאורה תינוק שנשבה - שילדיו שומרי שבת ואלה מבקשים להביאו לקבר ישראל, כך שיהיה להם היכן לומר קדיש. הגר"ח הכריע שצריך לקבור אותו "קבורת חמור".

במשלחת השתתפו גם מנכ"ל זק"א דובי ויסנשטרן, מנהל המחלקה המשפטית מיכאל גוטויין ועוד.

על מקרה אחר בו נשאל הרב לגבי יהודי שהיה נשוי לגויה ואשתו מבקשת לשרוף את גופת המנוח ואילו ילדיו היהודים מתנגדים - "האם צריך להפוך את העולם על מנת למנוע את שריפת גופתו?" נשאל הרב בתיעוד שהגיע ל'בחדרי', והרב השיב בבדיחות "לשרוף אותה..".

הגר"ח בירך את מתנדבי הארגון שעושים לילות כימים למען הזולת, בברכת תכלה שנה וקללותיה, תחל שנה וברכותיה.

שריפת גופה נתיחת גופה זק"א יהודה משי זהב הרב חיים קנייבסקי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד