ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024
האם ליצמן עבר על החוק?

העתירה חשפה: אלה הזוכים בצ'קלקה חוקית לרכב

בזכות עתירה שהוגשה, נחשפה רשימת הזוכים בצ'קלקה, סירנה, גם מבלי צורך מבצעי כלשהו • בין הזוכים: מנכ"לי משרדים וסגני שרים • וגם: האם ליצמן עבר על החוק?

העתירה חשפה: אלה הזוכים בצ'קלקה חוקית לרכב
סירנה צילום: Pixabay

לא רק אמבולנסים: בעקבות עתירה שהוגשה בשם ערוץ 10, נחשפה רשימת האנשים ובעלי התפקידים שיכולים להשתמש בצ'קלקות - אורות מהבהבים - ברכבם, שלא לצרכי חירום.

החל משיירות של אישים חשובים ועד לאמבולנסים ומכוניות משטרה, הצ'קלקות מסייעות לרכבי האח"מים לפנות את הדרך ולהגיע במהירות ליעד. בשנים האחרונות חולקו צ'קלקות גם לבעלי תפקידים נוספים, ביניהם ניתן למצוא למשל את מנכ"ל משרד האוצר.

אישים נוספים שזכו באור המהבהב הנחשק הם אנשי רשות העתיקות ומנכ"ל משרד התקשורת לשעבר ובסך הכל 170 אנשים שזכו ביתרון על הכביש.

לפני תקופה נחשף בערוץ 10 כי מנכ"ל משרד האוצר, שי באבד, השתמש בצ'קלקה שקיבל לצרכיו האישיים, וזאת כמובן בניגוד למותר. בעקבות החשיפה, נוסחו מחדש הקריטריונים והם הפכו למחמירים הרבה יותר אך רשימת מחזירי מ-146 מחזיקי צ'קלקות ל-170 כאמור.

לפני 20 שנה הוקמה ועדה שמתוקף תפקידה החליטה מי יזכה בצ'קלקה ולמי היא נצרכת בכדי להגיע לזירות במהירות האפשרית. לפני כ-3 שנים הוחלט כי הענקת הזכות לצ'קלקה תהפוך גם לסמל סטטוס וכך חולקה הנורה המהבהבת גם למנכ"לי משרדי ממשלה וסגני שרים.

בין מקבלי הצ'קלקות שביקשו אישור וזכו בו, ניתן למנות את ראש עיריית ירושלים, ברקת, סגן השר ליצמן ושר הרווחה כץ, שהשתמשו בצ'קלקה על מנת להגיע לאירועים כגון לווית הרב שטיינמן, כאשר לפי אחת הטענות לא מדובר בצורך אמתי.

עו"ד תומר נאור מהתנועה לאיכות השלטון, אמר כי נראה כי הפרוטקציה משחקת תפקיד: "יש פה תחושה שכל מיני מקושרים ובעלי אינטרסים הם אלו שמקבלים את ההיתר, אותו פנס כחול מהבהב כדי להגיע לחתונות ואירועים ועושים שימוש אסור באמצעי שנועד לכוחות ביטחון ולשירותי הצלה".

קרן טרנר, מנכ"לית משרד התחבורה, הסבירה כי גם אדם שזכאי לצ'קלקה ברכבו יכול להפעילה רק בעת חירום: "גם אם יש לו צ'קלקה, הוא יכול להפעיל אותה אך ורק בשעת חירום. אם מישהו קיבל צ'קלקה ונוסע בבוקר כדי לקצר פקקים על השול או בנתיב תחבורה ציבורית, הוא חייב לקבל קנס ונקודות".

סגן השר ליצמן מסר גם הוא בתגובה: "סגן השר השתתף בהלווית הר שטיינמן, אירוע ציבורי שבגינו נחסמו צירי תנועה מרכזיים, ונסע בליווי משטרתי ועל פי הנוהל החוקי במקרים אלו".

ראש עיריית ירושלים, ברקת, מסר בתגובה: "הפנס הכחול ברכבו של ראש העיר מופעל באירועי החירום העירוניים בהתאם לאופי האירוע ומורכבותו".

מטעם שי באב"ד, מנכ"ל משרד האוצר, נמסר בתגובה לכתבה בערוץ 10: "לא נגיב לכתבות ממוחזרות מלפני שנה. אנו בטוחים שעם מאמץ עיתונאי רציני תצליחו למצוא חומרים עדכניים, חדשים ומעניינים יותר".

סירנה צ'קלקה שי באבד ניר ברקת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד