י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
שר החוץ האיראני תקף את נתניהו:

"מחרחר מלחמה ועומד ליד נשק גרעיני, בושה"

שר החוץ האיראני: "איראן - מדינה ללא נשק גרעיני - מאוימת בהשמדה אטומית על ידי מחרחר מלחמה שעומד ליד מפעל נשק גרעיני, בושה" • את הדברים אמר בתגובה לנאומו של נתניהו במהלך טקס לקריאת "הקריה למחקר גרעיני - נגב" על הנשיא לשעבר, שמעון פרס

"מחרחר מלחמה ועומד ליד נשק גרעיני, בושה"
ויקיפדיה

 "איראן, מדינה ללא נשק גרעיני, מאוימת בהשמדה אטומית על ידי מחרחר מלחמה שעומד ליד מפעל נשק גרעיני, בושה", כך תקף הערב שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, את ראש הממשלה בנימין נתניהו.

שר החוץ האיראני זריף אמר את הדברים בתגובה לנאומו של ראש הממשלה בנימין נתניהו מוקדם יותר היום בטקס לקריאת "הקריה למחקר גרעיני - נגב" על הנשיא לשעבר, שמעון פרס ז״ל.

ההחלטה על קריאת "הקריה למחקר גרעיני - נגב" על שם נשיא המדינה התשיעי התקבלה על ידי נתניהו, לאור תפקיד המפתח שמילא מר פרס ז"ל בהקמת המדינה וכאות הוקרה של מדינת ישראל על תרומתו הייחודית, המשמעותית והחיונית לקידום מדעי הגרעין במדינת ישראל ולביצור ביטחונה.

נתניהו נאם באירוע ואמר: "אני רוצה גם לברך אתכם, עובדות ועובדי הקמ"ג שמגשימים יום יום בעבודתכם המסורה והעלומה את החזון של ביטחון ישראל, שהוא חזונו של שמעון פרס זכרונו לברכה. אני שמח לפרוע היום חוב של כבוד לשמעון פרס, הנשיא התשיעי של מדינת ישראל".

במהלך הדברים אמר נתניהו: "פועלו של פרס הוא רב שנים ורב זכויות, הוא מקיף גם את המקום המיוחד הזה. מדינת ישראל היא היום בת 70, והיא מעצמה אזורית, ובתחומים מסוימים מעצמה עולמית. אנו הופכים אותה לכוח משמעותי מאוד בזירה הבינלאומית, אבל אני חייב להגיד שבשעה שמבטנו מופנה קדימה, איננו שוכחים להסתכל גם אחורה".

עוד הוסיף נתניהו: "אנחנו זוכרים מאין התחלנו ואילו מאמצים כבירים ומתמשכים נדרשו כדי לבסס את כוחנו. כאיש חזון ומעש, שמעון פרס הטביע את חותמו בשורה ארוכה של תחומים - פיתוח הארץ, הגברת העלייה, ייצוב הכלכלה, החתירה לשלום, טיפוח המדע והחדשנות. אבל לפני הכל, הוא תרם תרומה גדולה וחשובה לביטחון ישראל - הבטחת כושר ההרתעה ויכולת ההגנה שלנו מפני איומים קיומיים תעמוד לו לדורות".

נתניהו הצביע על מספר דוגמאות: "כך בהקמת התעשיות הביטחוניות, כך ברכש מאסיבי של נשק, כך במבצע יהונתן, ששמעון, כשר ביטחון בממשלתו של יצחק רבין, היה אחד מאבות ההצלחה העיקריים שלו, וכך גם בנוגע לפרויקט דימונה".

"סיפרתי פעם שבשנים ששירתי בצה"ל כקצין בסיירת מטכ"ל, הובלתי את חייליי במסעות ניווטים ארוכים ברחבי הארץ, כולל בנגב. אחד הניווטים שתכננתי היה במקום הזה. ראיתי עיקול מעניין במסילת הרכבת, זה מצא חן בעיני, ואמרתי: "נעבור פה, ממש פה, סמוך לדימונה". ואז קיבלתי הוראה מדרגים בכירים בצה"ל: "באזור הזה על תעבור". אני שאלתי: "מה זאת אומרת? היחידה מגיעה לכל מקום, אין מי שיעצור אותה". אבל במקרה הזה, ההוראה מגבוה נותרה בעינה - "במקום הזה אל תעבור".

לדברי נתניהו: "כעבור כמה עשרות שנים, כשנבחרתי לראשות הממשלה, כבר יכולתי להיכנס לדימונה ברשות ובסמכות. בעצם, אני נתתי את הרשות והסמכות לעצמי להיכנס למקום הזה".

במהלך נאומו ציין נתניהו כי "פרס דבק בקידום הפרויקט, חרף התנגדויות מחוץ. אני חייב להגיד לכם, גם חרף התנגדויות מבית. והסיפור המלא טרם סופר, ויעברו עוד שנים רבות עד שיסופר, אם בכלל. אבל בהזדמנות הזאת אני גם מבקש להביע הערכה, הערכה עמוקה גם לבנימין בלומברג, שהיה יד ימינו של שמעון פרס במקום הזה ובמשימות ביטחוניות רבות אחרות שעשה למען מדינת ישראל, והוא נפטר אתמול. נפרדים ממנו ממש עכשיו".

"בכל אופן" אמר נתניהו, "דבר אחד ברור - שמעון פעל מתוך ראיית הנולד, בתושייה, בתעוזה. לימים הוא אמר, תקשיבו: "דימונה אפשרה לי לקיים את השבועה שנשבעתי בצעירותי לסבי - להבטיח את קיומנו כעם עולם". לדאבון הלב, גורלו של הסבא, הרב צבי מלצר, היה שונה. הוא נאלץ לצעוד בשואה בראש יהודי העיירה שלו שהובלו לבית הכנסת העשוי מעץ ונשרפו חיים. רעייתי שרה ואני היינו עכשיו בליטא, וראינו שם את המחיר הנורא ששילם עמנו בליטא ובבלרוס הסמוכה, ובתוכו המשפחה של שמעון, על היותנו חסרי מגן וחסרי יכולת הגנה עצמית".

"איזה מרחק עצום עשינו ב-75 השנים. לפני שנתיים, כששמעון הלך מאיתנו, הודעתי בישיבת הממשלה על הכוונה לקרוא לקריה הזו למחקר גרעיני בדימונה על שמו, והיום אנו מממשים את ההבטחה. אני לא יכול להגיד לכם שוב איזו התרגשות אוחזת בי כשאחזנו כאן ומשכנו וחשפנו את השלט הזה, שאומר הכל".

"שמעון חתר לשלום, אבל הוא ידע ששלום אמת יכול להיות מושג רק אם ידנו תאחז בחוזקה בנשק המגן. במזרח התיכון, ובחלקים רבים של העולם, יש אמת פשוטה: אין מקום לחלשים. החלשים קורסים, נטבחים, נמחקים מן ההיסטוריה, והחזקים, לטוב או לרע, הם אלה ששורדים. את החזקים מכבדים, עם החזקים כורתים בריתות, ובסופו של דבר עם החזקים עושים שלום".

מוחמד זריף איראן טוויטר נתניהו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד