י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
בפורום הכשרות של אגודת ישראל

גוף כשרות כספינה בלב ים

"תפקיד של משגיח אינו שייך לשעות עבודות מסוימות הוא דורש שהראש יהיה מונה 24 שעות במלאכת הקודש" הדברים נשמעו בפורום הכשרות לבחרי מערכת הכשרות של בד"ץ אגודת ישראל  -'בחדרי חרדים' עם סיקור ותיעוד 

גוף כשרות כספינה בלב ים
כינוס פורום הכשרות צילום: באדיבות המצלם

שעות נעלות של התוועדות מרוממת עברו על המפקחים והמשגיחים במערכת הכשרות של בד"ץ אגודת ישראל, בכנס 'פורום הכשרות' שהתקיים ביום חמישי בהיכל האירועים 'האיטלקייה' בבית שמש בראשות הרבנים הגאונים חברי הבד"ץ.

פתח והנחה את המעמד מנכ"ל מערכת הכשרות הרב נחום פרוש, שקידם בברכה את הרבנים הגאונים חברי הבד"ץ, ואת חברי מערכת הכשרות של בד"ץ אגודת ישראל משתתפי הכנס. הרב פרוש עמד בדבריו על צמיחת מערך הכשרות של בד"ץ אגו"י בשנה החולפת, ועדכן על שיתופי פעולה ומהלכים גדולים העומדים על הפרק אי"ה בעתיד.

את מסכת הנואמים פתח הרה"ג רבי מאיר בוקשפן, רב דחסידי קרלין במודיעין עילית, רב שחיטת העופות בהשגחת בד"ץ אגו"י. בפתח הדברים שיבח את הנהלת הבד"ץ, העומדת לימין המפקחים והמשגיחים בכל הנושאים ודואגת שהכל יתנהל על הצד היותר טוב. הרב בוקשפן הרחיב בדבריו אודות ההידורים וההקפדות המיוחדות בשחיטת העופות בהשגחת הבד"ץ, תחת פיקוחם של חברי הבד"ץ, וסיים בדברי חיזוק למשגיחים על חשיבות העמידה על משמר הכשרות בכל מצב שיהיה.

בקשב רב נשמעו דבריו המאלפים של רב שחיטת הבקר שע"י הבד"ץ בדרום אמריקה, הרה"ג רבי דוד יצחק מנדלבוים, דומ"ץ קהילת דרכי תורה בביתר עילית, שהרחיב על חשיבות עניין ההנהגה בכשרות, שהתנאי ההכרחי להצליח הוא שכל משגיח יודע שהוא אינו אלא שליח של רבני הבד"ץ שהם הסמכות היחידה הקובעת בכל עניין ועניין. הרב מנדלבוים הדגיש כי כאשר מתנהלים כך, המשגיח הניצב במפעל אינו ניצב לבדו, כי אם נשען על גב חזק וצמוד בכל עניין למהלך שקבעו חברי הבד"ץ. בסיום הדברים שיבח את מנהל מחלקת הכשרות הרב שמעון קרויזר, על עמידתו האיתנה לימין השחיטה בחוץ לארץ בכל נושא ועניין.

במשך שעה ארוכה האזינו משתתפי הכנס לדרשה מעמיקה שהשמיע חבר הבד"ץ הגאון רבי יצחק אייזיק פרג, שפתח בדברי התעוררות לקראת הימים הנוראים הבאים עלינו לטובה, ועמד על משמעות ארבעים יום שבין ר"ח אלול ליום הכיפורים, ימים המסוגלים במיוחד לתשובה, ובפרט למי שנושאים באחריות על משמר הכשרות. בהמשך דבריו עסק בהרחבה בעניין כלי בית המקדש וחילוקי השיטות בעניין אופן בנייתו של הבית השלישי במהרה בימינו, וסיים בדברי ברכה לשנה טובה וגמח"ט לכל הנאספים.

דברים נלהבים בעניין משימתו של משגיח הכשרות וחשיבותה, נשא חבר הבד"ץ הגאון הרב משה אורי אייזנשטיין שחידד ואמר כי מטרתה של מערכת הכשרות של בד"ץ אגודת ישראל אינה להיות הגדולה ביותר, אלא הטובה ביותר. הרב אייזנשטיין פנה למשגיחים באומרו כי גוף כשרות הריהו כספינה בלב ים, שלכל אחד מהנוסעים יש אחריות על כל האחרים, שכן כל משגיח במקום בו הוא מוצב יש לו אחריות על ענפים אחרים בכשרות שמסתמכים על המוצרים שבאחריותו. תפקיד של משגיח אינו שייך רק לשעות עבודה מסוימות, אלא הוא תפקיד שדורש שהראש יהיה מונח 24 שעות במלאכת הקודש, וכמובן תוך היצמדות מוחלטת להנחיות הבד"ץ וההוראות המפורטות בכל פרט ופרט.

את המשא המרכזי נשא חבר הבד"ץ הגאון רבי בנימין אדלר, שהרחיב בדברי הלכה ומוסר בעניין חומר איסור שרצים, ועד כמה נצרך משנה זהירות בעניינים אלה. הרב אדלר הדגיש בדבריו כי מי שנכשל וגורם לאחרים להיכשל באכילת שרצים אינו נענש רק משום 'לפני עיוור' אלא עונשו ממש כמי שאכלם בעצמו, ומכאן ניתן ללמוד על חומר האיסור. בהמשך הדברים עמד על משמעות ימי הרחמים והסליחות, בהם נבחן כל אחד ואחד האם הוא ממלא כראוי את תפקידו בעולם, ועד כמה הדברים מחייבים חשבון נפש והתחזקות בעמידה על המשמר בכל עניין ובפרט במלאכת הכשרות הדורשת משנה אחריות וזהירות.

דברי עידוד ושבח נלהבים לצוות מערכת הכשרות, נשא חבר הבד"ץ הגאון רבי ישראל ברזובסקי, רבה של שכונת הגפן בביתר עילית, שעמד בדבריו על תחושת החרדה האופפת את העוסקים בענייני הכשרות בבד"ץ, שכל אחד ואחד העומד על משמרתו משעבד עצמו בגוף ונפש למלאכת הקודש.

דברי שבח מיוחדים הקדיש הרב ברזובסקי לרבני השחיטה, שאינם יודעים מנוח לכל אורך השעות בהן נמשכת מלאכת השחיטה, ומפקחים על כל הנעשה במסירות עצומה, עד קצה גבול היכולת. כן שיבח את מנהל מחלקת הכשרות הרב שמעון קרויזר ואת המפקח הראשי הרב שמואל גנזלר על המאמצים שהם משקיעים מעל ומעבר בעמידה על משמר הכשרות. בסיום הדברים, שיבח את מנכ"ל מערכת הכשרות הרב נחום פרוש, שממלא נאמנה את כל הוראות רבני הבד"ץ, ומקפיד על סמכות הרבנים בכל נושא ועניין ללא כל פשרות, שזהו היסוד לסייעתא דשמיא שזוכים לה בבד"ץ אגו"י.

לאחר מכן העניקו חברי הבד"ץ תעודות הוקרה למשגיחים מוותיקי מערכת הכשרות לציון עשרות שנות עמידה נאמנה על המשמר. 

אגודת ישראל פורום כשרות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד