י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
שרי אריסון כבר לא

דרמה בבנק הפועלים: בעלת השליטה נוטשת

בעלת השליטה בבנק הפועלים, שרי אריסון הודיעה הבוקר כי תמכור את מניותיה בבנק לאחר שלא הצליחה למצוא משקיע ולאחר 21 שנים בהן הייתה בעלת השליטה

דרמה בבנק הפועלים: בעלת השליטה נוטשת
כספומט. אילוסטרציה צילום: Noam Moskowitz/Flash90

אשת העסקים שרי אריסון הודיעה כי תמכור את מניותיה בבנק הפועלים ותפזר את גרעין השליטה של הבנק, כך פורסם הבוקר ב'גלובס'. אריסון קיבלה התר לכך מבנק ישראל ובכך יצטרף גם בנק הפועלים אל לאומי ודיסקונט, הפועלים גם הם ללא גרעין שליטה.

קבוצת אריסון תצטרך להתחיל את מכירת המניות בתוך שנה ולמכור עד לתומה 20 אחוז ממניותיה. את יתר המניות תוכל הקבוצה למכור במהלך 4 השנים מרגע תחילת המכירה, זאת בכדי להימנע מפגיעה במחיר המניה בשל הלחץ שיווצר למכירתה.

שוויין של המניות אותן מחזיקה קבוצת אריסון מוערך כיום ב-7 מיליארד שקלים וההחלטה לפנות לבנק ישראל לצורך קבלת היתר לפיזור גרעין השליטה הגיעה לאחר ניסיונות כושלים למציאת משקיעים, כשהאחרון שבהם התפוצץ לפני כשנה.

הדירקטורים מטעם קבוצת אריסון בבנק הפועלים יתפטרו כבר עתה, כשבין המתפטרים ניתן למנות את אפרת פלד, מנכ"לית אריסון החזקות שנחשבת לדמות החזקה בדירקטוריון הבנק.

זו המכירה השניה של אריסון בתקופה האחרונה לאחר שלפני מספר שבועות השלימה את מכירת "שיכון ובינוי", שהייתה החברה הגדולה השניה שהחזיקה בישראל מלבד בנק הפועלים.

שרי אריסון עצמה מסרה הבוקר לאחר ההודעה בה היא אומרת כי היא מאמינה בבנק ומקווה שימשיך לפעול בהתאם לחזון: "בשנים האחרונות פעלתי לשלב שותף אסטרטגי ולהקטין את אחזקותי בבנק הפועלים. משלא נמצא שותף אסטרטגי להשקעה בסדר גודל כזה, ולאחר סיום המגעים עם המשקיעים מצפון אמריקה - פניתי לפני מספר חודשים לבנק ישראל בבקשה לבחון את האפשרות לקבלת אישור לביזור השליטה. הייתה לי הזכות להיות בעלת השליטה בבנק במהלך 21 השנים האחרונות. אני מאמינה בבנק הפועלים ורוצה להודות לחברי הדירקטוריון, להנהלה, לעובדים לדורותיהם ולציבור הלקוחות הנאמן. אני משוכנעת כי בנק הפועלים, מעמודי התווך של המשק הישראלי, ימשיך לפעול בהתאם לחזון של חירות פיננסית, לצמוח, לגדול ולשרת נאמנה את כלל לקוחותיו".

מבנק ישראל נמסר היום: "לנוכח גודלה של ההחזקה ביחס לשוק המניות המקומי, הוגדר משך זמן של עד חמש שנים (עם אופציה להארכה עד שנתיים נוספות), במסגרתן תצטרך בעלת השליטה למכור את מניותיה עד להחזקה שלא תעלה על 5% מסך הון המניות של הבנק. על מנת להימנע מכל חשש לניגוד עניינים, כהונתם של הדירקטורים בבנק, אשר הינם בעלי זיקה לקבוצת אריסון, תסתיים לאלתר. יו"ר הדירקטוריון ימשיך בתפקידו גם לאחר השינוי האמור בבעלות, לפי החלטת המפקחת על הבנקים שכן מעבר לכך שמונה בידי משפחת אריסון, הוא אינו נושא משרה בקבוצה שבבעלותה או בעל זיקה אליה בדרך אחרת. בנוסף, הוגדר במתווה שממועד כניסת היתר ההחזקה לתוקף, זכויות ההצבעה של גב' אריסון באסיפה הכללית לא יעלו על 5%.

לאחר כניסת היתר ההחזקה לתוקף, בנק הפועלים יהפוך לבנק ללא גרעין שליטה, שמניותיו מוחזקות במלואן על ידי הציבור הרחב, באופן ישיר או באמצעות הגופים המוסדיים המנהלים את השקעות הציבור והחיסכון ארוך הטווח, בדומה לבנקים לאומי, דיסקונט ולאחרונה גם בנק דקסיה. אי לכך, בחירת הדירקטורים תבוצע על ידי האסיפה הכללית בהתאם למנגנון הנהוג בבנקים ללא גרעין שליטה, שבהם הוועדה למינוי דירקטורים (בראשות השופט בדימוס משה גל) ממליצה לאסיפה הכללית של בעלי המניות על מועמדים לכהונת דירקטור. יודגש, כי בנק ישראל אינו רואה בהכרח עדיפות למודל בעלות מסוים - גרעין שליטה או החזקה מבוזרת - ומתאים את הדגשים הפיקוחיים בהתאם למודל הבעלות שהתגבש בכל בנק ובנק".

מנכ"ל בנק הפועלים אריק פינטו שלח מכתב לעובדיו ובו הבטיח כי מבחינת ניהולו השוטף של הבנק אין כל שינוי.

בנק הפועלים שרי אריסון מכירה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד