ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
לא רק קלסרים

תוך כדי המבצע המסוכן - הסוכנים הופתעו לגלות דיסקים

כשפרצו אנשי המוסד הישראלים לארכיון האיראני התגלתה להם הפתעה: לא רק קלסרים, גם דיסקים רבים. ההוראה הייתה חד משמעית, יש להביא אותם לארץ. אתר Ynet חושף פרטים חדשים על המבצע הנועז בתוככי איראן

 תוך כדי המבצע המסוכן - הסוכנים הופתעו לגלות דיסקים
עמוס בן גרשום לעמ

לפני מספר חודשים חשף ראש הממשלה נתניהו ארכיון גדול שהצליחו סוכני המוסד לגנוב מתחת לאף של האיראנים בטהרן. הבוקר חושף רונן ברגמן ב'ידיעות אחרונות', כי המבצע שהיה מסובך ומורכב ותוכנן במשך תקופה ארוכה, הסתבך באופן בלתי צפוי תוך כדי עבודה.

בתכנית המקורית התבקשו סוכני המוסד להוציא קלסרים מתוך חדר הכספות הסגור בסמוך לטהרן, אך אז הם נתקלו גם בדיסקים, הרבה מאוד דיסקים. בתחילה לא ידעו סוכני המוסד מה לעשות עם החומר אך אז הם פנו אל חדר המצב, בו ישבו מפקדי המבצע וצפו בו מרחוק. ההוראה המיידית שקיבלו הייתה לקחת גם את הדיסקים.

רק כשהגיעו לארץ גילו סוכני המוסד את החשיבות של ההוראה הגורלית להביא את הדיסקים גם. המומחים החלו לקרוא את החומר והבינו כי בידם אוצר שלא חשבו שיקבלו. כיום, שמונה חודשים לאחר המבצע המסוכן החלו להתפרסם חלק מהחומרים.

בין החומרים שנחשפים ניתן לגלות כי בניגוד למה שסיפרה לעולם, איראן פיתחה נשק גרעיני כבר החל משנת 1992, ההוראה לפרויקט הגרעיני הגיעה ישירות מצמרת הממשל ומטרת התכנית הייתה פיתוח של חמישה ראשי קרב, פצצות גרעין בעוצמה של 10 קילו טון ופיתוח יכולת נשיאת הנשק הגרעיני של טילי השיהאב.

עוד נמצא בארכיון, צילומי סלפי של המדענים באתרים הגרעיניים, צילומים של האתרים עצמם, של הציוד ושל תהליך הקמת המפעלים. הארכיון חושף גם את מי שניהל את הפרויקט והמוח שמאחוריו: פרופסור מוחסין פחרי זאדה.

הפעולה לאיסוף חומרי הארכיון תוכננה בקפדנות במשך למעלה משנה ובמקום לצלם את החומר ולברוח, בחרו ראשי המוסד לאספו ולהביאו לארץ כדי שיוכלו להוכיח כי מדובר בחומר אמיתי ולא בזיוף. מאות אנשים השתתפו בתכנון המבצע, שבסופו של דבר יצא לאור ביום האחרון של שנת 2017 אז חדרו עשרות אנשים לבניין המוגן בפאתי טהרן, אספו את החומרים ויצאו.

איראן מוסד ארכיון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד