י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
פרסום ראשון

בהובלת דרעי: חוק הכשרות המהפכני יוצא לדרך

בחוק: יוקמו מספר מצומצם של רשויות כשרות אזוריות שיספקו את שירותי ההשגחה בבתי העסק, ניתוק יחסי זיקה משגיח מושגח, עלות אחידה לשירותי השגחה • מנכ"ל המשרד לשירותי דת עו"ד עודד פלוס אומר כי "זהו חוק מהפכני. המביא שיפור משמעותי במעמדם ובתנאי העסקתם של משגיחי הכשרות תוך יצירת מנגנון שיביא ליציבות תעסוקתית", ומודה לשר אריה דרעי ולסגן שר האוצר יצחק כהן על העזרה והסיוע

בהובלת דרעי: חוק הכשרות המהפכני יוצא לדרך
יעקב נחומי, פלאש 90

כשרות באיכות ללא פשרות - פרסום ראשון: המשרד לשירותי דת מפרסם הצעת חוק להסדרת שירותי השגחת הכשרות בבתי עסק. על-פי המודל המוצע, יוקמו מספר מצומצם של 5-3 רשויות כשרות אזוריות שיספקו את שירותי ההשגחה בבתי העסק ויעסיקו את המשגיחים בהעסקה ישירה. בכך מבקשת הרבנות הראשית להביא ליישום פסק הדין של בג"ץ שקבע כי משגיחי הכשרות לא יקבלו את שכרם מבתי העסק המושגחים.

מנכ"ל המשרד לשירותי דת עו"ד עודד פלוס, אומר בתגובה לחוק המהפכני המתפרסם לראשונה ב'בחדרי חרדים': "בשעה שתשומת הלב הציבורית הייתה נתונה לבחירת מועצת הרבנות הראשית והמינוי חסר התקדים בהיקפו של 24 דיינים לבתי הדין הרבניים הונחה אבן הפינה למהפכת הכשרות בדמות תזכיר חוק מהפכני. החוק מביא שיפור משמעותי במעמדם ובשכרם של משגיחי הכשרות תוך יצירת מנגנון שיביא ליציבות תעסוקתית והבטחת הזכויות והתנאים הנלווים של המשגיחים", אומר מנכ"ל המשרד.

ל'בחדרי חרדים' נודע, כי מי שסייע בהנעת ההליך והוביל את מו"מ בין הצדדים, הוא שר הפנים הפריפריה והגליל אריה דרעי, שדאג מחד לעוסקים במלאכת הקודש והם המשגיחים תוך דאגה לרווחתם ולתנאי העסקתם. וזאת מבלי לוותר על קוצו של יוד בנושאי ההלכה".

"אבקש להודות לסגן שר האוצר הרב יצחק כהן שבכישרון רב סייע לברך על המוגמר שליווה את הדיונים מול משרד האוצר והפעיל את כובד משקלו לפתרון הנושא. ולאנשי הרבנות הראשית מנכ"ל הרבנות משה דגן ויועמ"ש הרבנות עו"ד הראל גולדברג", אומר עו"ד פלוס מנכ"ל המשרד.

על-פי המוצע, כל רשות אזורית תנוהל על-ידי מנהל כללי מקצועי, שיידרש להיות בעל השכלה וניסיון ניהולי מתאימים. המנהל יהיה כפוף למועצה שבה יהיו חברים רבנים, ראשי מועצות דתיות, מנהלי מחלקות כשרות ונציגי ציבור שיאושרו על-ידי הוועדה לבדיקת מינויים ברשות החברות הממשלתיות.

תזכיר החוק מסדיר היבטים שונים ומגוונים הנוגעים למערך השגחת הכשרות ומאפשר לקבוע, בין היתר, היקף שעות השגחה אחיד לבתי העסק בהתאם למאפייניהם, אופן שיתוף הפעולה בין הרב נותן ההכשר לבין הרשות האזורית ועוד. הוא עוסק בהסדרת עיסוקם של משגיחי הכשרות, ובכלל זאת, תנאי הסף לתפקיד משגיח כשרות, אופן בחירת המשגיחים לעבודה במסגרת הרשות האזורית וכיו"ב.

על-פי המוצע, תיקבע עלות אחידה לשירותי השגחת הכשרות, בהתאם למאפייני בית העסק, שתבטיח שקיפות ושוויוניות. מקור המימון העיקרי של רשויות הכשרות האזוריות הוא האגרות שישולמו על-ידי בתי העסק המושגחים לרשויות האזוריות בעד שירותי ההשגחה. עם זאת, לפחות בחלק מן המקרים, עלות שירותי ההשגחה עשויה לעלות לעומת המצב הקיים, ובמקרים אחרים, עשויה להיות נמוכה ביחס למצב הנוכחי.

במשרד ממליצים שהרבנות הראשית לישראל תמנה ממונה על הרשויות האזוריות, שיוקנו לו סמכויות נרחבות להבטיח התנהלות תקינה של האיגודים. בכך, מבקשת הרבנות הראשית לישראל ליצור חיבור בין אחריות וסמכות, ולתקן את המציאות הקיימת לפיה היא נושאת באחריות לכשרות הממלכתית אולם נעדרת כלים של ממש שיאפשרו לה לתקן את הליקויים במערכת.

אריה דרעי עודד פלוס המשרד לשירותי דת חוק הכשרות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד