ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
לאחר אירוע מוחי בארה"ב

אבל כבד: מחיה החזנות הד"ר מרדכי סובול הלך לעולמו בגיל 67

עולם החזנות מתעטף באבל כבד, עם היוודע דבר פטירתו של 'מחיה החזנות' החזן והמנצח הד"ר מרדכי סובול ז"ל, בגיל 67, לאחר אירוע מוחי שחווה בארה"ב, שם שהה בראש השנה ושימש כבעל תפילה | משפחתו: "נפלה עטרת ראשנו המומים, כואבים ודואבים את הסתלקותו הפתאומית"

הד"ר מרדכי סובול ז"ל
הד"ר מרדכי סובול ז"ל צילום: מתוך התכנית 'הקול הבא'

ברוך דיין האמת: בבית החולים בארה"ב הלך לעולמו מחיה החזנות החזן והמנצח הד"ר מרדכי סובול ז"ל לאחר שהתמוטט בשבוע שעבר עת שהה בארה"ב לאחר אירוע מחי והוא בן 67 בפטירתו. 

סובול בעברו תושב בני ברק כיום תושב פתח תקוה, חזן ישראלי והמנצח של האנסמבל הישראלי לחזנות ולמוזיקה יהודית "יובל". ובימים הנוראים משמש כחזן בבית הכנסת הקונסרבטיבי ,"Temple Israel of Great Neck" בארה"ב לשם נסע לראש השנה האחרון ומשם לא חזר. 

סובול היה גדול המנצחים בעולם הליטורגי יהודי והוא מוביל שנים רבות את סדרת הקונצרטים של 'יובל'. בנוסף, הוא משמש כמורה חזנים, כשהמפורסם מבין תלמידיו הוא החזן העולמי יצחק מאיר הלפגוט, שנחשף לראשונה על ידי סובול. לפני מספר שנים אף קיבל את פרס ירושלים על תרומתו החשובה להחייאת החזנות בישראל. 

סובול בנו של החזן ובעל התפילה ר' מאיר סובול ז"ל, שנפטר בגיל 92, בחודש טבת תשע"ז, אביו שימש כבעל תפילה בימים הנוראים בבית הכנסת "הליגמן" בבני ברק. אביו בבחרותו למד אצל המהר"ם מבליגרייא זי"ע, אביו של האדמו"ר מבעלזא שליט"א, והיה לו מנהג קבוע לשיר אצלו את 'המבדיל' במוצאי שבת.

את תורת החזנות ורזי נוסח התפילה למד מרדכי סובול מגיל שמונה אצל החזן שלמה רביץ ז"ל. שלמה רביץ קירב אותו וראה בו ממשיך דרכו בחזנות.

ד"ר מרדכי סובול חיבר ותיזמר מאות יצירות, והיה מוזמן דרך קבע לפסטיבלים למוסיקה בכל העולם, בין השאר בניו יורק, ורשה ומונטריאול.

בין מפעליו המוסיקאלים הרבים עשרות רבות של תקליטים עם מיטב הזמרים, ביניהם תקליט של מוסיקה יהודית עם הזמר חיים משה, כמו גם תקליט משותף ללהקת אתניקס ויהורם גאון, ובו מבוצע שירו "פתח לנו שער" ,אשר הפך להיות פרק התפילה הפופולארי של תפילת נעילה בקהילות ישראל.

סובול הכשיר במהלך השנים את החזנים המובילים בעולם, ובהם יצחק מאיר הלפגוט, יעקב למר, חיים אדלר, צבי וייס, נתנאל הרשטיק ועוד.

בקונצרטים הרבים שערך , שיתף פעולה הן עם החזנים המובילים בעולם, אותם טיפח מתחילת הקריירה שלו, והן עם זמרים ישראלים כמו דוד דאור ועמיר בניון.

בסרט "מדורת השבט" בו הוא השתתף חיבר מרדכי סובול עבור יהורם גאון את השיר "הבט משמים" ובו שילוב של חזנות ופזמון המושתת על לחן עתיק ומוטיבים יהודיים מסורתיים.

במשך שנים רבות הגיש את התוכנית "לפני התיבה" ברדיו קול חי.

בקרב משפחתו ומוקירי זכרו סיפרו כי "סובול היה יהודי וציוני בכל רמ"ח אבריו, אשר קיבל עשרות הצעות לעזוב את הארץ ולשמש כחזן בחו"ל, אך סירב לכולם. הוא היה ראוי לקבל את פרס ישראל, ובמקום זאת מובא לקבר ישראל"

בני משפחתו כתבו: "נפלה עטרת ראשנו המומים, כואבים ודואבים את הסתלקותו הפתאומית של ראש משפחתנו האהוב והיקר ,החזן, המנצח ומחיה החזנות בדורנו: ד״ר מרדכי סובול ז״ל פרטים בנוגע למועד ההלויה ימסרו בהמשך. נדם הקול!!! יהי זכרו ברוך המשפחה הכאובה".

תהא נשמתו צרורה בצרור החיים. 

מרדכי סובול

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד