י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
טור פרידה דומע

כשסובול ביקש להקליט מחדש // מנחם טוקר

בטור דומע ל'בחדרי חרדים', סופד גדול שדרי הרדיו החרדי מנחם טוקר ומגיש מילות פרידה מהחזן העולמי מרדכי סובול, שהלך לעולמו | "מעבר לעובדה שד"ר סובול לקח את תחום החזנות והרים אותו בעבודה מדהימה, לא מעט חזנים חייבים לו את הקריירה שלהם" | הטור המלא

טוקר עם סובול ז"ל. צילום מסך
טוקר עם סובול ז"ל. צילום מסך

היום בצהריים עלה אצלי לשידור בתכנית הרב ישראל מאיר לאו. דיברנו על דוקטור מרדכי סובול שהלך אמש לעולמו והוא האיר אצלי נקודה מאוד חשובה. הרב לאו אמר לי שהזכויות של הדוקטור סובול הן גדולות, כיוון שהוא אומנם עסק בחזנות, אבל הוא החיה את עולם התפילה.

חשבתי על זה קצת אחר כך וזה נכון. עולם המוזיקה היהודית, עולם החזנות היהודית ועולם התפילה היהודי, איבדו אמש את האדם ששייך בעצם להרבה מאוד עמודי תפילה בעולם. הרבה בתי כנסת, הרבה חזנים, הרבה שליחי ציבור וכמובן הרבה מתפללים חייבים את התפילה, את הרגש, את הנוסח ואת ההתלהבות לדוקטור סובול.

דוקטור סובול אומנם היה מחייה החזנות והתפרנס מהעניין הזה, אבל הוא הרים את החזנות לעולם מקצועי שבו כל אדם רצה להיות חזן. מעבר לכל אלפי ועשרות אלפי הכרטיסים שאנשים קנו כדי לראות את הקונצרטים, כל אדם רצה להיות חזן וכל חזן שהוא טיפח, הפך להיות שליח ציבור בכל השנה ובימים הנוראים. זו אמנם הייתה הפרנסה שלו כאמור, אבל גם שליחות רוחנית מהמדרגה הראשונה, כי בזכותו עומדים היום אנשים בעשרות קהילות ברחבי העולם, ופותחים את הלבבות של אנשי הקהילה כדי לקרבם לאביהם שבשמים, כלומר, יותר ממה שהוא החיה את החזנות, הוא החיה את התפילה.

נתקלתי בו לראשונה בשידורים שלנו ב'קול חי', כשהוא לקח אותי להנחות את מצעד הזמר החסידי, וכבר אז ראיתי שהוא 'מענטש'. זו הייתה תחרות של שירים בין הזמרים והוא דאג שכל המתמודדים יקבלו כמות שווה של דקות, כמות שווה של זמן על הבמה ופידבק שונה. הוא באמת דאג לכולם, הוא היה אבא של כולם.

אחר כך לקחנו אותו לתחרות ה'קול הבא', כדי להיות שופט, והוא היה האיש הטוב שבחבורה, המבוגר האחראי מבינינו. אם דיברו לא יפה לאיזה מתחרה, הוא הכריז שצריך להקליט מהתחלה, כי אנחנו לא נהיה אלה שנפגע במישהו. הוא היה דעתן, אבל עם נשמה ענקית שבאה לידי ביטוי בכל מקום: בקונצרטים, בדיסקים ובתכניות הרדיו שלו.

מעבר לעובדה שדוקטור סובול לקח את תחום החזנות, שהיה בקבר, והרים אותו בעבודה מדהימה, לא מעט חזנים חייבים לו את הקריירה שלהם. במקום שיעמלו לפרנסתם בעבודה שאינה מכבדת - הם משתמשים בקול שלהם כדי לרגש אנשים ולעורר את ליבם לתפילה, והכל בזכות מרדכי סובול.

לפני כמה חודשים נפטר דוקטור מרדכי פרימן, המנחה האגדי של קונצרטים והופעות בשנות השמונים. העליתי אז לשידור בתוכניתי את דוקטור סובול, שאמר לי, כי מעבר להיותו מנחה גדול, פרימן היה גם 'מענטש' גדול.

אז דוקטור סובול, מבחינתי, היית נשמה ו'מענטש' גדול. בשבילי, אתה תמיד תהיה המנצח - ה-מנצח.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד