י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

נתניהו: "לפעול להסרת שלטים שמפרידים מדרכות"

הפרויקט החדש של דפני • הדרישה של שטייניץ לסלק את אבוטבול • התמיכה המפתיעה של לימור לבנת • ופעילות 'צעירי קדימה' • שרי רוט על 'הדרת נשים' מהזווית הפוליטית

צילום: פלאש 90
צילום: פלאש 90



מי שהבין, רתם, יזם ועודד את הטיפול המוצלח בשריפה בכרמל, מזהה בימים אלו את הטרנד הלאומי הבא ומסתער עליו בחדוות יצירה. הפעם התקשורת לא תתקוף, לא תאמר שמדובר במילות שבח וחנופה. שהרי, כשמדברים על פעולות נגד חרדים, כל המרבה הרי זה משובח.

בסוף השבוע קראה דפני ליף לנתניהו לנקוט בפעולה. נתניהו לא ממש אוהב את פניותיה הישירות אליו. הן לא מכובדות, ומי היא בסך הכול. ובכל זאת, כשהיא נושאת קריאה הוא רואה בעיני רוחו את גל המחאה הבא ומתחיל לזוז.

"אחרי הקיץ מלא התקווה אנו עסוקים בימים אלו במלחמת חורמה על זכויותינו הבסיסיות, על זכותו של כל איש ואישה לחיות בשוויון, על זכותה הבסיסית של כל אישה לשיוויון, וראש ממשלת ישראל מגמם ועסוק בלהאדיר את שמו", אמרה ליף.

"האם זעקת האזרחיות והאזרחים לא הגיעו למגדל השן שבמשרד ראש הממשלה? האם לא היה ברור לראש הממשלה בנימין נתניהו שאזרחי ישראל לא מבקשים שיוויון אלא דורשים אותו ויילחמו עליו עם כל נפשם בם? אם ראש הממשלה לא הבין אז נדגיש זאת בצורה שלא משתמעת לשני פנים: איננו מבקשים את הרשות להשתמש בתחבורה הציבורית, היא שלנו, הציבור הרחב, וכולנו נשים כגברים כאחד נשתמש בה. אין זאת שאלה האם אישה יכולה לשיר, זוהי זוכתנו הבסיסית ואין אנו שואלים האם זה בסדר. לא נדרש לדיון בעניין, ולא נבקש עוד ועדה, הממשלה האפלה הזאת שעסוקה ימים כלילות, לא בלפתור את בעיות האזרחים , אלא בלחוקק חוקים שמקומם במדינות אחרות במזרח התיכון ולא במדינה נאורה ודמוקרטית".

"היכן אתה ראש ממשלת ישראל, היכן הנאומים חוצבי הלבבות שלך? למה אתה לא יוצא בצורה חד משמעית ואומר: 'שיוויון הזכויות במדינה הוא בסיסה של מדינתנו, שאישה יכולה לשיר בכל מקום, שאישה יכולה בעצמה לקבל כל פרס שמגיע לה ולא גבר צריך לקבל אותו בשמה', קראה ליף.

"לא ניתן למדינה להפוך למשטר שחור, לא ניתן להחזיר את הדיון שנים אחורה אלא נצעד קדימה בגאווה מאוחדים, נדרוש את המגיע לנו: דיור, חינוך, בריאות, רווחה, ותעסוקה. לא נוותר אף לא לשניה ולא תגררו אותנו לדיונים ששיכים לעשורים שעברו".

צילום: פלאש90צילום: צילום: פלאש90
צילום: פלאש90


"עניין חוקי וחברתי"

הבוקר, זו הפעם השנייה ברציפות, פתח נתניהו את ישיבת הממשלה בנושא ה'בוער', הדרת נשים. "ישראל היא מדינה דמוקרטית, מערבית, ליברלית. בדמוקרטיה מערבית ליברלית, המרחב הציבורי הוא פתוח והוא בטוח לכולם – לגברים ולנשים כאחד, אין בו מקום לשום התנכלות ולשום אפליה".

נתניהו סיפר כי שוחח אמש עם השר לביטחון פנים, יצחק אהרונוביץ', שסיפר לו על הפעולות שכבר ננקטו. הוא אף שוחח עם היועץ המשפטי לממשלה, יהודה ויינשטיין וביקש ממנו לוודא כי החוקים הנוגעים להדרת נשים נאכפים ברשויות המקומיות. "לא ניתן לקבוצות קיצוניות לפגוע בזכויות הנשים במרחב הציבורי, שחייב להישאר פתוח ובטוח לכולם", אמר ראש הממשלה.

"המשטרה עושה ותעשה קודם כל לעצור ולפעול נגד מי שיורק, מי שמרים יד, מי שמתנכל, ואני מבקש גם ממשרדי הממשלה ומרשויות האכיפה לפעול להסרת שלטים שמפרידים מדרכות. אין לזה מקום במדינה דמוקרטית חופשית", אמר נתניהו, והבטיח לפעול "בכל האמצעים שעומדים לרשותנו, אמצעים חוקיים, אבל אני רוצה להדגיש שזה לא רק עניין חוקי, זה גם עניין חברתי. זו שאלה של נורמות ציבוריות וחברתיות, ולכן אני פונה כאן לכל אנשי הציבור ולמנהיגים הרוחניים לפעול נגד התופעה הזאת. המרחב הציבורי בישראל יהיה פתוח ובטוח לכולם".

בצהריים ייפגש נתניהו עם ראשי הסיעות הדתיות והחרדיות, השר דניאל הרשקוביץ מהבית היהודי, השר אלי ישי, סגן השר יעקב ליצמן וח"כ משה גפני כדי לדון איתם בנושא.

צילום:פלאש90צילום: צילום:פלאש90
צילום:פלאש90


צעירי 'קדימה' מגרשים את החושך

בתוך כך ממשיכים צעירי "קדימה" בפעילות בנושא. לאחר שצעדו בשבוע שעבר מבית המשפט העליון אל הכנסת, תחת הכותרת "באנו חושך לגרש", פשטו הלילה על העיר בית שמש וכיסו את השלט שהוצב בחזית בית הכנסת ברחוב חזון איש שבעיר, ושקרא לנשים שלא ללכת בצד זה של הרחוב.

"לפעמים רק קיצוניות מעוררת את כולם לראות ולפעול והפעם שלט בבית שמש, שמורה לנשים לעבור למדרכה השנייה שודר בערוץ שתיים. ראש העיר סרב לפעול וצעירי 'קדימה' כיסו בלילה את השלט. כל מי שרוצה להצטרף למשמרות השוויון של קדימה מוזמן. חובתו של ראש העיר בית שמש להוריד את השלט".

הבוקר פנה שר הפנים, אלי ישי, לאבוטבול וביקשו לפעול להסרת השלטים. הוא עשה זאת לא לפני קריאתו הנחרצת של שר האוצר, יובל שטייניץ, בתקשורת. שטייניץ קרא לו "להעיף" את אבוטבול ולמנות ועדה קרואה בעיר באם לא יסיר מיידית את השלטים הפוגעים. שטייניץ אף הוסיף ואמר כי "הקיצונים החרדים הנוקטים אלימות כלפי נשים וילדות הם פסיכופטים ורשעים ומקומָם מאחורי סורג ובריח".

דווקא השרה לימור לבנת הייתה ישרה כדי להודות שאין לה בעיה עם ההפרדה בריכוזים החרדיים. האופוזיציה, כמובן, מיהרה לתקוף אותה.

בשבוע שעבר נפגשה לבנת עם טניה רוזנבליט, מי שהצליחה לעורר מהומה סביב ההפרדה בקווי האוטובוס החרדיים, ואף חטפה ביקורת על כך בתקשורת החרדית. למה היא מזדהה איתה כשמדובר בפרובוקטיבית? תהו עיתונאים חרדים. השבוע, כך נראה, היא נסוגה במעט.

בתוך כך נמשכים גם הפרסומים בתקשורת, שמנסים למצות את הנושא עד תום. בסוף השבוע פורסם סיפורה של נעמה, ילדה בת 8, בת להורים דתיים המתגוררת בבית שמש, ואשר סיפרה כי היא חווה אלימות מצד גברים חרדים. סיפורה עורר גלים של ביקורת וברשת פייסבוק אף נפתח דף בשם "אלף ישראלים עולים לבית שמש להגן על נעמה הקטנה".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 20 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד