י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
למה ומדוע?

המחאה ההיסטורית בבני ברק: הליטאים יעדרו

מסתבר כי תפילת המחאה שתתקיים הערב בבני ברק, תכלול חסידים, ספרדים והליטאים שתיראו שם, הם כאלה המזוהים עם 'הפלג' | הליטאים לא ישתתפו. 'יתד' מתעלם מקיומה של המחאה | הוראה בבית כנסת בשם הגר"ח והרי"ג שלא לצאת למחאה | ומה עם חסידי ויז'ניץ?

המחאה ההיסטורית בבני ברק: הליטאים יעדרו
אילוסטרציה צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מאחורי הקלעים של המחאה הגדולה כנגד חילול השבת בכריית תוואי הרכבת הקלה בגוש דן, מתבררת כנחלת החסידים, הספרדים ו'הפלג הירושלמי'.

ל'בחדרי חרדים' נודע, כי הליטאים המזוהים עם 'דגל התורה', מתנגדים למחאה, למרות שבתחילה חתם ממלא מקום ראש העיר ומזכיר המועצת אברהם רובינשטיין, יחד עם רה"ע חנוך זייברט וסגנו אליהו דדון, על מכתב הקורא לצאת למחות, אולם לאחר מכן הסיר את חתימתו - דבר שגרם לכעס גדול בסביבתו של זייברט.

הבוקר ניתנת עדות מוכחת להיבדלות הליטאית, לא רק בזירה הפוליטית, כאשר הכותרות הראשיות ב'המודיע', 'המבשר' ו'הפלס', עוסקות בהרחבה בנושא תפילת המחאה בבני ברק, לעומת ביטאונה של 'דגל התורה', 'יתד נאמן' אשר מתעלם לחלוטין מקיומה.

הדברים מגיעים עד כדי כך, שבכדי למנוע "חלילה" ממאן דהוא ללכת ולמחות, נתלתה הבוקר מודעה בבית הכנסת 'צא"י' אשכנז בקרית הרצוג, שבראשות הגאון רבי יהודה אריה שוורץ, בה נכתב כי בהוראת שר התורה הגר"ח קנייבסקי וראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין, אין לצאת לתפילת המחאה בליל שבת והתפילות יתנהלו כרגיל.

ל'בחדרי חרדים' נודע, כי הגרי"א שוורץ אף נכנס השבוע למעונו של הגרי"ג אדלשטיין, שהשיבו כי אין לצאת למחאה כלל מכמה סיבות ובהם דרכי הפעולה.

גם הגאון רבי דב לנדו במענה לשאלת עסקנים, האם לצאת למחאה? שלל מכל וכל ובשאלה האם לומר תהילים בכל בית כנסת, אמר שיילכו לקבל את הכרעת ראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין.

הראב"ד הגר"ש רוזנברג גם עלה להתעייץ עם הגר"ד לנדו והחלטת גדולי ישראל שלא לצאת להפגנה שר התורה הגר"ח קניבסקי וראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין הורו לכלל רבני הקהילות בבני ברק לעורר בדרשתם השבת על חיזוק שמירת השבת כל אחד בדברים הצריכים חיזוק. 

בתוך כך, בהוראת האדמו"ר מויז'ניץ, צפויים חסידיו להתרכז ולהתפלל לאורך רחוב אברהם בן דוד פינת כהנמן, בעוד הרבי יתפלל בביתו עם מנין מצומצם.

ל'בחדרי חרדים' נודע, כי הרבי הצעיר מויז'ניץ, לא ישהה השבת בעיר, בשל חולשתו מעבודת הימים הנוראים ולקראת חג הסוכות העמוס תפילות ואירועים, נסע הרבי לנפוש בדירתו בעיר ערד וישוב ביום ראשון ליו"ט ראשון של סוכות.

עם זאת, הרבי הורה לחסידיו לצאת לרחובה של עיר למחות למען כבודה של השבת. בקו החסידות נאמר לחסידים כי בעקבות ההוראה "איש בל יעדר".

כך או כך מדובר במחאה גדולה, כאשר הליטאים נעדרים ממנה.

עצרת תפילה חילול שבת עבודות בשבת הגרי''ג אדלשטיין הגר''ח קנייבסקי ליטאים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד