י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024
שני עולמות שני קצוות > איך זה קרה

כבשו את המגזרים: מה גרם לחיבור המפתיע?

במסגרת פרויקט החג של 'בחדרי חרדים', יצאנו לברר, איך הפך הסינגל 'נפשי' להצלחה כה מסחררת, איך נוצר חיבור כה מפתיע בין אמן הרגש החם בתעשייה החסידית, לבין אמן הרגש בתעשייה הדתית, שהוביל להפקה כה מצליחה, שקטפה אינספור תארים וגרפה מעל מיליון וחצי צפיות

כבשו את המגזרים: מה גרם לחיבור המפתיע?
שטיינמץ/ריבו צילום: מרים אלסטר, פלאש 90 / אלי קובין

אחד החיבורים היותר מפתיעים שנעשו בשנים האחרונות, טמון בסינגל אחד שהפך ללהיט היסטרי.

רבים מתרגשים להאזין לו שוב ושוב וגם לשיר אותו בקולם, באירועים שונים בחייהם. באורח פלא או שלא, הוא צבר פופולריות נדירה. תוך פרק זמן קצר יחסית - מאז הופק, מעל מיליון וחצי צפיות ביוטיוב. דבר נדיר לכשעצמו, כשמדובר בסך הכל בסינגל-אודיו ולא בקליפ-וידאו.

מדובר בלחנו של שמואל יפת, למילים "נפשי חמדה בצל ידיך", מתוך 'אנעים זמירות', שיר הכבוד הנאמר מידי שבת בשבתו בבתי הכנסת בסיום תפילת מוסף – סינגל שהוכתר ל'סינגל השנה' במסגרת סיכום השנה במוזיקה של האתר החרדי הגדול בעולם - 'בחדרי חרדים'. גם ברשת מורשת קיבל את התואר היוקרתי שיר השנה.

מרגש עד דמעות. צילום: אלי קובין

לביצוע חברו שני אמנים עכשוויים, מוכשרים ומצליחים בתעשייה, האחד מהם זכה לתואר 'זמר השנה' של 'בחדרי חרדים' – מוטי שטיינמץ, שזכה גם בתואר 'אלבום השנה' ברדיו 'קול חי'. השני הוא אמן צעיר ומצליח, ישי ריבו - שקטף גם הוא את תואר 'זמר השנה' של רדיו 'קול חי' ועוד שלל תארים וקטגוריות בשאר התחנות והאתרים בישראל.

לא ניתן להתעלם מההצלחה שהשיג סינגל בודד, שמורכב משני קצוות בעולם המוזיקה, הזמר המצליח במגזר הדתי-מזרחי והזמר המצליח במגזר החסידי-אשכנזי. לכן במסגרת פרויקט החג של 'בחדרי חרדים', יצאנו להתחקות אחר מה שהתרחש מאחורי הקלעים, מה הביא לחיבור ומי עומד מאחוריו.

"החיבור בין מוטי לביני נוצר, כשראיתי אותו מופיע באירוע של זק"א, נדהמתי לשמוע את קולו. לא יכולתי להוריד ממנו את עיני", מספר ישי ריבו ל'בחדרי חרדים'.

מוזיקה טהורה שחודרת לנשמה. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

הקשר הזה נמשך עד שהוביל לדואט. תמיד רצינו לעשות משהו. שלחו לנו כמה שירים כדי שנבצע. ישבנו יחד, הקשבנו וסירבנו מחוסר התאמה, כשהגיע 'נפשי', הרגשנו שזה זה. הקלטנו וברוך השם קרה מה שקרה".

אמרגנו של שטיינמץ, המלחין, המעבד והמנצח רובי בנט, מגלה בשיחה עם 'בחדרי חרדים', כי לקח שנתיים עד שהקלטת הסינגל יצאה אל הפועל.

"במסגרת עבודתנו עם אמן הרגש מוטי, אשתי נעמי ואני, בדקנו אפשרויות מסקרנות שיגיעו אל ליבם של הקהל. את מוטי אוהבים בגלל ייחודו והז'אנר אליו הוא משתייך, בדיוק את הטעם הזה חיפשנו לשלב עם סטייל שונה, כדי ליצור חיבור מיוחד מסוגו. מוטי עשה דואטים מדהימים עם מרדכי בן דוד, שצברו מאות אלפי צפיות, הפעם חיפשנו כיוון חדש, פורץ גבולות, מבלי לוותר כמובן על הרמה הגבוהה של האמן וכמובן לא של המוסיקה".

"לעשות את הדואט עם ישי ריבו, היה דווקא הרעיון של אשתי", מגלה רובי.

"אישית לא היה לי קשר עם ישי ריבו, על כן פניתי לישי לפידות שיחבר בינינו, הקשבתי לחומרים שלו, ונהנתי מאד, גיליתי שהוא זמר נשמה, עם הרבה לב ואדם ירא שמים, ראיתי שהמוזיקה שלו טהורה וזה יכול להיות שיתוף פעולה יפה".

רובי ממשיך ומספר ל'בחדרי חרדים', "כשפניתי אליו, ישי הכיר את מוטי ואמר, "בשמחה זה כבוד עבורי", גם כשישבנו עם מוטי והעלינו את הרעיון, הוא הביע התלהבות גדולה."לעבוד עם ישי", אומר שטיינמץ, "זו זכות גדולה, הוא אמן ויוצר מהשורה הראשונה וכל בחור ישיבה מכיר את אלבומיו בעל פה", וכך נוצר החיבור, חיפשנו שיר, לקח הרבה זמן למצוא משהו שיתאים לאווירה של שניהם, עד ששמואל יפת שלח לי שיר, לכאורה בשביל מוטי עצמו, אולם כששמעתי אותו, ידעתי שהנה זה בדיוק מה שאנחנו צריכים בשביל הדואט".

תיעוד בחשיפה ראשונית: ריבו ושטיינמץ מבצעים לראשונה את 'נפשי' ומגלים את החיבור המוצלח

השלב הבא היה המפגש בין מוטי לישי, "גם ישי וגם מוטי התלהבו מיד מהשיר", מספר בנט, "הקלטת השיר לקחה זמן רב כי כל אחד מהם, הוא אמן עסוק לכשעצמו, בהופעות ובאירועים, בקיצור, זה לקח כמעט שנתיים עד שזה יצא אל הפועל".

"כשיצא הסינגל, הוא אכן הפך לשיר השנה - להיט השנה, של תחנות הרדיו החרדיות והדתיות, זה תפס בכל המגזרים והקהלים, ישי ריבו מספר שהוא התפעל לגלות, שאפילו חילונים מצטרפים אליו בהופעות, כשהוא מבצע את השיר הזה".

"שמח שהיה לי חלק בחיבור הזה, שהביא לכל כך הרבה חיזוק, וריגש את הלבבות", מסכם בנט.

ישי ריבו נפשי חג סוכות מגזין חג פרויקט רובי בנט מוטי שטיינמץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד