ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
פרויקט מיוחד

הכירו: ששת המועמדים החרדים 'המוצנחים'

שעון החול אזל ומעתה לא נשמע יותר על מוצנחים חדשים - תמו הספינים והפרשנויות • מי הם ששת הפוליטיקאים החרדים שהוצנחו והעבירו את כתובותיהם לערים אותן הם אינם מכירים? • הכירו את 'המוצנחים' של מערכת הבחירות המוניציפלית לשנת 2018 • פרויקט מיוחד של ארי קלמן

הכירו: ששת המועמדים החרדים 'המוצנחים'
ששת המועמדים המוצנחים צילום: ארכיון 'בחדרי'

שעון החול אזל אמש (שני) בחצות ובליל הספינים, התדרוכים, ההערכות והפרשנויות - באו אל קיצם סוף סוף. תם עידן העברת הכתובות מעיר לעיר.

במהלך החודשים החולפים הצליחו שישה פוליטיקאים חרדים לקפוץ על העגלה ולנצל את ההזדמנות - להעמיס את הציוד ולהעתיק את הכתובת כדי לקבל תפקיד. הכירו את 'המוצנחים' של מערכת הבחירות המוניציפליות 2018.

איציק ברנר

הראשון שהעביר את הכתובת במערכת הבחירות הנוכחית הוא איציק ברנר. עם פתיחת המערכה הפוליטית הרשמית הוחלט ע"י הנהלת 'דגל התורה' כי איציק ברנר, ששימש כמנהל 'דגל התורה' בירושלים, יעתיק את כתובת מגוריו משכונת רמות בירושלים למועצת גבעת זאב כדי להתמודד למועצה כנציג יו"ר 'דגל התורה' ובהמשך גם לראשות המועצה.

בתחילה המעבר לווה בקשיים מבית, כאשר נחום גליס - ששימש כיו"ר 'דגל התורה' קודם לכן - ניסה למנוע את המהלך בכל כוחו. כאשר בשיא המערכה פורסם מכתב הגבאים של בתי הכנסת שסירבו להביא 'מועמד מוצנח' שלדבריהם לא מכיר את צרכי הקהילות החרדיות.

לבסוף הרוחות נרגעו וכולם התאחדו סביב מועמדתו של ברנר שהתגלה כשריף פוליטי שאיחד גם את יתר הקהילות תחתיו והביא לסיומן של מחלוקות רבות שנים. ברנר צפוי לשמש כסגן ראש המועצה בקדנציה הקרובה.

נתי חייק

נתי חייק, מהפעילים הבולטים והחרוצים בש"ס, התבקש על ידי יושב ראש התנועה השר אריה דרעי להעתיק את כתובת מגוריו מרכסים לחיפה - שם ישמש כחבר המועצה ומקום 2 ברשימת ש"ס.

שמו של חייק עלה כמועמד אפשרי להחליף את יצחק רייך כראש מועצת רכסים במסגרת הסכמי רוטציה. חייק לא העביר את כתובתו עד לפני כשבוע וחצי - והיה נראה כי הולך לוותר על ההצעה, אולם כשהזמן דחק העתיק חייק את כתובתו לחיפה, שם עשוי לכהן כחבר מועצה בקדנציה הקרובה.

יצחק פינדרוס

אין ספור כתרים נקשרו בשמו של יצחק פינדרוס, אולי יותר מכל פוליטיקאי חרדי אחר במערכת הבחירות הנוכחית. שמו של פינדרוס עלה כאופציה בכל הערים והיישובים הבאים: טלז-סטון, בית שמש, בני ברק וירושלים.

כצפוי, בשלב מסוים הפך הדבר ללעג וקלס. לאורך כל התקופה הזאת בה ניזון הציבור בעיקר משמועות - פינדרוס הכחיש וטען באוזני מקרוביו כי הוא לא יעזוב את העיר העתיקה בירושלים. גם כששמו עלה כאופציה בעיר אלעד.

לבסוף, אמש (שני), שעות לפני המועד הסופי, העתיק פינדרוס את כתובת מגוריו מהעיר העתיקה בירושלים לעיר אלעד בעקבות הוראה שקיבל מגדולי ישראל ומנהיגי תנועת 'דגל התורה'.

פינדרוס צפוי להתמודד לראשות העיר אלעד מול המועמד המוביל ישראל פרוש, שם צפוי להיות קרב קשה. לא ברור האם פינדרוס יישאר בעיר אלעד גם במקרה של הפסד או שמא ימהר לחזור לביתו בעיר העתיקה, עת יראה שהפסיד.

יצחק רביץ

יצחק רביץ שימש במשך שנים ארוכות יו"ר סיעת 'דגל התורה' בעיר ביתר עילית. אלא שבמהלך הקיץ נרשמה מהפכה כאשר העסקן הצעיר דודי זלץ ניצח את רביץ הוותיק בפריימריז פנימיים בין גבאי בתי הכנסיות.

בשבוע החולף העתיק רביץ את כתובת מגוריו מביתר עילית למועצת טלז-סטון, שם הוא צפוי להתמודד מטעם 'דגל התורה' לראשות המועצה - כשמולו יוצב ראש המועצה הוותיק אברהם רוזנטל.

לרביץ מצפה קרב קשה, זאת מאחר והתושבים מתנגדים למועמדים 'מוצנחים'. בחודש ומעט שנותרו עד לבחירות יצטרך רביץ לעשות עבודה קשה כדי לשכנע את תושבי היישוב לתמוך דווקא בו, על פני ראש המועצה הוותיק שמסרב לעזוב את כיסאו.

שיקי מנדל

יהושע מנדל, מהעסקנים המוכרים בוויז'ניץ, התבקש על ידי מנהלי המוסדות להעתיק את כתובת מגוריו מירושלים לבני ברק, שם הוא צפוי להתמודד למועצת העיר.

מנדל, מהעסקנים המוכרים בחסידות, צפוי להחליף את הנציג הוותיק מנחם מנדל אייזנברג לאחר כ- 15 שנים של פעילות. על פי הערכות מנדל יזכה בתפקיד הסגן שיתווסף לעיריית בני ברק בעקבות גידול התושבים בעיר.

יחיאל וינגרטן

יחיאל וינגרטן העתיק במהלך החודשיים האחרונים את כתובת מגוריו מבני ברק לאשדוד, שם הוא צפוי להחליף את נציג גור במועצה מוטי ליברמן ולשמש כסגן ראש העיר.

וינגרטן נכנס ללא כל ניסיון פוליטי לתפקיד וידוע כאחד ממקורבי האדמו"ר מגור. עם זאת, וינגרטן עומד מאחורי מפעל עשייה בעיר הדרומית הגדולה. בשלב זה, עוד לא ברור במי תתמוך 'אגודת ישראל' באשדוד לראשות העיר ולא ברור האם הקואליציה העירונית תתאים את עצמה לחרדים.

---

מסקנה: על העתקת כתובות נדיר לשמוע בפוליטיקה החילונית והדתית. מצד אחד זה מרגש לראות את רוב התושבים נרתמים ועושים את מה שהפוליטיקאים מורים להם, אך מצד שני נראה לפעמים כי  לא צרכי העיר עומדים לנגד עיניהם של הפוליטיקאים, אלא אך ורק ג'ובים ואינטרסים.

בשורה התחתונה: כבר אמר החכם - "לחרדים יש זכות הצבעה, אבל אין להם זכות בחירה".

יצחק פינדרוס יצחק רביץ מוניציפלי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד