י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
מאחורי הקלעים של הציר החדש

המשברים שהובילו לקרע בין דרעי לליצמן

בתמונה שצולמה בסוף השבוע בלשכת סגן שר הבריאות, נקברה היסטוריה ארוכה של קשרים הדוקים וציר אסטרטגי שנרקם בין יעקב ליצמן לאריה דרעי • הציר שהחל כשליצמן עצר חוק שנועד למנוע את חזרתו של דרעי לכנסת | פרשנות ששרטט הכתב הפוליטי של 'בחדרי' ארי קלמן 

דרעי וליצמן בימים יפים יותר. צילום: יונתן זינדל, יעקב כהן, מרים אלסטר, פלאש 90
דרעי וליצמן בימים יפים יותר. צילום: יונתן זינדל, יעקב כהן, מרים אלסטר, פלאש 90

בתמונה שצולמה בסוף השבוע בלשכת סגן השר יעקב ליצמן, נקברה היסטוריה ארוכה של קשרים אדוקים וציר אסטרטגי שנרקם בין יעקב ליצמן לאריה דרעי. ציר שהחל עוד טרם חזר דרעי לכנסת, בשלהי הכנסת ה- 18, אז ביקשה חה"כ ציפי חוטבלי להעביר חוק שימנע את חזרתו של דרעי לספסלי הכנסת.

מטרת החוק שהוצע אז, הייתה לאסור על מי שהורשע בעבירות עם קלון (כמו דרעי) לחזור לכנסת, אלא שיו"ר יהדות התורה הטיל וטו על קידום החוק ופנה במכתב ליו"ר הקואליציה דאז זאב אלקין, בדרישה למנוע את קידום חוק היסוד ללא הסכם סיעת יהדות התורה.

בהודעה שנמסרה מטעמו של ליצמן אז נמסר כי, "חוק דרעי הוא רעיון לא נכון ולא צודק ואם רוצים להעביר חוק כזה יש לעשות אותו מכאן ואילך ולא רטרואקטיבית".

באיזשהו מקום, בפעילותו של ליצמן, חזר ונמצא היום דרעי בכנסת, וניצב בראש הפירמידה של הפוליטיקה החרדית והכללית. חלק בלתי מבוטל מעובדה זו, נעוץ בווטו שהטיל סגן השר הגוראי.

דרעי אכן ידע להכיר טובה, והציר בינו לליצמן בלט בנושאים רבים במערכת הפוליטית, במהלך השנים האחרונות כאשר החיבור בין בכירי וותיקי הפוליטיקאים היה אדוק ויציב.

ארבע הבגידות שגרמו לפירוק הציר

בשנה האחרונה החל הקשר בין דרעי לליצמן, שהפך לאחד הצירים האסטרטגים בפוליטיקה הישראלית, להתפורר, בשל ארבעה "בגידות" שנעשו בנושאים מהותיים.

הראשונה התרחשה בתקופת משבר השבת וחוק המרכולים, המאבק שרובו היה על כתפי סגן השר ליצמן, שבשיאו הוא התפטר מתפקידו כשר הבריאות, הביא לכך שליצמן ציפה לגיבוי מלא מחבריו החרדים, דבר שלא קרה. דרעי נמנע מלהתערב וליצמן ניצב בפרונט וספג את חצי האש מהתקשורת ומהרחוב החילוני, מה שגרם נזק תדמיתי רחב לליצמן, שממנו סובל זמן רב.

בשלב השני התחבר דרעי כבר לציר נגדי של ליצמן. הדבר הגיע לידי ביטוי בחוק הגיוס, כשגפני ודרעי ניסו, ועודם מנסים לקדם הליך חד צדדי, בכדי להעביר את חוק הגיוס הממשלתי במתכונת הנוכחית, כאשר בשיאו, הציעו דרעי וגפני להעביר את חוק הגיוס הממשלתי חרף התנגדותו של ליצמן ובתמיכת יש עתיד.

הצלע השלישית ל"בגידה", נעוצה בהתמודדות הנפרדת של סיעת 'ש"ס' בעיר תל אביב, שבמשך שנים הייתה ברשימה מאוחדת שכוללת את המפלגות אגודה, ש"ס והבית היהודי. ליצמן העביר בזמנו מסר לאריה דרעי, כי כל חיבור אפשרי עומד על הפרק ולבסוף, כפי שנחשף ב'בחדרי חרדים', התאחדו ב'אגודה' עם סיעת יחד בעיר.

החלק הרביעי והמשמעותי, בא לידי ביטוי בתמיכת ש"ס וגרירת 'דגל' לתמיכה במועמד לראשות העיר ירושלים - משה ליאון, כאשר בסביבתו של ליצמן אומרים כי דרעי, הוא זה שפיצל את האחדות החרדית בעיר, ואף רואים בו כמי שגרם לפיצול ברשימות, לאחר שגרר את 'דגל התורה' לתמוך במשה ליאון למרות העדר הסיכוי של האחרון להיבחר.

הנקמה

אין דבר שפוגע יותר בדרעי מאשר כשהופכים את האויב שלו לרלוונטי. אלי ישי, מבחינת דרעי, הוא 'סוס מת'. אבל כאשר בכירי המערכת הפוליטית יושבים איתו לפגישה מתוקשרת, זה מוכיח כי הגדרה זו נעלמה לחלוטין והסוס חי ובועט. ליצמן שלקח זאת בחשבון, נמנע מלפגוש את ישי במשך זמן רב.

הבגידות שחש ליצמן, הובילו אותו לחשב מסלול מחדש, עד כדי כך שהוא מסרב לענות באופן חד משמעי כי הציר בין 'אגודת ישראל' ל'יחד' לא יגיע גם לכנסת. ליצמן מעדיף להתחמק מהשאלה ונותן להבין שהציר שהחל בירושלים ובתל אביב, עלול להתרחב לזירות גדולות יותר.

המטרה - ראשות עיריית ירושלים

לאורך התקופה האחרונה נשמעו שוב ושוב הטענות, כי ליצמן מבצע משחק כפול ובהזדמנות הראשונה יחתוך לאלקין ויביע בו תמיכה. הרגע הראשון הגיע עם תמיכת דגל וש"ס בליאון, אך התמיכה של ליצמן ביוסי דייטש רק התחזקה והפכה למשמעותית, כאשר התבטאויותיו של ליצמן בנושא נחרצות.

ליצמן פועל בימים אלו בעיקר מול הפלג הירושלמי, במטרה להביא את תמיכתם ביוסי דייטש ולהצטרף לגוש של אגודת ישראל. בתסריט שבו יסיר דייטש את התמודדותו, מעוניין ליצמן להעביר את אלפי הקולות של הפלג לאלקין, ולהשאיר את 'דגל' קירחים מכאן ומכאן.

למרות הדיל הסגור כמעט בוודאות של אלקין עם אנשי 'הפלג', הם מבינים כי הציר עם 'אגודת ישראל' יכפיל את שוויה כאשר אם דייטש מתמודד עד הסוף, אלקין לא רלוונטי ללא תמיכת החרדים, וכאשר דייטש יפרוש, אגודת ישראל תתמוך באלקין דווקא.

בשורה התחתונה, בתמיכת 'אגודת ישראל' השווים כ- 35,000 קולות יחד עם ה-20,000 קולות של ישי וכ 10,000 של הפלג, המועמד החרדי יוסי דייטש זוכה לסיכוי סביר לעלות לסיבוב שני, שבו סיכוייו לנצח הם גדולים.

אריה דרעי יעקב ליצמן אלי ישי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 16 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד