י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
חשוף, פגוע, תוקפני ואישי > מיוחד

ראיון בעומק היער • דייטש: "אנשי מחנה דרעי חיבלו במועמדותי"

בעומק יער ירושלים, הרחק מהסערה המוניציפלית, ה'הויז בוחר' של הרבי מסלונים זצ"ל שהפך למועמד החרדי לראשות עיר הבירה – פותח את ליבו בראיון ל'בחדרי' • המסע המפרך שהוא עובר, הצוואה מהרבי וההצעה לרכוש חנויות צעצועים • תוקף את ש"ס ו'דגל': "התמיכה בליאון – פוגעת" • חושף: "גם היום, יש לי ערוצים עם ש"ס ודגל, אפשר להחזיר את הגלגל" • מצהיר: "אין לי שאיפה להגיע לכנסת" • צפו בראיון המלא

ראיון בעומק היער • דייטש: "אנשי מחנה דרעי חיבלו במועמדותי"

ראיון וידיאו יוצא דופן: את המסרים של המועמד החרדי לראשות העיר ירושלים יוסי דייטש אנחנו שומעים כמעט בכל יום, במהדורות החדשות, בדפי העיתונים, בכנסים, בחוגי הבית ובראיונות הרבים. 'בחדרי חרדים' ביקש לצאת עם דייטש אל מעמקי יער ירושלים, שם, הרחק מהסערה המוניציפלית הוא צלל בראיון אישי ומרתק על חייו האישים, הקשיים, התקווה, אבל לא רק.

דייטש לא היסס לפתוח הכל, ולחשוף את אכזבתו ממפלגות 'דגל התורה' וש"ס, שצפויות לתמוך במשה ליאון, וחשף כי למרות הפרסום ב'יתד נאמן' הוא מנהל בימים אלו ערוצים עם שתי המפלגות החרדיות שהפנו לו עורף. וגם, היה לו מה לומר על דרעי ואנשיו: "דרעי משדר לי שאין לו שום דבר אישי נגדי, אבל אנשים מהמחנה שלו עשו הכל לחבל". ראיון הוידיאו המלא.

בוא נתחיל: איך 'ההויז בוחר' של האדמו"ר מסלונים הופך להיות סגן ראש העיר בירושלים?

"תראה, ההויז בוחר של האדמו"ר מסלונים, כשהוא החליט לצאת לעבודה, הוא יצא בהתאם להכוונתו של בעל ה'נתיבות שלום', שכיוון אותי ואמר לי 'אתה בחייך חייב להיות בעולם העשייה ועולם החסד, אתה צריך לראות כל יום איך אתה עושה טובה ליהודי - כל יום שלא תעשה טובה ליהודי תדע לך שזה לא יום בשבילך', מבחינתי, זוהי צוואת חיי. הוא חינך אותי, הוא גידל אותי, הוא עיצב לי את האישיות בצורה כזאת שהוא חשב שהנושא שבו אני אמור להתרכז בחיים זה לעזור לזולת".

"בפרט בנושא של בן אדם לחברו, איך להקל על בן אדם, איך לעזור לבן אדם כשיש לו מצוקה. בעצם הוא נתן לי את השליחות שלי בחיים, לראות איך אנחנו עושים את זה. ומה יותר גדול מזה מלהיות ראש עיריית ירושלים או להתמודד לראשות עיריית ירושלים, שבתפקיד הזה אתה יכול לעזור ולהועיל לאנשים, אני יודע כמה יכולתי לעזור כחבר מועצת העיר, וכמה אפשר לעזור יותר כשאתה סגן ראש העיר, עכשיו אני יודע כמה אפשר לעזור יותר כשאתה ראש עיר".

אתה כבר 23 שנה בפוליטיקה וכמעט 13 שנה בירושלים, למה דווקא עכשיו אתה מתמודד לראשות העיר, לא הרגשת בשל לפני זה או שזו ההזדמנות הפוליטית שנוצרה?

ממש ככה, לא הרגשתי בשל, אחרי שאתה שתיים עשרה וחצי שנים בעירייה, שמתוכם חמש שנים כיהנתי כחבר מועצת העיר, שבע וחצי שנים כסגן ראש העיר, אני מכיר היום את העירייה לפני ולפנים. אני מכיר אותה עם כל המגבלות, כל הבירוקרטיות, את כל הצדדים הטובים של עירייה והצדדים הפחות טובים של העירייה.

לאחר שאתה משרת בה כל כך הרבה שנים, ואני כיום חבר המועצה הוותיק ביותר בעיריית ירושלים, מכיר את כל נבכי העירייה על כל אגפיה, מחלקותיה, ואת כל הנקודות שצריך לטפל בהם. גם מבחינת הגיל, אני מרגיש בשל. לפני חמש שנים הרגשתי שיש לי עדיין מה ללמוד, ואני חושב כיום שגם הגיל וגם הניסיון מעניקים לי את היכולת, ויש לי את ההזדמנות לעשות את זה ולהתמודד לראשות העיר.

מכאן ועד שתכנס ללשכה בקומה השישית בעיריית ירושלים הדרך עוד ארוכה וקשה, מה יוסי דייטש ה'בן אדם' ליוסי ה'פוליטיקאי' לעשות בתקופה הזו?

"דבר ראשון: לשמור על פרופורציות בחיים, לדעת מה עיקר ומה טפל, זה מסע קשה, מסע מפרך וכמה שחשבתי שהמסע הזה יהיה מפרך, הוא כנראה מפרך הרבה יותר, אבל בעיקר יוסי דייטש הבן אדם היה מייעץ ליוסי דייטש הפוליטיקאי, 'תזכור מאין באת ולאן אתה הולך', תזכור מה היעד שלך בעולם, תזכור דבר אחד: שלא יגבה ליבך ולא תסתחרר ממרומי התפקיד, אלא תשתדל להישאר עם ה'עמך', עם מי שהסתובבת עד היום, ותזכור מאיפה אתה שואב את הכוח שלך, את הכוח לא שואבים מהעוצמה או מהשררה, את הכוח אתה שואב מהאנשים הפשוטים, מזה שאתה מחייך לאדם, מזה שאתה קשוב לכל בעיה שיש לאברך".

"לא תשאב את הכוח שלך מזה שאתה מסתובב בחדריהם ובמשרדיהם של שועי עולם. הכוח מגיע מהאדם הקטן, מהגברת שיש לה בעיה בארנונה, מהאדם שיש לו בעיה בבנייה, מהאמא שהיא רוצה שיכניסו את הבת שלה לסמינר, מכל המצוקות האלה תהיה קשוב לאנשים האלה, אם לא תשכח אותם זה יהיה המתכון להצלחה".

זו תקופה קשה ונאלצת לעזוב דירה בגלל קיצונים שהפריעו לך. יכול להיות שיוסי דייטש האיש היה ממליץ לזה הפוליטיקאי לעזוב את הכל וללכת הביתה?

"דבר ראשון, לעזוב את זה לא נמצא על הפרק, כי זה מעין צוואה ממורי ורבי מרן ה'נתיבות שלום' לדרך חיי, מה אני צריך לעשות. יכולתי ללכת לעסקים, הרי היו לי הצעות כבר לפני 25 שנה, כבר כשהתחלתי לשמש כעוזרו של מאיר פרוש במשרד הבינוי והשיכון, היו לי הצעות להשתלב בעסקים או לפתוח חנויות צעצועים, על כל דבר שבאתי לשאול אותו הוא אמר לי לא. זו היתה תקופה שהיינו ממש בלי פרנסה, אשתי עלתה מתל אביב ללא עבודה והרבי אמר לי על כל דבר לא, בקושי השתכרתי. היינו צריכים לשלם שכר דירה וגם לקנות דירה ולשלם משכנתא. כשבאתי לאדמו"ר ואמרתי לו שאין לנו פרנסה, הוא אמר לי: לך לעולם העסקים. אין מה לעשות 'רוח והצלה יעמוד ליהודים'.

"כל פעם שבאתי להתלונן על מצוקות של פרנסה ובעיות כלכליות, הוא אמר לי רווח והצלה יעמוד ליהודים ממקום אחר, אז אם זאת הייתה ההוראה של מורי ורבי אין דרך לסגת למקום אחר".

יוסי דייטש. צילום: פלאש 90

בכל אופן, זו תקופה לא קלה עבור המשפחה, איך הם מקבלים את זה שאתה מתמודד לראשות העיר ירושלים?

"דבר ראשון, אדם עם אמונה, אין אצלו דבר כזה 'תקופה לא קלה'. בדיוק בשביל זה יש לנו את ספר התהילים, בשביל זה יש לנו את הכותל המערבי, בשביל זה יש לנו את עולם התפילה בכלל, לכל אדם יש את השעות הקשות שלו, את השעות השמחות, אבל תמיד יש לנו למי לפנות: לאבינו שבשמים. הוא קשוב אלינו ומאזין לנו. נכון שיש שעות קשות, אבל כיהודי מאמין, אתה מבין שאם אתה נמצא בשליחות, ולא אתה זה שקובע את המסלול לדרך, אלא יש מנהיג לבירה, ויש רבש"ע שהוא מוביל אותך, אתה צריך רק לצעוד בשבילים האלה של האמונה, ולזכור מאין באת ולאן אתה הולך, ומי מכוון אותך".

"זה ברור שלאשה ולילדים קשה מאוד בתקופה הזו, אבל גם הם לוקחים זאת כשיעור באמונה, אנחנו, המשפחה והילדים, מסתכלים על התקופה הזאת כמסע אמונה, אנחנו לא אחראים לתוצאות, אנחנו מאוד רוצים ואני מאמין מאוד בהצלחתי, המשפחה מאמינה מאוד, וכך גם חבריי הקרובים וחבריי במפלגה, יש לי את האפשרות להצליח, אבל כולנו יודעים שבסופו של דבר, יש בורא עולם ולאן שהוא יוביל אותנו, לשם אנחנו נגיע".

אני לא יודע אם הם ראו אותך בחודש האחרון,אני ראיתי אותך יותר מהמשפחה שלך. המשפחה לא ניסתה להוריד אותך מהעץ?

"המשפחה מעולם לא תוריד אותי, המשפחה היא זאת שנותנת לי את הדרייב, היא זאת שנותנת לי את הכוח, כשאני בא הביתה ואני פוגש בשבת את ילדיי, כשאני מנתק את הטלפון בכניסת השבת ואני גם מוציא את השבת מאוד מאוחר, משם אני שואב את הכוח. אני מדבר גם במהלך היום כמה וכמה פעמים עם המשפחה, ומי שנותן לך הכוח, מי שנותן לך את החוזק, מי שנותן לך את האמונה בצדקת הדרך ואומר לך תמשיך הלאה. הם אומרים לי: יוסי, יש ריבונו של עולם, לא אתה קובע את התוצאות, יש מנהיג לבירה, הוא זה שיקבע".

"יצאתי לדרך בהכוונת גדולי ישראל, לא יצאתי לבד. כשישבתי לבד עם אשתי וילדיי התייעצנו והחלטנו שאני יוצא למסע הזה, זה נעשה בהכוונת מועצת גדולי התורה, בברכתם, בעידודם ובהוראתם, זה לא משהו שאני החלטתי, אני שייך לגוף מסוים ואני לא החלטתי דבר מעצמי הם יודעים שגדולי תורה עומדים מאחוריי".

אתה חושש מכישלון?

"אני לא מפחד, אדם מאמין לא מפחד משום דבר. אין שום סיבה לפחד. אמרתי לך, אם אתה מסתכל על זה כמסע אמונה, ואני צועד בשבילי האמונה, ואני מאמין באמת ובתמים שיש מנהיג לבירה ולא אני מחליט, אני מאמין בצדקת דרכי, אני מאמין ביכולת שלי לעשות את זה, אני מאמין שיש לי סיעתא דשמיא ואני לא יכול לעשות צעד אחד. אני ישתדל לעשות את ההשתדלות בצורה המרבית והטובה ביותר . מה יהיו התוצאות? אני מאמין שהן יהיו טובות".

מה יקרה אם אתה לא מנצח. אתה עוזב הכל? אתה הולך לכנסת אולי?

"מה פתאום כנסת? אין לי מה לעשות בכנסת. אני נאשר רק בירושלים. אין לי שום שאיפה ללכת לכנסת. המגע עם האנשים, ואתה יודע, כי אתה מסתובב איתי הרבה, הממשק שיש לי עם האנשים הוא נדיר. אתה הולך ברחוב ואתה מרגיש את האהבה, את הפידבק ואת הפרגון שיש לאנשים עליך. וזה לא מגיע סתם, כי אתה מחזיר חזרה, אין לך את זה בתור חבר כנסת".

"אני לא מזלזל חלילה במה שעושים נבחרינו בכנסת, הם עושים דברים נפלאים, והם עובדים קשה, אבל הם עובדים יותר במאקרו כשהם מחוקקים חוקים, הממשק עם האזרח הקטן, כשאתה מסתובב ביום שישי בגאולה או במחנה יהודה, ואתה מגיע להורים בסורצקין או למקווה בקריית צאנז, אתה מרגיש את האזרח הקטן ואתה יכול לעזור לו. ההרגשה שאתה פותר בעיות לאזרחים בבניה, בסמינרים או ארנונה זו הרגשה נפלאה".

אתה לא עוזב את העירייה אם אתה לא מנצח בעוד חודש?

"אני משתדל לחשוב אופטימי, אתה מכיר את הביטוי 'תחשוב טוב - יהיה טוב', אני חושב טוב ואני מאמין שיהיה טוב. כי אדם במחשבות שלו יכול גם להוביל לאן הוא מגיע, אם תחשוב אופטימי - יהיה אופטימי. אני יכול לקום כל יום בדיכאון ולומר: מה יהיה?! המצב שלי ככה ולא טוב. אבל אני קם כל בוקר עם כוחות מחודשים ואומר 'מודה אני', כשאני הולך לישון אני אומר 'הריני מוחל לכל מי שהכעיס אותי', אני אומר 'תן לי את הכוחות באופטימיות'. לא נשאר המון זמן עד לתוצאה".

בא נדבר מה יהיה בעוד 22 ימים, תקופה מאוד לא קלה, דגל וש"ס כבר תומכים בליאון, יש פרסום ב'יתד' עם ברכת גדולי ישראל לליאון, ואני לא חושב שאפשר להחזיר את הגלגל אחורה.

"דבר ראשון, אפשר להחזיר את הגלגל אחורה, הם בירכו את משה ליאון ואני מסכים איתך שהמצב מאוד לא פשוט, אני יכול לומר לך שגם בשעות אלה אני עושה את הכל כדי להחזיר את האחדות ברחוב החרדי, כשאתה מסתובב ברחוב ואומרים לך אנשים לא חרדים: אנחנו תומכים בך אחרי שראינו אותך ושמענו את ההופעות שלך, שמענו את החוגי בית. אבל הם שואלים: אנחנו רואים שיש לך סיכוי לנצח, למה 'בבית שלך' אנחנו רואים שאתה לא מצליח להביא את האחדות? - זה נותן לי את הדרייב, את הכוח והרצון לראות איך אני כן מביא את האחדות".

"אשקיע עד הרגע האחרון ב- 22 הימים שנותרו, ואעשה הכל כדי להסביר שיש לי את הסיכוי, יש לי דיבור איתם (דגל וש"ס א.ק.) אבל אני לא מדבר איתם דרך התקשורת. יש אנשים טובים בשני הצדדים, שרוצים שיהיה טוב לציבור החרדי, והם יודעים שיש אפשרות מבחינה מספרית לנצח, היכולת שלי שאני יכול להביא קהלים הנוספים ואביא מכל הציבורים".

"אולי התמונה לא נראית אופטימית, ויש שיאמרו 'הבחור הוזה', אבל מהיכרותי את הפוליטיקה וכיהודי מאמין, כשאתה מאמין באמת שיש לך את היכולת לעשות ולהביא אחדות אני מאמין שאביא אחדות. יכול להיות שבימים הקרובים הם יראו שהמועמד שהם תומכים בו לא מצליח להביא קהלים נוספים, שהוא לא מביא מעבר לציבור החרדי".

הם יודעים את זה, הם מכירים את היכולות שלך והם בחרו ללכת עם ליאון

"מסכים איתך שזה לא נעים, אולי זה אפילו פוגע ומאכזב, אבל אמרתי לך, אני אדם אופטימי, בלי אופטימיות לא הייתי מגיע גם ל- 22 יום לפני הבחירות. אני אעשה הכל, כל מה שאני יכול, בכדי לשכנע אנשים גם בדגל וגם בש"ס שאני יכול להביא קהלים נוספים. כי אם יהיה אחדות בתוך הבית, אני יכול לקחת בסיבוב ראשון, לא בסיבוב שני. יתר המועמדים יודו לך על כך, אם לא יהיה אחדות אז אעלה לסיבוב שני".

עושה רושם שיש לגפני ולדרעי משהו אישי נגדך או נגד הסיעה שאתה מגיע ממנה. איך אתה מרגיש עם זה?

"לגבי גפני, אני לא יודע להגיד לך. אבל לגבי דרעי, הוא משדר שאין לו שום דבר נגדי. גם כשישבתי איתו, הוא אמר לי: תביא לי את הבית שלך - אעשה הכל כדי לבחור בך, למרות שאני מחויב לליאון. הבאתי לו את הבית, אבל מצד שני, היו אנשים בתוך המחנה שלו, שעשו את הכל בשביל לחבל במאמצים להביא את הבית. אני לא נמצא עדיין בשיחת סיכום של המירוץ, אבל להגיד לך שאני מרגיש בנוח בדרך שהתנהלו איתי?, להגיד לך שאני חושב שהתנהלו איתי בצורה מכובדת?, שאני מרגיש בנוח ממה שעשו לי בערב יום כיפור, להגיד לך שזה נעים שאתה יושב עם אנשים ועושה איתם מו"מ ומגלה פתאום שהם כבר היו חתומים עם משה ליאון. זה נעים?. אתה קורא את קטעי העיתונות של הח"כים שהם אומרים 'ידענו מראש עם מי אנחנו הולכים אבל היינו צריכים לנהל מו"מ'".

"אני התנהגתי בניקיון כפיים, ניהלתי מו"מ ביושר ובאמונה, שישאלו אותי אם נשאתי ונתתי באמונה אני יוכל לומר נשאתי ונתתי באמונה, ניהלתי איתם שיח הוגן, היו לי בעיות בתוך הבית, הייתי צריך לפתור אותם, לא עניתי על השאלות בזמן שרציתם. הם קראו לי בערב ראש השנה ואמרו לי שבדקו את הסיכויים, ולך (יוסי דייטש א.ק) יש את הסיכויים לנצח. אתם מנהלים איתי מו"מ ולא מודיעים לי שאתם כבר חתומים עם משה ליאון ומודיעים לי בערב יום כיפור אחרי אלקין. אני מרגיש שלם עם עצמי".

אתה מרגיש בגידה?

"אני לא רוצה להשתמש בביטויים כל כך קשים, אני יודע שזה קשה אבל אין מה לעשות, תפקידו של פוליטיקאי זה להתמודד גם עם דברים קשים. לא נכנסתי לשדה שכל הדרך סוגה בשושנים, יש דברים קשים, אבל באחריות אני יאמר: נשאתי ונתתי באמונה".

מה קורה אם ב-24 שעות לפתיחת הקלפיות, אין לך תמיכה של דגל וש"ס, אתה פורש?

אני שליח של גדולי התורה, לא אני מחליט מה אני עושה, נכון לרגע זה, לפי ההוראה שיש לי ממועצת גדולי התורה, יוסי דייטש מתמודד עד הסוף. לא נשלחתי לבד. אני שליחם של חברי מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל. יש לי הוראה ללכת עד הסוף, ולכן אני ממשיך עד הסוף. אני מאמין שבדרך שאני הולך ולא תוקף את האנשים, אלא מדבר בשפה יפה ונקייה, בהגיון, ומסביר, למה אנחנו צריכים לריב? למה אנחנו צריכים, אחרי מה שעברנו בעשור האחרון, ואנו יודעים מה האפשרויות לראש עיר חרדי בירושלים, הציבור החילוני יכול גם להכיל ראש עיר חרדי, אני מקווה מאוד שב- 22 ימים שנותרו, ההיגיון יגבר, ואצליח לחבר את כל הפאזל בתוך הציבור החרדי".

עיריית ירושלים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד