י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
יורה לכל הכיוונים > צפו בראיון המלא

ח"כ אשר: "הפלג ביציע, אנחנו מקלפים בננות ומביאים הישגים"

ח"כ יעקב אשר בראיון ל'בחדרי': פורש את משנתו על הפילוג החרדי, תוקף את ה'פלג הירושלמי', מתייחס לשאלת חוק הגיוס, מרגיע את החשש מריצה נפרדת לכנסת ה-21, קורא לאגודת ישראל לתמוך במשה ליאון, וגם: הפתרון המפתיע למשבר הדיור | צפו בראיון לכתב הפוליטי ארי קלמן

ח"כ אשר: "הפלג ביציע, אנחנו מקלפים בננות ומביאים הישגים"

פחות מחודש ימים לפתיחת הקלפיות בבחירות המוניציפליות, בצל הפילוג החרדי בירושלים, אלעד וחיפה, ועם תחילת מושב החורף של הכנסת ה-20, תפסנו את חבר-הכנסת יעקב אשר, לשיחה צפופה סביב הנושאים הבוערים שעומדים על הפרק. 

ח"כ אשר אינו מהסס לירות לכל הכיוונים ופורש את משנתו הסדורה על הפילוגים בציבור החרדי, תוקף את האחות הליטאית, "יושבים ומקטרים", מדבר על הורדת אחוז החסימה, מתייחס לשאלת חוק הגיוס, מרגיע את החשש מהתרחבות המחלוקת וריצה נפרדת לכנסת ה-21, קורא לאגודת ישראל לתמוך במשה ליאון, ומציע פתרונות למשבר הדיור הקשה. 

צפו בראיון המלא ל'בחדרי חרדים':

בחירות מוקדמות

"הממשלה והקואליציה הזאת היא טובה ונוחה עבור הציבור החרדי ועבור המפלגות החרדיות. זה עובדה שאיש אינו מתווכח עליה. אנחנו לא יודעים האם אנחנו נהיה הסיבה לבחירות, יש עוד דברים משתנים במערכת השיקולים של ראש הממשלה, אבל וודאי שרוב הסיעות בקואליציה, אולי כולם אפילו, אין להם אינטרס לצאת לבחירות".

חוק הגיוס

"הדעה שלנו בדגל התורה, ואני מקווה שגם אחרים מסכימים עליה, שאנחנו לא יכולים להסכים למצב שלא יהיה חוק גיוס במשך תקופה, ובטח לא בתקופת בחירות או בתקופות דימומים, שלא ניתן לדעת מה קורה, לא יודע מה יקרה אחר כך".

אשר מוסיף, "אנחנו שומעים כל יום על מועמד אחר שאולי יקפוץ לתוך המפה הפוליטית, יכולים לקרות המון דברים. אנחנו בעניין הזה חושבים שהאחריות שלנו, הוא שיהיה חוק (גיוס א.ק.). אנחנו קידמנו חוק, צריך לתקן אותו בתיקונים מסוימים, אני חושב שהזמן בשל בשביל להעביר אותו בצורה המיטבית".

"המצב שבו אין הגדרה חוקית למי שדוחה את השירות, או למי שמקבל פטור מסיבות כאלה ואחרות, הוא מצב מסוכן מאוד. אני מקווה ובטוח, שבסך הכל אין פה הבדלים בין דגל התורה לאגודת ישראל, כולנו רוצים להגיע לאותו הדבר, רוצים להגיע לאותה מטרה, ויש הסתכלות כוללת שצריך לראות אותה בתוך כל המהלך. אני מקווה שנגיע להסכמה וזו לא תהיה הסיבה שבגללה נלך לבחירות מוקדמות", מתריע.

הורדת אחוז החסימה

"דגל התורה אינה מתנגדת להורדת אחוז החסימה, אבל אנחנו גם לא מובילים את העניין כדבר הכי חשוב לנו, אנחנו שומעים את הקולות אך לא מעבר".

בחירות מוניציפליות

ירושלים:

"כל הסוגיה הזו של ראש עיר חרדי כן או לא, היא סוגייה שליוותה אותנו במשך כל התקופה הזאת. ברמה האישית, יוסי דייטש הוא ראוי. הוא גם אדם ראוי, אוהב לעזור, איש מקצועי. מעבר לכך שאנחנו ידידים, אין לנו שום מילה רעה להגיד על יוסי ועל האפשרות שלו לנהל דברים בסדר גודל כזה".

לדברי חה"כ אשר, "השאלה היא, שאלת הסיכויים ושאלת הסיכונים, אנחנו כבר היינו במקום הזה שכבר הלכנו על ראש עיר חרדי ונכשלנו. שילמנו על זה מחיר יקר מאוד. הסיכונים קיימים ונכון שיש מספרים מסוימים שבהם אפשר להתווכח בצורה כזו או אחרת, אבל רק בתור דוגמא אחת, קח את זה שבעצם הסיכוי היחיד של יוסי דייטש לנצח בבחירות, זה אם יפרוש מועמד אחד או שניים. אי אפשר לדעת מה יקרה".

עוד אומר חה"כ אשר, "יש כאן סיכויים ואנחנו בוחנים את הדברים האלה, גם דגל התורה וגם ש"ס, שזה למעלה משני שליש של הציבור החרדי בירושלים הביעה את התמיכה במשה ליאון. אנחנו בוחנים את הדברים ברמה יום יומית, אנחנו מאמינים שבעניין הזה, אנחנו צריכים להתלכד כולנו. יש שאלה של ראש העיר חרדי או לא, והכרעה אצלנו ניתנה על סמך אותו סיכום".

אשר מוסיף וקורא לאגודת ישראל להצטרף לתמיכה בליאון, "אנחנו לא רוצים להיכוות במה שנכוונו קודם, ברגע שלא יהיה מועמד חרדי, עדיף וחשוב שכל בציבור ביחד יעשה את אותו הדבר למען הציבור כולו. כרגע ש"ס ודגל התורה תומכת במשה ליאון, וזה אומר שכל הציבור נמצא שם. חשוב מאוד שיהיה שם אחדות ואני מקווה שתתקבל ההחלטה איפה שהיא צריכה להתקבל".

סיכויי ליאון לנצח:

"אני חושב שמי שראה את הסקרים, ואני ראיתי סקרים אחרים, חושב שלא נצליח להגיע לחקר האמת בדיוק. דבר אחד אני יכול להגיד לך בוודאות: אם כל הציבור החרדי הולך עם משה ליאון, וודאי שהוא ראש העיר. הרי גם בפעם הקודמת שהתמודד משה ליאון הוא הביא איתו את ה-15 -20 אלף קולות. כשהוא עוד היה חדש. תראה את המספרים, מה היה חסר ביהדות התורה, אתה תגיע למספרים האלה וליאון ינצח בסיבוב הראשון".

פילוג דגל - אגודה:

"נושא ההליכה הנפרדת הוא לא פילוג, נושא ההליכה הנפרדת ונושא הראשות היו במקרה ביחד ויכול להיות שגם גרמו לאווירה שנוצרה. ההליכה הנפרדת היא לא מחלוקת, אנחנו יודעים שיום אחרי הבחירות נעבוד כתף אל כתף כל המפלגות החרדיות, ובוודאי דגל התורה ואגודת ישראל".

ח"כ אשר מוסיף, "אני לא חושב שהליכה נפרדת היא מחלוקת, כי אנחנו לא מחפשים את הקולות של אגודת ישראל והם לא מחפשים את הקולות שלנו. אנחנו מחפשים להגדיל את הכוח שלנו והם מחפשים להגדיל את הכוח שלהם. אין לי ספק ואני יכול לקבוע איתך ראיון לאחרי הבחירות, שאנחנו בבחירות האלה במועצות המקומיות נצא מחוזקים ביהדות החרדית. נצא עם יותר מנדטים ממה שיש לנו היום, ואין צורך במחלוקת כי זה לא בא האחד על חשבון השני".

אשר מוסיף, "נהיה כגוש אחד בקואליציה אצל מי שנהיה, לכן אין שום מחלוקת בהליכה הנפרדת, זה דבר שדיברנו עליו מראש, וסיכמנו על הנושא של השוויון ברשימה, יכול להיות שהאווירה שהייתה סביב התמיכה בדייטש הפריעה למו"מ להתגבש ולהגיע לסיומו. בסופו של דבר לא צריך שתהיה פה מחלוקת".

השפעת הפילוג המוניציפלי על הכנסת:

"אני מאוד מקווה שלא. כשאנחנו באים לכנסת ורואים מי עומד מולנו, אנחנו מבינים שצריכים לעבוד ביחד. חילוקי דעות ודעות שונות הם דברים לגיטימיים וזה בסדר, יש שולחן בשביל זה. גם אם לא מגיעים להסכמים אנחנו ממשיכים יחד הלאה. אין לנו ברירה אחרת".

נאום הבננות:

"אפרופו 'נאום הבננות', אנחנו יושבים פה בכנסת ומקלפים הרבה מאוד בננות - חוקים, בעיות שמציבים לנו ובסופו של דבר, יש אנשים שיושבים ביציע, ואוכלים מהבננות שאנחנו מביאים להם. יושבים ומקטרים ונהנים מההישגים. האנשים האלה שיושבים ביציע, לעולם לא יחליקו על שום בננה".

חיפה:

"הנושא הזה של יונה יהב, זה לא סוד שאני, גם כראש עיר, הייתה לי מערכת יחסים איתו בתקופות מסוימות. הרב גפני עזר בהרבה מאוד דברים לחיפה בשנים ההם. אני בטוח לחלוטין שיונה יהב לא יהיה ראש העיר חיפה, לא אני אומר את זה אלא תושבי חיפה אומרים את זה".

"הוויכוח הגדול שיש בתוכנו הוא האם אנחנו צריכים להמשיך הלאה ולהתנהג כ'חגבים' ולהנות מפירורים שהפריץ שולח מידי פעם ולהסתפק בבתי ספר רחוקים מהאיזור שבו הילדים שלנו גרים. או בכלל לא, כמו מוסד של בעלזא שמצא לעצמו בניין לבד, כי העירייה התנכלה לו לבניין שלו".

לדברי אשר, "אנחנו לא מחפשים מלחמה ואין לנו ברמה האישית דבר נגד יונה יהב, אבל לא יכול להיות שהתושבים יזכו ליחס כזה, חיפה היא לא חיפה של פעם, שהתושבים החרדים הסתכמו בכמות תושבים קטנה בשכונת 'הדר' לצד קריית סערט ויזניץ' בלבד ועוד כמה בודדים. חיפה כיום זאת עיר שיש בה אלפי משפחות חרדיות, מכל הגוונים והסוגים".

האחדות בטלז - סטון:

"בדי אן אי של דגל התורה בכל תולדותיה, תמיד ידענו להכיר טובה לאנשים שתרמו ותורמים, ובוודאי אלה שעשרות שנים עושים את זה. אני חושב שריבוי הכוחות המחודש בלטז-סטון, יוכל להביא למקום את ההתפתחות שלו ולשמור על הדי אן אי שלנו, לשמור על הכרת הטוב לאנשים שתרמו מכוחם, וחלק גדול מחייהם עבור הציבור".

הקרב באלעד:

"אני יכול להגיד לך מנקודת המבט שלנו ומנקודת המבט האישית שלי, זה לא סוד שישבנו על נושא אלעד ועלו דעות שונות, הייתה דעה להאריך את ההסכם באלעד לעוד חמש שנים לישראל ,פרוש ודגל התורה תקבל לאחר מכן את העיר לעשר שנים. זה בעצם ההסתכלות של חלק מהאנשים, ואני בתוכם".

לדבריו, "ברגע שדגל התורה החליטה שהיא מביאה לשם מועמד, והגיע מועמד עתיר ניסיון ועתיר ידע כמו ידידי הרב פינדרוס, אנחנו כולנו נרתמים למען הצלחת דגל התורה בעיר, נקודה. אני לא חושש מהעניין המשפטי נגד פינדרוס, לא מנצחים בחירות ככה. אני עצמי חוויתי דבר דומה כשכיהנתי כחבר מועצה באלעד וזה לא הצליח".

משבר הדיור:

"שפיר היא פוטנציאל להצלחה אדירה, אבל לצערי אפשר היה להתניע את זה מהר יותר. היה לנו ויכוח מול משרד האוצר, שמשרד השיכון אמור להוביל את ההקמה ולא באמצעות הסכמים של המועצה מול המינהל, כי זה דבר מאוד קשה להקים עיר, רק משרד יכול להוביל דבר כזה. שפיר יכולה להיות פתרון מדהים לציבור החרדי, במיוחד לשכבות הביניים מינוס, שלא יכולים לקנות דירות באלעד וכו' ".

ח"כ אשר מתחייב, "יש הרבה מה לעשות בעניין הדיור. נעשו דברים, אבל אנחנו ממש לא מרוצים, ואני מבטיחך נאמנה שנמשיך הלאה לפעול בעניין. אבל מה שבטוח, שבהסכם הקואליציוני הבא שנחתום בעזרת השם עם הממשלה הבאה, הנושא של הדיור יהיה הרבה יותר ברור בהסכם".

ח"כ יעקב אשר דגל התורה יהדות התורה משבר הדיור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד