י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
רוח גבית לתקיפת שוטרים

בוטלה הרשעתו של הקצין שתקף בחור ישיבה

שנה לאחר שהורשע, בית המשפט ביטל את הרשעתו של הקצין שתועד שהכה פעמיים בחור ישיבה במהלך הפגנה • "חשש ממשי כי הנאשם עלול לאבד את מקום עבודתו"

בוטלה הרשעתו של הקצין שתקף בחור ישיבה
הקצין עידו קציר תוקף בחור ישיבה צילום: צילום מסך

אין שופטים בירושלים: בחודש תמוז אשתקד הרשיע בית המשפט את רפ"ק עידו קציר, קצין סיור של תחנת לב הבירה, על כך שתקף באלימות את אלכסנדר שפירא בכיכר השבת בירושלים.

תחילה, הקצין הכחיש קשר לתקיפה החמורה הזו, אך בהמשך הוא הודה והורשע, והיו שחשבו כי הרשעה זו תסייע למיגור התופעה של תקיפת שוטרים בישראל ובמגזר החרדי במיוחד, שם מתירים לעצמם שוטרים להתנהג בברוטליות ולהכות ללא רחמים, במיוחד בעת שמזהים כי אין תיעוד מצולם במקום התקיפה.

היום (שני) שרון לארי-בבלי ביטלה את הרשעתו וגזרה עליו 120 שעות לתועלת הציבור, וכן פיצוי בסך 1,000 ש"ח לתלמיד הישיבה אלכסנדר שפירא.

בי"ט טבת תשע"ז, נערכה הפגנה בכיכר השבת. כפי שדווח ב'בחדרי חרדים', תלמיד ישיבה בן 17 שחלף במקום הותקף על ידי רפ"ק עידו קציר, קצין סיור של תחנת לב הבירה. ועל פי כתב האישום שהוגש, "קציר תפס את המתלונן והובילו למקום צדדי, שם הנאשם הכה בידו השמאלית בפניו של המתלונן וכתוצאה מכך נפלה המגבעת מראשו של המתלונן. המתלונן הוריד את משקפיו משום שחשש כי הם יישברו, ואז הנאשם הלם בשנית בפניו של המתלונן, תוך שצעק לעברו "הבנת?!"".

לדברי קציר, ביום האירוע שימש כקצין אחראי על אירועי הפרות הסדר, ובמהלכן שמע את שפירא צועק על שוטר ממוצא אתיופי באופן מזלזל ופוגעני, ועל כן הגיב בצורה אלימה תוך העדר שליטה עצמית ואף ניצול סמכותו וכוחו. לשירות המבחן אמר קציר כי הבין שטעה, נטל אחריות מלאה למעשיו והביע חרטה כנה, כמו גם תחושות של כישלון עצמי בגין ביצוע העבירות.

תיעוד התקיפה. צילום: שלומי טריכטר 

במח"ש ביקשו לגזור על עידו קציר מאסר למשך חודשיים שירוצה בעבודות שירות, ופיצוי למתלונן. פרקליטו עו"ד איציק כהן אמר כי החל הליך פיטורים של קציר ולכן ישנה חשיבות גדולה לאמור בגזר הדין שיושת עליו - וביקש לבטל את ההרשעה.

"הנאשם היה משוכנע ששמע את המתלונן צועק לעבר שוטר אחר "כושי לך הביתה", ועל כן חש פגיעה קשה עבור אותו שוטר ופעל כפי שפעל. ברי כי אין הצדקה למעשה זה של הנאשם, אשר החליט בדרכו הפסולה שלו ללמד את המתלונן לקח, וזאת כאמור כאשר המתלונן כלל לא צעק את האמירה המכוערת" אמרה השופטת לארי-בבלי.

יחד עם זאת, "אני סבורה כי בחינת התנאי בדבר סוג העבירה בנסיבותיה מובילה למסקנה כי ניתן להימנע מהרשעת הנאשם מבלי לפגוע ביתר שיקולי הענישה, וזאת בשים לב שעסקינן באירוע בודד בו היה מעורב הנאשם, מבלי שנגרם למתלונן נזק של ממש".

קצינת שימוע שוטרים במשטרת ישראל מסרה כי טרם התקבלה החלטה בדבר המשך או הפסקת העסקתו של קציר. היא הבהירה כי תוצאת גזר הדין יכולה להשפיע על ההחלטה, כאשר בין השיקולים אשר ישקלו בהחלטת משטרת ישראל ניתן למנות את הרשעתו או אי הרשעתו, העונש שיוטל עליו וכן מה ייכתב אודותיו בגזר הדין.

מאחר ומדובר בעבירת אלימות שהופעלה על ידי קצין משטרה, אמרה השופטת כי "יש חשש ממשי כי הנאשם עלול לאבד את מקום עבודתו ב-15 השנים האחרונות, ועל כן אני סבורה כי יש מקום להימנע מהרשעתו", וקיבלה את המלצת שירות המבחן והשיתה עליו "ענישה חינוכית".

עו"ד איציק כהן

עו"ד איציק כהן, פרקליטו של השוטר קציר, אמר ל'בחדרי חרדים': "אנחנו שמחים שבית המשפט קיבל את עמדת ההגנה בדבר אי הרשעתו של הקצין. מדובר בקצין מצטיין ששגה במעשה שנבע מלחץ במהלך הפגנות חרדים קשות- הודה במעשה והביע חרטה, ובית המשפט קבע בין השאר כי ראוי שעברו החיובי יבוא לזכותו ביום פקודה".

אלימות שוטרים בית המשפט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד