י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

אריאל ניר: "מזכירים לתושבים שהנציגים מחוייבים רק להם"

יזם ומנהל בחברת הי-טק שרוצה להפוך את בני ברק למעצמת שירות • יחד עם חבריו הקים מערכת מקוונת שבאמצעותה ניתן יהיה להעביר הצעות ולעקוב אחרי עבודת הנציגים • אריאל ניר, יו"ר רשימת 'הן' של הגר"מ מאזוז מדבר

קרדיט: מטה מאוחדים
קרדיט: מטה מאוחדים

מודעה באידיש מקדמת את פני בכניסה למטה 'הן' בבני-ברק. "כשתכנס בפנים לא תאמין כמה חסידים עובדים פה. הם פשוט מעריצים את ראש הישיבה, באים לשיעורים שלו, קוראים את עלון 'בית נאמן' והכי מפתיע, הם מסרבים לקחת תשלום. הם אומרים לנו שזו זכות בשבילם לסייע למפלגה של הרב" במילים אלו מקבל אותי הרב אריאל ניר, יו"ר רשימת 'הן' מיסודו של מרן ראש הישיבה הגר"מ מאזוז.

הבחירות למועצת ולראשות העיר בני ברק, היו אמורות להראות שגרתיות וחדגוניות כמו מערכות הבחירות שקדמו לזו. שוב אותן רשימות עם שינויים קוסמטיים, שוב הסכם שמעביר את ראשות העיר בין שני חוגים, עד שנפלה ההחלטה בקרב מספר ראשי קהילות בעיר שלא עוד. יש צורך בנציגות אחרת, לא מהזן הרגיל אותו הציבור מקבל בין ירצה ובין אם לא. הגיע הזמן לנציגות שמחוייבת לתושבים ועומדת למבחנם בכל רגע נתון. כך גובשה רשימת 'הן', שבראשות אריאל, יזם, איש הייטק ומחבר ספרים בהלכה ובאגדה ותלמידו של מרן הגר"מ מאזוז שליט"א, ראש ישיבת "כסא רחמים".

אריאל הוא שילוב נדיר בנוף של תלמיד חכם ואיש הייטק. מי שעולמו נע תדיר בין זירת העסקים לבתי המדרש. למרבה האבסורד, בהודעת העירייה על הגשת הרשימות ניטל ממנו התואר רב בעוד שאר העסקנים והמתמודדים התהדרו בו בזמן שהרב אריאל בעל כושר רב עיר, וצלח את מבחני הרבנות הראשית לישראל. הוא מרביץ תורה ושוחר איכות סביבה, בעל מעוף, דעות מרעננות ובהחלט לא תמיד שיגרתיות.

מי אתה אריאל, ניר שאלנו אותו

למדתי ב'יישוב החדש', 'כסא רחמים' ו'סלבודקא'. אבי מדען, שהקים חברת הייטק גדולה, 'גלילאו', ואמי מנהלת בכירה בכירה בבזק. אחר נישואי המשכתי ללמוד, ערכתי את פסקי הספרדים על פי המשנה ברורה, והקמתי כולל שבו יגעים בתורה 30 אברכים. עסקתי כאמור בעיקר בנושאי הלכה וחקר מנהגים. כשהגיעה דרישה מהציבור לחומרים באותו סגנון גם על פרשת השבוע,  הוצאתי לאור את הספר 'מעמקים בפרשה', הבנוי משאלה יסודית בהבנת הפרשה ותשובה מעמיקה שמשנה את כל המבט הראשוני.

לא התייחסתי בתחילה כל כך ברצינות לספר הזה, לאחר ספר הפסקים שבו חשתי שליחות והעמקתי בתשומת לב בעשרות ספרים, לפעמים מאתיים, על כל סעיף בשולחן ערוך, לפני שכתבתי משפט. אך להפתעתי היה ביקוש רב, מעל 2,000 עותקים נמכרו בשבוע ובקרוב עומדת לצאת מהדורה שניה.

במקביל ללימודים התורניים, במסגרתם אף הוצאתי כושר לרבנות, עסקתי בהייטק, בניהול ופיתוח בחברת 'גלילאו'. זו חברה שפועלת מול השוק הפרטי-אזרחי ובמקביל עם מערכת הביטחון וסוכנות החלל הישראלית, הממשל האמריקאי והאיחוד האירופי. בתפקידי כמנהל פיתוח עיסקי, ריכזתי את העבודה עם גורמים מתחומים שונים, כלכלה, ממשל ומדע. על אף שכולם חכמים יותר ממני, תפקיד הניהול הוא לתווך ביניהם ולאזן בין הצרכים והדרישות. שוק ההיי-טק עומד גם על המנהלים, שלפעמים מלאכתם קשה יותר מהמהנדסים. את היכולות האלו והנסיון הזה אני מתכוון להביא לידי ביטוי בתפקידי כחבר מועצת העיר.

אריאל מצהיר כי הוא נכון לעבוד עם אנשים מתרבויות שונות, מכל הסגנונות והצבעים והמקצועות הקיימים לצורך הגשמתה של מטרה חשובה. ואם לשפוט, עד כה הוכיח כי הוא יודע להסתדר עם כולם.

כיצד אתה מתכוון ליישם את האג'נדה שלך בפוליטיקה?

כבר כעת התחלנו ביזמה. פרסמתי אגרת לציבור והסברתי שאנחנו רצים בבחירות על העיקרון הבסיסי: אנחנו משרתי ציבור ודעותיו של הציבור הן אלו שחשובות. אני רוצה שהתושבים הם שיחליטו מה סדרי העדיפויות שלהם, ידרגו אותם ויצביעו עליהם באמצעות הטלמסר והמערכת המקוונת. החלטות לא צריכות להתקבל לבד על ידי צוות עסקנים מתוחכם ככל שיהיה. התושבים הם בעלי הבית של עירם.

ספר יותר על המערכת הטכנולוגית שהקמתם

"על מנת לקבל משוב מציבור התושבים, הקמנו חבריי ואני לסיעת 'יחד' מערכת טלמסר ואתר להצבעות. אלו מערכות הצבעות פתוחות כבר מעכשיו ולמשך השנים הבאות. וקראתי לציבור, במקום להוציא קיטור אתם בעצמכם תצביעו על הדברים שחשובים לכם. כמובן שאנחנו נצביע בוועדות על פי הקו שאתם תובילו בהצבעות שלכם. ויתרה מכך, במשך כל 5 השנים הבאות ההצבעות שלכם יתורגמו באופן אוטומטי לעצומות שיופנו למשרדי הממשלה הרלוונטיים -הדבר יחייב את חברי המועצה לדון בבעיות שלכם בכובד ראש. כי אתם ורק אתם צריכים לקבל את ההחלטות בעיר".

"אנו נעשה זאת עם חום ואכפתיות,  אנשים לא יצטרכו לבקש 'עזרה' על ידי מקורבים. לא יצטרכו לחכות שנה וחצי לאישור פתיחת עסק. המערכת שאנו בונים וכבר בהרצה תטפל בבעיות של כל אחד, לא משנה מה הוא הצביע, הוא לא יצטרך קשרים. ותאפשר שקיפות ומעקב אם הנציגים שלנו סייעו לתושב או לא".

אריאל לא מסתפק רק במתן עזרה לתושב ומצהיר כי המערכת תפעל גם לפני הכרעות עירוניות. "לפני הצבעות נשאל את הציבור,  לא לפני כל החלטה טכנית בירוקרטית, אלא כל החלטה, שיש בה  השפעה על האנשים בעיר, נשתף אותם. האם עדיף תקציב מסויים בחינוך יותר מאשר לניקיון? תרבות מול כבישים? לא תמיד נצליח, אבל בדבר אחד כן נצליח, להעביר היטב את המסר שהציבור צריך להחליט".

הקו כבר פתוח. עלו בו הצעות?

בהחלט. רעיון אחד שעלה, פתיחת משרדי העירייה ביום שישי לאברכים שלומדים כל השבוע. אם הרעיון יצבור תאוצה נעלה אותו בע"ה בישיבת מועצת העיר. דרישה לביטול המצלמות ברחוב השומר והאכיפה הבריונית ברחבי העיר – כל אדם שעוצר רגע להוריד את אמו הקשישה זוכה להצטלם, עלתה דרישה למסלולי קווי התחבורה ועוד.

בקו הטלמסר יעלו נושאים שחשובים לכולם. הקו מאובטח ועל מנת להצביע יש צורך להרשם עם תעודת זהות ומספר טלפון על פי הכללים שגיבשנו. חשוב לי להדגיש כי אין בדבר כל פגיעה חלילה ב'דעת תורה', המהלך זכה לגיבוי רבנים וברור לכל בר-בי-רב שלא נעלה הצעות המנוגדות להלכה חלילה וחס".

"הרצון שלנו הוא להחזיר לציבור את זכותו לבחור, זכותו להשפיע, זכותו לתת ניקוד לנציגים שלו ולהפרע בקלפי ממי שאינו עושה מלאכתו נאמנה, ולהשיב לציבור את המקום החשוב המגיע לו בקבלת ההחלטות. כשקבוצה של חמש אלף איש מעלה נושא לא יוכלו בעיריה להתעלם".

ומה היה עד עכשיו?

"עד היום זה לא עבד ככה, יש רק מראית עיין של בחירות, אבל הציבור איבד את זכות הבחירה, לפי השיטה היום הנציג לא תלוי בך ולא משרת אותך. לשיא זה הגיע עם הקמת הוועדה הקרואה אחרי שאפילו את הזבל לא פינו, עד שהגיע המשבר והבינו שצריך לעשות משהו. היום אין אשפה ברחוב אבל מזלזלים בדברים אחרים, ומתעלמים מטובת הציבור.

אנו אומרים שלא עסקנים מתוחכמים ומתוחבלים יקבלו החלטות בשבילך, אלא כל תושב יוכל כל יום מימות השנה לבחור להצביע ולהשפיע".

קרדיט: מטה מאוחדים

מהם הנושאים הקרובים לליבך, בהם אתה מעוניין להתמקד?

יש כמה, אעלה כאן שניים, תעסוקה ונוער.

אין בבני ברק מרכזי תעסוקה, בפרט לא כאלה המתאימים לנשים העובדות בהייטק, במגדלי המשרדים מועסקים בעיקר מי שאינם תושבי העיר, ואנחנו לא ננוח עד שלא יקומו מרכזי תעסוקה מתאימים לנשות הייטק תושבות העיר.

אין שום חשיבה בכיוון זה, אתן לך דוגמא ואספר לך מה אני עשיתי בנושא ומה היתה תגובת העירייה.

אני מיוזמתי הבאתי קורס של משרדי הכלכלה והחינוך לנשים, קורס יזמות כלכלית המסייע לפתיחת עסקים, איך לפתוח עסק איך לשמר אותו ולבסס אותו, הקורס בעלות 30 אלף שקל, ניתן לי בחינם, רק היה צריך מקום. לפי הכללים לא יכולתי לבקש מהמשתתפות תשלום, והיה עלי להשיג מקום לעריכת הקורס בחינם. הקורס הוא בן ארבעה ימים, הלכתי לעירייה להתחנן מאחד לשני שרק יתנו מקום לעריכת הקורס, אחרי שביוזמתי כבר הבאתי אותו.

אחר קשיים מרובים, הסכימו לתת מקום רק לשלשה ימים, את היום הרביעי נאלצתי לשכנע חברת הייטק שתסכים לארח את הקורס. ואני שואל, לא מגיע לתושבי העיר להתפרנס בכבוד?! נשים משוועות לתעסוקה, והעיריה תוקעת מקלות בגלגלים?! את זה אנחנו הולכים לשנות.

נושא נוסף הוא טיפול בבעיית הנוער על ידי תעסוקה והכוונה נכונה. התנדבתי בכלא מעל 20 שנה, וראיתי הרבה נוער בני-ברקי ששבר לי את הלב. אני חושב שחובתנו לטפל בנוער מבחינה תעסוקתית ויותר מכך להקנות להם כלים.

היום, אלו שמטפלים בנושא, רק חושבים איך להעביר להם את הזמן עד שהם יגדלו ויירגעו. אני חושב אחרת, לא סתם להעביר את הזמן עם זמר. לדאוג לנוער לכלים מקצועיים, יחד עם דרך התורה ולימוד תורה כפי יכולתו, שיגיעת שניהם משכחת עוון.

קרדיט: מטה מאוחדים

אתה מתמודד גם לראשות העיר, איזה מסר אתה רואה בבחירה בך, הרי לא סביר שאתה תהיה ראש העיר בעוד חודש?

אכן, אני גם המתמודד גם לראשות העיר, מכיוון שלא יתכן שהציבור הספרדי שהוא היום שליש מחברי מועצת העיר, וגודלו זהה לגודלן של 'אגודת ישראל' ו'דגל התורה' ורק הן חולקות ביניהן את ראשות העיר, כשהציבור הספרדי נאלץ להסתפק בעוד תפקיד ייצוגי כזה או אחר ולא משתתף בראשות העיר. אם הציבור יחליט, ויתן לנו קולות רבים לראשות העיר, יבינו שצריך  לתת הזדמנות גם לציבור הספרדי.

אז אתה בעצם מייצג את הציבור הספרדי?

"אנחנו לא צבועים בצבע אחד, ולא מייצגים רק קהל אחד. זו גם ההדרכה שקיבלתי מהגר"מ מאזוז שליט"א,  לתת  שיוויון זכויות והזדמנויות לכולם. ראית את כמות החסידים שעובדים כאן במטה, אני חושב שיש אצלנו יותר חסידים מאשר במטה יהדות התורה, הרבה מהם אומרים שהם מתוסכלים מהחיבור עם דגל התורה אחרי ההתנהלות שלה בירושלים ואלעד. מבחינתי הכי חשוב שהאזרח לא יתקל בבעיות ויבקש עזרה, אלא יהיה שותף איתנו בניהול העיר. הרב חזר והדגיש את הדברים כשמעל הכל התחנן שננהג ביושרה ונקיון כפים כפי שחינך אותנו. אנחנו נוכיח בעזרת ה' שזה אפשרי. הפעם לציבור יש זכות לבחור".  

 

בחירות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד