י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
בעקבות הביטול

נתניהו: 'ניכנס למו"מ עם ירדן להארכת ההסדר'

בטקס לזכרו של רבין, התייחס ראש הממשלה בנימין נתניהו להודעה הירדנית על ביטול חלק מהסכם השלום שנחתם עמם, והגדיר זאת "נכס חשוב ויקר"

נתניהו: 'ניכנס למו"מ עם ירדן להארכת ההסדר'
צילום: Marc Israel Sellem/POOL

ראש הממשלה בנימין נתניהו נשא דברים היום במסגרת יום הזיכרון ליצחק רבין ז"ל, והתייחס בנאומו להודעה הירדנית על ביטול חלק מהסכם השלום והחזרת שטחים לריבונותה: "בהסכם השלום ירדן שמרה לעצמה את האופציה לקבל לידיה את השטח בנהריים ליד הירדן ואת מובלעת צופר בערבה. נמסר לנו היום שהיא מבקשת לממש את האופציה הזאת בשנה ה-25".

לדברי נתניהו, "ניכנס איתם למשא ומתן על האפשרות של הארכה של ההסדר הקיים, אבל אין ספק בראייה כוללת, שההסכם כולו הוא נכס חשוב, חשוב ויקר לשתי המדינות ומצטרף לשלום עם מצרים שאותו כונן בגין. שני הסכמי השלום מתלבטים כעוגנים מרכזיים של יציבות אזורית. בנוסף, הם מרחיבים את הקשרים עם עוד מדינות ערביות שמדינות שישראל איננה אויב שלהן".

עוד הוסיף נתניהו, כי "להדגיש שני דברים מהותיים: ההכרה שעבר אחד ועתיד אחד מחברים את כולנו; והדבר השני הוא איסור מוחלט על אלימות כלשהי, בכל תנאי ובכל מצב, מצום גדליה ועד צום יצחק - שזה מה שהיום הזה מסמל בתולדותינו". הוא המשיך: "לצערנו, חומות האיבה לא נפלו אצל הפלסטינים. טרור אכזרי כוון נגדנו. הם ממשיכים לראות בנו פולשים זרים והם מסרבים להכיר בזיקתנו בת אלפי השנים לארץ הזו. זהו לב הסכסוך: הסירוב המתמיד להכיר בכך שלישראל יש זכות להתקיים כמדינת הלאום של העם היהודי בביטחון ובשלום. רבין ידע את האמת".

"יש לנו רצון עז להבטיח את עתידה של מדינתנו", הוסיף ראש הממשלה. "אנו ממשיכים לטפח בהתמדה את יכולתנו הצבאית - ועל כך סמך רבין את שתי ידיו והיה מאדריכלי הביטחון של מדינת ישראל".

עבדאללה מלך ירדן הגיב אף הוא להודעת הממלכה על הכוונה לבטל נספחים בהסכם השלום עם ישראל וטען, "המטרה הייתה לשמור על האינטרסים שלנו ולפעול למען ירדן והירדנים".

ראש הממשלה הצביע גם על חילוקי הדעות בינו לרבין ואמר, "היה לי ויכוח ענייני – ויכוח נוקב עם יצחק רבין – על תהליך השלום עם הפלשתינים. מנהיגיהם דיברו שלום בפיהם, אך נתנו ידם להרג יהודים וישראלים. בו בזמן הייתה לי הסכמה מלאה עם יצחק רבין על חוזה השלום עם ירדן. הקשרים ארוכי השנים עם הממלכה ההאשמית קיבלו תאוצה בוועידת מדריד, ב-1991, ועידה שבה השתתפתי גם אני. ושלוש שנים לאחר מכן תם רשמית מצב הלוחמה בין שתי המדינות".

"בימים אלה נכנס השלום בין ישראל וירדן לשנתו ה-25. בהסכם השלום ירדן שמרה לעצמה את האופציה לקבל לידיה את השטח בנהריים ליד הירדן, ואת מובלעת צופר בערבה. נמסר לנו היום שהיא מבקשת לממש את האופציה הזאת בשנה ה-25. אנחנו ניכנס איתה למשא ומתן על האפשרות של הארכה של ההסדר הקיים".

לדברי ראש הממשלה, "אין ספק, בראייה כוללת, שההסכם כולו הוא נכס חשוב, חשוב ויקר לשתי המדינות. הוא מצטרף כמובן לשלום עם מצרים, שאותו כונן מנחם בגין לפני 40 שנה. אנו מקיימים את ההסכם הזה בשיתוף פעולה פורה בתחומים רבים – שיתוף פעולה שלא ידענו כמותו מאז חתימת הסכם השלום בינינו".
"על רקע הטלטלה הכבירה סביבנו, שני הסכמי השלום הללו מתבלטים כעוגנים מרכזיים של יציבות אזורית. ונוסף עליהם אנו מרחיבים את הקשרים עם עוד מדינות ערביות, שמבינות יותר מתמיד כי ישראל איננה אויב שלהן. להיפך, ישראל ניצבת איתן בחזית אחת נגד האיום האיראני וגם נגד איומים אחרים של האסלאם הקיצוני".

"ישראל שואפת להבטיח את השלום והשגשוג במזרח התיכון. ישראל מבקשת להיטיב את חייהם של מיליוני ערבים ומוסלמים, באמצעות פירות החדשנות – וגם את חייהם של הפלשתינים סביבנו. אני חייב להגיד לכם, לפעמים נדמה לי שאנו דואגים לרווחתם יותר מאחיהם", אמר נתניהו.
נתניהו בנימין נתניהו יצחק רבין רצח רבין ירדן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד