י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
הכנסת דנה בשערוריה

נערים שעובדים בבחירות לא מקבלים שכר

זה קורה בעיקר במפלגות שלא עברו את אחוז החסימה. לאחר הבחירות הן שוכחות את אלה שעבדו למענן ימים ולילות, בעיקר את הצעירים שבהם, נערים שמנוצלים בשל גילם וחולשתם: "נפעל נגד מי שלא ישלם לבני נוער, באמצעות מספר כלים משפטיים"

נערים שעובדים בבחירות לא מקבלים שכר
תעמולת בחירות צילום: נתי שוחט, פלאש 90

שבוע לבחירות המקומיות, ובכנסת מתריעים כי בני נוער רבים שעובדים בהם, לא יזכו לקבל שכר על עבודתם. הבעיה ניכרת ברשימות שלא עברו את אחוז החסימה, ולכן מפסיקות את פעולתן וחדלות להתקיים.

יו"ר הוועדה לזכויות הילד, ח"כ יפעת שאשא-ביטון ממפלגת 'כולנו', קראה להפיץ מידע והדרכה לבני הנוער בבתי הספר דרך אתרי בתי הספר, אתרי הכיתה ובפרסום בבתי הספר. בנוסף, היא דרשה ממשרד הפנים להבהיר לרשימות המתמודדות את חובותיהם לבני הנוער, וקראה למבקר המדינה לבדוק, מדוע אינו אוכף את הוראות החוק, שאל לרשימות להפסיק את פעילותן - לפני ששילמו את כל חובותיהם.

אורי מתוקי ושרית אולשביץ, נציגי תנועת הנוער העובד והלומד, התריעו כי עשרות-אלפי בני נוער אינם מקבלים שכר עבור עבודתם במערכת הבחירות המקומיות, אם עבדו עבור רשימות שלא עברו את אחוז החסימה: "אחרי הבחירות אין מול מי לעבוד, והרשימות אינן ישות משפטית. ע"פ החוק רק לאחר אישור מבקר המדינה על ניהול חשבונות תקין של הרשימה ניתן לסגור אותה, אך בפועל הרשימות שלא עברו את אחוז החסימה לא ממתינות לאישור המבקר, ונסגרות זמן רב קודם-לכן", טענו השניים.

נציג משרד העבודה, מאיר דוד, הדגיש בדיון כי "פרסמנו הודעות לנוער בעיתונות, והנוער העובד והלומד פירסם זאת גם ברשתות החברתיות את ההוראות בחוק לגבי העסקת בני נוער, מה לעשות, מה לדרוש וכיצד להתמודד. נפעל נגד מי שלא ישלם לבני נוער, באמצעות מספר כלים משפטיים, אך ייתכן ונצטרך לפעול לתיקון החוק כדי לאפשר פעולות נוספות. מי שהזמין את הנוער לעבוד – הוא האחראי, ואותו נתבע".

גלית וידרמן, נציגת משרד הפנים, האמון על ניהול הבחירות המוניציפליות כסדרן, השיבה מצידה כי הועברו לרשויות הנחיות לגבי העסקת עובדים בשכר, ובפרט בני נוער, והבטיחה להפיץ את הנחיות משרד העבודה לקראת הבחירות הקרובות לכנסת.

הדר אליהו, מנהלת מחלקת הנוער במרכז השלטון המקומי, הבטיחה שיתוף פעולה, הפצת ההוראות וההדרכה לבני הנוער, והיערכות מוקפדת בנושא לקראת הבחירות המקומיות הבאות.

מקסים קנבסקי, נציג מועצת התלמידים הארצית, התריע כי הבעיה קיימת גם במקומות עבודה נוספים, וקרא לבני הנוער להחתים את המעסיק, לפני כל עבודה.

בחירות בני נוער ניצול קטינים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד