י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
"שער ארוך ועגילים"

האברך החסידי שכמעט התחתן עם גויה

האברך החסידי פנה אלי ואמר: בלי ר' שלמה קרליבך לא יודע אם היה לי קשר בכלל ליהדות וסביר כנראה שהייתי היום מתחתן עם גויה אי שם בקליפורניה. הוא ניגש לארון בסלון הוציא משם אלבום תמונות והראה לי, 'אתה רואה, זה אבי', אני רואה בתמונה אדם בלי כיפה לראשו, עם שיער ארוך שרשרת ועגילים | טור מיוחד מאת הרב מרדכי רוט לרגל היארצייט של ר' שלמה קרליבך ז"ל

  • ט"ז חשון התשע"ט
האברך החסידי שכמעט התחתן עם גויה
חסידים. אילוסטרציה צילום: יעקב נחומי, פלאש 90

השבוע בט"ז חשון חל היארצייט של ר' שלמה קרליבך, האיש שעד היום עשרות אלפי יהודים בכל העולם מתחזקים מניגוניו ומתורותיו. אביא כהקדמה את דבריו של הרה"ק ר"מ מאמשינוב זצ"ל שאמר על ר' שלמה קרליבך - היו צדיקים שהחיו מתים, אבל קרליבך דבר גדול עושה, הוא מחיה את החיים.

לפני מספר שנים ביקרתי במרכז הארץ, בביתו של יהודי כבן 35, דיברנו על איזה פרויקט שרציתי לעשות. הייתה לנו שיחה ארוכה וככל שהשיחה התארכה התפעלתי ממנו מאוד. אברך חסידי ירא שמים, בעל מידות טובות ומיוחדות, אברך שיושב ולומד מבוקר ועד ליל.

אני מסתכל על קירות ביתו ואני רואה תמונה של אחד האדמו"רים תלויה על קיר הסלון ולידה תלויה תמונה נוספת של ר' שלמה קרליבך.

הוא ראה שאני מסתכל כך בעיון על התמונות ואמר לי 'אתה בטח שואל את עצמך מה הקשר שלי, יהודי חסידי, לר' שלמה קרליבך, ועוד שאני שם את התמונה של רבי שלמה ליד אחד האדמו"רים החסידיים של הדור הקודם?'

בוא ואספר לך, בלי ר' שלמה קרליבך לא יודע אם היה לי קשר בכלל ליהדות וסביר כנראה שהייתי היום מתחתן עם גויה אי שם בקליפורניה. הוא ניגש לארון בסלון הוציא משם אלבום תמונות והראה לי, 'אתה רואה, זה אבי', אני רואה בתמונה אדם בלי כיפה לראשו, עם שיער ארוך שרשרת ועגילים. זה אבי לפני וזה אבי אחרי, והוא מראה לי תמונה של אבא שלו כהיום, שפשפתי את עיניי, בתמונה הוא נראה אחרת לגמרי - זקן גדול לראשו, פיאות ארוכות ושטריימל, זה מהחתונה שלי, הוא אומר.

וכך הוא סיפר לי 'אבי היה גר בקליפורניה שבארצות הברית. להוריו לא היה שם קשר ליהדות, הוא למד בבית ספר לא יהודי ואפילו בר מצוה לא עשו לו. נתק מוחלט מהיהדות. אבי למד באוניברסיטה הוא הכיר בחורה גויה, הם התחברו וקבעו כבר תאריך לחתונה. כמה חודשים לפני החתונה אבי פגש בר' שלמה קרליבך. הוא הופיע אז באוניברסיטה שאבי למד בה.

רוב ההופעה מספר אבי, בכיתי ללא הפוגה. ר' שלמה שם לב אליו, ניגש אליו בסיום ההופעה והחל לדבר איתו. הם החלו לשמור על קשר. ר' שלמה החל לדבר עם אבי על היהדות כמה שהיא טובה ומתוקה, כמו שרק אדם כמו ר' שלמה היה יכול להציג אותה.

כותב השורות

הקשר ביניהם התהדק. בזכות ר' שלמה קרליבך אבי ביטל את החתונה והחל להתקרב ליהדות. ר' שלמה קרליבך היה גם השדכן שלו. הקשר התהדק עד שאבי נהיה בין חסידיו הקרובים.

במשך השנים הוא אמר להוריי שיעלו לארץ ויגורו בירושלים. הוריי מאוד התחזקו מבחינה דתית ור' שלמה שלח אותם לאחת החסידויות שהיו שם. אבי נהיה חסיד של אותו אדמו"ר אך נשאר נאמן לר' שלמה קרליבך. בזכות ר' שלמה אני היום יהודי, תאר לך שאבי היה גר בקליפורניה ולא היה פוגש את ר' שלמה, איזה קשר ליהדות היה לי.

אנחנו היום משפחה שלמה ששומרים תורה ומצוות בזכות ר' שלמה. יש לך בכלל מושג כמה עשרות אלפי יהודים הוא החזיר בתשובה. את כל היהדות שלנו אנחנו חייבים לו, אתה יודע כמה אנשים הוא הציל מנישואי תערובת? פעם אבא שלי סיפר לי שרק מהחברים שלו ר' שלמה הציל עשרות מלהתחתן עם גוים וגויות.

ר' שלמה קרליבך, למרות כל חילוקי הדעות סביבו, אי אפשר להתווכח על כך שהיה איש מורם מעם שהחזיר אנשים רבים בתשובה. גרם לאנשים לחזור לכור מחצבתם ונתן להם את הזהות היהודית שלהם ואף חיזק אותה בכדי למנוע נישואי תערובת וכדומה. ללא שום ספק הוא מסר את נפשו רוחו ונשמתו למען יהודים אחרים.

רבים מכירים את ר' שלמה קרליבך מהשירים המחזקים המיוחדים שלו. אבל לא הרבה אולי מכירים את שלמה קרליבך המורה הרוחני. את התורות שלו אין אומנם הרבה ספרים שכתבו. אך הייתה לו גאונות לקחת את התורות הכי עמוקות ולהפשיט את זה לרמה שכל אדם יכול להבין. הוא לקח את החגים, את השבת, את היהדות, והציג את האור והמתיקות של היהדות. עד שהיהודי שנמצא במצב הכי שפל לא יוכל להתנגד לה. השירים שלו הפכו את מילות התפילה למשמעות הרבה יותר עמוקה. מילות התפילה מקבלות עומק והבנה אחרים. תפתחו את סדרת הספרים לב השמים, יש על חגי תשרי חנוכה ופסח שיחות של הרב שלמה קרליבך שערך הרב שמואל זיוון.

ראיתי מכתב מעניין שחסיד ברסלב שואל את הרב אליעזר שלמה שיק (מוהרא"ש הצדיק מיבנאל) בנוגע לרב שלמה קרליבך. (קרדיט מוסדות היכל קודש ברסלב).

לכבוד קדושת מורי ורבי שליט"א. היום, ט"ז בחשוון, חל יום פטירתו של ר' שלמה קרליבך ז"ל המכונה בפי העולם ר' שלוימל'ה הרבי המרקד. ידוע שהייתה עליו מחלוקת גדולה מצד הציבור החרדי ואין כאן המקום להאריך בזה, אך מצד שני רואים איך שהוא קירב אלפי נשמות לתורה ולמצוות, ועוד מהאנשים הכי רחוקים מהקדושה.

והנה, לא רק ששיריו וסיפוריו מושרים ומסופרים עד היום, נראה בחוש שמשנה לשנה לא נס לחו, והניגונים שלו מתפרסמים יותר ויותר בעולם. מה היה הסוד של ר' שלמה קרליבך שבזכותו זכה לקרב כל כך הרבה יהודים אל הקדוש ברוך הוא? האם זה בזכות המוזיקה שלו או בזכות התמימות שלו?

בנוסף, ידוע שהוא דיבר המון מהתורות והעצות של רבינו נחמן מברסלב ואף נפגש אתכם כמה פעמים. האם תוכלו לספר לנו על כך?

תשובה: שלום וברכה אל עידו נ"י, לנכון קבלתי את מכתבך.

הוא היה איש כשר והחזיר בתשובה המון נושרים מבתי חרדים שאני מכיר אישית, והוא היה תלמיד של הגאון הגדול רבי אהרן קוטלר זצ"ל ואחר כך התקרב אל חסידות חב"ד, ומשם הלך אל חסידות ברסלב, והיה בעל כישרון גדול וכן היה לו כוח המושך למשוך המון נפולים וירודים וכו' וכו' והחזירם למוטב, ועשה המון בעלי תשובה.

הוא בעצמו היה איש כשר מאוד, אבל מעשיו לא היו מתאימים להלכה וכו', ולכן הייתה עליו המון התנגדות מצד הציבור החרדי, אבל כולם החזיקו שיש לו כח גדול להחזיר בתשובה עם ניגוניו שהיו ניגונים מהלב, והניגונים שלו יש להם חן מיוחד וכו' שהם מושכים את לב השומעים וכו'.

אחר כך הלך בדרך של חסידות איזביצא ותמיד דיבר מתורת חסידות איזביצא. הכרתי אותו טוב טוב, הוא היה רגיל לבוא אליי הרבה, וגם חיבר והלחין בבית מדרשי כמה ניגונים מפורסמים שלו, יהי זכרו ברוך. עד כאן.

מספר דוגמאות למשפטים שאמר ר' שלמה

  1. יש שני מיני קדושות. קדושה אחת היא הקדושה של משה רבנו. משה רבנו מלמד אותי איך להיות יותר קדוש, ויותר קדוש, ויותר קדוש. הקדושה השנייה היא של אהרון הכהן. אהרון הכהן מלמד אותי איך לוותר על הקדושה שלי בשביל אדם אחר. געוולד, איזו קדושה! על הכהנים נאמר: ׳לנפש לא יטמא בעמיו׳ ופירש רש״י: ׳יצא מת מצווה׳. כלומר, כהן מחויב לקבור מת, אם אין אחרים שמתעסקים בקבורתו. אהרון הכהן אומר לנו: אסור לי להיטמאות! אבל אם מישהו צריך אותי אני מוכן לעשות בשבילו הכל!
  2. אני לא מפחד משום דבר בעולם, אבל מדמעות של בן אדם אני מפחד…
  3. כתוב בתורה: ׳ואהבת לרעך כמוך׳ מי זה רעך? זה האדם שעומד לצידך. בכל פעם שתדבר עם מישהו אתה צריך להפנות את כל ליבך אליו. כשאני מדבר עם מישהו, הוא האדם היחיד שנמצא בעולם בשבילי באותו רגע. אפשר להציל את נפשו של אדם על ידי שתאמר לו כמה שהוא טוב ויפה.
  4. אם אני אוהב מישהו, ואני רואה מישהו אחר שלא אוהב אותו, טוב מה אני יכול לעשות! יש כמה שאוהבים אותו, וכמה שלא אוהבים אותו. אבל כשאני אוהב מישהו מעומק עומק הלב, אני לא יכול לסבול אם יש מישהו שלא אוהב אותו. לכן בראש השנה אנחנו מתפללים: ״וידע כל פעול כי אתה פעלתו״. אני לא יכול לסבול אם נשאר, אפילו באלסקה, גוי אחד שלא יודע שיש אלוקים חיים בעולם.

שבת שלום לכל עם ישראל היקרים. לתגובות [email protected]

 

גויה אברך חסידי מוסיקה חסידית חצרות חסידים קרליבך שלמה קרליבך נוסח קרליבך הרב שלמה קרליבך

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד