י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
מאורעות תשע"ט > טלטלה פוליטית

הניצחון המוניציפלי של 'דגל' שיוביל לשינוי בכוח החרדי // פרשנות

טלטלה בפוליטיקה החרדית לאור התוצאות בבחירות המוניציפליות והניצחונות המרשימים של 'דגל התורה' ברשויות המקומיות | דרישה לשינוי יחסי הכוחות במפלגות החרדיות וניסיונות ליזום ריצה נפרדת בבחירות הקרובות לכנסת | ארי קלמן מסכם את היום שאחרי בטור פרשנות מיוחד

הניצחון המוניציפלי של 'דגל' שיוביל לשינוי בכוח החרדי // פרשנות
צילום: פלאש 90

בבוקר שאחרי מערכת הבחירות המוניציפליות, נשמעים קולות לשינוי המאזן החרדי בפוליטיקה הארצית. התוצאות מצליחות להסעיר את המערכת הפוליטית החרדית, בעקבות ההצלחה המסחררת של דגל התורה.

היו מי שהספידו את כוחה הפוליטי של תנועת דגל התורה ברחבי הארץ וחלקם אף טענו כי החיבור עם תנועת ש"ס, נוצר במטרה לצבור כוח מול היריבה 'אגודת ישראל' ושלומי אמונים.

אלא שתחזיות לחוד ומציאות לחוד, ראשי אגודת ישראל, יעקב ליצמן ומאיר פרוש, מוכים בהלם לאור התוצאה החד משמעית ברחבי הארץ ובראשם בערים חיפה ובירושלים, שם הוכח כוחה של 'דגל' בהפרש ניכר מ'אגודה'.

מאחורי המספרים, עומד הוויכוח הוותיק בין החסידים לליטאים, סביב הגודל האמיתי והכוח המספרי של הפלגות החרדיות, מה שמשפיע בין היתר על יחסי הכוחות בכנסת וכן בחלוקת התפקידים.

מניתוח ההצבעה עולה, כי בירושלים הוכח בתום 29 שנה של ריצה משותפת שכוחה של דגל התורה גדול משמעותית מהאחות אגודה, וכן בחיפה, נראה שדגל המקומית כפולה כמעט בכוח הפוליטי על פני אגודה.

מלבד זאת, הצליחה דגל התורה בצפת ובבאר שבע וכן במקומות נוספים, להגדיל את כוחה, כאשר בחלק מהמקומות מדובר על מוקדים אסטרטגיים במיוחד, בקרב על גודל הסיעה.

המשמעות לניצחון הדגלאי הוא רחב מאוד, כבר במערכת הבחירות הקרובה ייאלצו באגודת ישראל להסביר לדגל התורה מדוע החלוקה הקיימת אינה הוגנת (60/40).

בנוסף, תפקידים רבים במערכת הפוליטית מחולקים במסגרת ההנחה הזו ובהם השליטה בחינוך העצמאי, מנכ"ל רשת הגנים וכן החלוקה בזירה המוניציפלית.

מי שכבר זיהו את החשש עוד קודם הניצחון המוחץ, היו סגן השר ליצמן וסגן השר פרוש, שהתריעו בנאום בעיר חיפה לפני כשבועיים מניצחון של דגל התורה, "אוי ואבוי יהיה לציבור שלנו החסידי אם להם (לדגל התורה א ק.) יהיה משהו יותר משלנו", אמר פרוש.

סגן השר הוסיף, "אנחנו יודעים בדיוק איך חיים עם הדבר הזה גם כשיש פחות אנחנו שומעים כל הזמן את ה'קרעכצן'. כל הזמן מדברים על הקיפוח. תארו לכם מה יהיה לנו או לכם אם להם יהיה משהו יותר מכם. רבותי, כציבור חסידי אסור לנו שיהיה המצב הזה".

בנוסף, הדבר עלול להשפיע לרתיחה ביחסים המתוחים בין כה, בין דגל התורה לאגודת ישראל, שעלול להביא לפילוג חרדי גם בכנסת, בכך שדגל התורה תחזק את הציר מול ש"ס עד כדי ריצה משותפת, בתרחיש מסוים.

כך או כך, בפוליטיקה הכל עוד יכול לקרות - אך מה שבטוח, הבחירות אמש יכנסו לדפי ההיסטוריה של המערכת הפוליטית, ולכן אמרו מעכשיו "מאורעות תשע"ט".

דגל התורה דגל מאיר פרוש פרוש גפני ליצמן בחירות ירושלים עיריית ירושלים חיפה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 21 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד