י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
"תופעה טראגית"

"השימוש במשפט עברי פוחת והופך לנחלת השופטים הדתיים"

בכנס לזכר השופט מישאל חשין ז"ל שנערך אתמול (חמישי), נשיא המרכז האקדמי 'שערי מדע ומשפט', פרופ' אביעד הכהן נשא דברים ואמר כי "השימוש במשפט עברי הולך ופוחת והופך להיות נחלת השופטים הדתיים בלבד"

"השימוש במשפט עברי פוחת והופך לנחלת השופטים הדתיים"
עורך הדין אביעד הכהן בראיון ל'בחדרי' צילום: בחדרי חרדים

בכנס לזכר השופט מישאל חשין ז"ל שנערך אתמול (חמישי), נשיא המרכז האקדמי 'שערי מדע ומשפט', פרופ' אביעד הכהן נשא דברים ואמר כי "השימוש במשפט עברי הולך ופוחת והופך להיות נחלת השופטים הדתיים בלבד".

בדבריו אמר כי "יושבים כיום ארבעה שופטים שמוגדרים כשופטים דתיים, אך מספר האזכורים של מקורות המשפט העברי בכלל ואזכורי התנ"ך בכלל פסקי הדין בפרט, הולך ופוחת".

את דבריו מבסס הכהן על מחקר אמפירי שערך יחד עם עו"ד משה יפה מהמרכז האקדמי 'שערי מדע ומשפט'. לדעתם; יש בכך שיקוף נוסף לירידת קרנו של התנ"ך ומעמדו בחברה הישראלית למן הקמת המדינה ועד ימינו.

פרופ' הכהן קרא בכנס לשינוי מצב זה ולהשבת התנ"ך למקומו הראוי גם בפסיקת בתי המשפט. "מדובר בתופעה טראגית במיוחד כי התנ"ך - בשונה מהתלמוד וספרות הפוסקים - נחשב תמיד כערך לאומי ולא כנס דתי והשימוש בו מתחייב, לא רק אפשרי, הן מכוח מגילת העצמאות (המדברת ב'חזונם של נביאי ישראל'), חוק יסודות המשפט וחוק יסוד כבוד האדם וחירותו המדבר ב'ערכיה של מדינה יהודית' לצד ערכיה של מדינה דמוקרטית.

פרופ' אביעד הכהן היה חברו וידידו של ד"ר חשין ז"ל במשך כחצי יובל שנים. הכהן היה תלמידו של ד"ר חשין, והתמחה במשרדו של חשין בימיו כעו"ד פרטי. פרופ' הכהן ערך את הספר לזכרו: "מישאל חשין: פרש בודד בערבות החוק והמשפט" שראה אור בשתי מהדורות.

בית משפט משפט שופטים משפט עברי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד