י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
התושבים מבוהלים

מכה בבני ברק: ילדים נמנעים לצאת מהבית

תושבי שכונת הר השלום בבני ברק מתלוננים על תנים שמשוטטים בשעות הלילה בלב השכונה • העירייה העבירה ל'בחדרי חרדים' הנחיות להתמודדות עם התופעה

מכה בבני ברק: ילדים נמנעים לצאת מהבית
תן זהוב צילום: pixabay

בתקופה האחרונה מתלוננים תושבי שכונת הר השלום בבני ברק, כי בשעות הלילה מגיעים אורחים בלתי רצויים לשכונה, תנים. "אנחנו שומעים אותם בשעות הלילה, הם מפריעים לישון אך חמור מזה הם מפחידים", אומר אחד התושבים ל'בחדרי חרדים'.

התנים נצפים בעיקר מתחת לשכונה, באיזור מבנה עיריית בני ברק, שכמובן שומם בשעות הלילה, וכן בגינה הסמוכה לה. התושבים שחששו מהתפרצות כלבת והתרבות להקות של תנים, פנו למוקד העירייה מספר פעמים, לרשות הטבע והגנים וגופים נוספים, אולם עד כה לא השתנה דבר.

ביום חמישי האחרון הותקפו שני תיירים בריטים בני 51 ו-65 בשמורת הטבע תל דן בגליל, על ידי תן. הם פונו לבית החולים זיו בצפת במצב קל וחוסנו נגד כלבת וטטנוס. "התן התנפל באופן פתאומי" סיפרה האישה, שננשכה בשוקי רגליה מספר פעמים. "בן הזוג שנחלץ לעזרתי, הותקף גם הוא על ידי התן שנשך את רגלו הימנית" הוסיפה.

תושבי האיזור בבני ברק חוששים אף הם מתקיפה דומה, שכן לדבריה האישה שננשכה בגליל "התקיפה הייתה פתאומית ולאחריה נמלט התן כלעומת שהופיע". בהמשך, אנשי רשות הטבע והגנים איתרו את התן באיזור קיבוץ דן, הוא נלכד והומת.

הבני ברקים המתגוררים באיזור חוששים, ולדברי חלקם הם אינם מאפשרים לילדיהם לצאת מהבית לאחר רדת החשיכה, מחשש שהתנים ינשכו אותם.

בעיריית בני ברק אומרים ל'בחדרי חרדים' הערב כי עם קבלת הפניה, היא הועברה לד"ר משה רפאלוביץ, מנהל השירות הווטרינרי גוש דן- בני ברק וגבעתיים. "שיטוט תנים קיים בערים שונות בגוש דן, ורק לאחרונה התקבלו פניות דומות על תנים בהר השלום בבני ברק" מסר ד"ר רפאלוביץ. "התן הינו חיית בר מוגנת על פי חוק הגנת חיית הבר, והפגיעה בו אסורה", מסרה ד"ר י. ארבל, רופאה וטרינרית עירונית.

התנים שייכים למשפחת הכלביים הפעילים, בעיקר, בלילה. הם חיים כלהקה בטריטוריה עליה הם מגנים. התנים ניזונים מציד, אך יאכלו גם נבלות ופסולת. תנים צדים נחשים ומכרסמים, ונוכחותם על כן חשובה לשמירה למול בעלי החיים הללו.

בעיריית בני ברק ציינו כי כחיית בר, "התנים אינם נוטים להתקרב לבני אדם, ולרוב לא יתקפו אלא במקרים של התגרות או איום". יחד עם זאת הוסיפו, כי חלק מהתנים "גילו" את אזור הטבע העירוני בערים רבות כמקור זמין וקל למזון.

פחי אשפה פתוחים, מזון של בעלי החיים אשר מוחזק מחוץ לבית ופסולת ברחוב, כל אלו מהווים מקור מזון קל, זמין ונוח אשר התנים יעדיפו על פני ציד. הקרבה לבני אדם לצורך ליקוט מזון מרגילה את התנים לקרבת בני האדם, כך שהם אינם חוששים, עוד ועל כן ניתן לראות אותם בתוך הערים.

לאור נוכחותם של תנים באזור, השירות הוטרינרי ומשרד החקלאות דואגים לפיזור חיסונים אוראליים כנגד מחלת הכלבת באופן שגרתי לאורך השנים בשטחי המחייה שלהם. בעירייה ציינו עוד ל'בחדרי', כי שנים רבות לא היו אירועי כלבת באזור בני ברק. "כל טיפול נוסף בתנים נעשה על ידי רשות הטבע והגנים, לאור היותם חיית בר מוגנת".

בעירייה ביקשו להעביר מסר לתושבי האיזור, באמצעות 'בחדרי חרדים', לפיהם כל תושב יכול לבצע מספר פעולות פשוטות וחיוניות;

• לא להתפתות להאכילם, שכן הם עלולים לאבד את החשש מקרבה לבני אדם.

• לסגור היטב את פחי האשפה ולהימנע מזריקת בשר ועופות בפחים פתוחים – אלו יכולים להוות מקור משיכה לתנים.

• להימנע, עד כמה שניתן, מהשארת מזון לכלבים וחתולים ברחובות ובחצרות. במידה ונותנים מזון בחוץ ניתן להשגיח עד שהכלבים והחתולים מסיימים לאכול ואז לאסוף את המזון שנותר.

• במידה ונתקלים בתן אין צורך להיבהל - יש להימנע מביצוע תנועות פתאומיות ויש להתרחק מהמקום באיטיות. אין להשאיר מזון ולא לנסות לפתות אותו להתקרב!

• אם נתקלים בגופת בעל חי, יש לדווח למוקד העירוני כדי שיפונה כך, שלא יהווה מקור מזון לתנים באזור.

תן עיריית בני ברק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד