י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
"כמו ברוסיה"

הקצין מאשים: "גל הירש הוא קורבן של סיכול ממוקד"

"גל הירש הוא קורבן של סיכול ממוקד", כך אמר הבוקר תנ"צ גיא ניר, שזומן לדיון בוועדת הפנים, על חשש משימוש בחקירות רדומות לטובת סיכול פוליטי

הקצין מאשים: "גל הירש הוא קורבן של סיכול ממוקד"
תנ"צ גיא ניר צילום: יצחק הררי דוברות הכנסת

"גל הירש הוא קורבן של סיכול ממוקד", כך אמר הבוקר תנ"צ גיא ניר, שזומן לדיון בוועדת הפנים בראשות ח"כ יואב קיש, על חשש משימוש בחקירות רדומות לטובת סיכול פוליטי.

תנ"צ ניר הוסיף כי "אם לא הייתי מתעד את זה - אף אחד לא היה יודע את זה". לדבריו: "הסיבה שאני בסטטוס ההזוי של חופשה כפויה כבר 3 שנים, זה חלק משיטה".

יו"ר הוועדה, ח"כ יואב קיש אמר בדיון כי, "בדיון הזה לראשונה נשמע בשקיפות את גרסתו של תנ"צ גיא ניר, שעד כה לא נשמעה. אני לא קובע מה האמת, אבל חייבים לשמוע את הגרסה שלו. לצערי הוועדה החליטה בדיון קודם על הקמת ועדת חקירה פרלמנטרית לבדיקת כל נושא החקירות הרדומות, ובגלל התנגדות האופוזיציה וסיעת כולנו העניין נחסם. גם במהלך בחירת המפכ"ל הבא, היינו עדים להדלפת פוליגרף של ניצב במשטרה. ביקשתי לפתוח בחקירה פלילית. אם יש בעיות בפוליגרף, איך ניצב יכול להמשילך בתפקידו? ואיך אפשרית הדלפה של פוליגרף, שחשופים לה אולי 10 אנשי משטרה?"

עוד אמר תנ"צ ניר: "למשטרה יש כלים מתוחכמים, שבידיים לא נכונות עלולים להוות סכנה. כשאנשי מודיעין מחזיקים מידע על אישי ציבור, זהו כוח שעלול להיות מסוכן. זה סוג של מאזן אימה. מידע שיכול להיות חסר ערך, אבל השימוש בו יכול לגרום לנזק. אנשים שעוברים על הוראות, עושים שימוש פסול בכלים שניתנו להם בסמכות. הכלים משמשים קומץ אנשים נגד אחרים, ואין אפשרות למנגנוני הבקרה לקיים שליטה מוחלטת. השיטה הזו עובדת שנים, ומצליחה".

ח"כ מיקי לוי שכיהן בעבר במפקד מחוז ירושלים שאל את ניר: "האם העברת ליועץ המשפטי לממשלה חומרים שמעידים שלגל הירש עשו סיכול ממוקד? אתה אומר דבר כוללני ובעייתי. אם חומרים מוחזקים במשטרה בצורה לא ראויה, מה עשית? על מינוי גל הירש שמע היועץ המשפטי בטלוויזיה. אני מאמין ליועץ המשפטי ולפרקליט המדינה שאמרו שלא היה סיכול מינוי לגל הירש. זהו דיון הזוי, מיותר, במעמד צד אחד".

ח"כ יוליה מלינובסקי אמרה: "הדבר הכי קריטי זה אמון הציבור במשטרה. אנחנו שומעים מגיא ניר שעל בסיס תלונות אנונימיות שופטים כמו בובות, כמו חותמת גומי נותנים צווים. כמה זה קורה? האם הפרקטיקה של איסוף חומרים, והוצאתם בזמן הנכון קרתה רק בחמש-עשר השנים האחרונות? אם היית ער לזה, איפה היית קודם? למה רק עכשיו? הגעת לתפקידים בכירים".

ח"כ מיקי זוהר אמר בדיון: "מה שרואים כאן היום – הקצין מוכיח מעל הכל איך הדמוקרטיה עובדת בישראל. יש אפשרות לקצין להביע בלי לפחד. יש דברים פגומים בחלק מאד מסוים של המשטרה. המשטרה מונעת פשיעה ועושה עבודה מעולה באינספור אספקטים, אבל בלהב 433 לעתים נחצים הרבה קווים אדומים, לטובת הישגים אישיים של קצינים שרוצים להתקדם – הדלפות לתקשורת ומסמכים שנאגרים".

ח"כ יעל כהן פארן תקפה את התנהלותו של יו"ר הודעה קיש ואמרה; "זה משפט שדה למשטרה במעמד צד אחד". יו"ר הוועדה, אין לי שום דרך לברר אם מה שהוא אמר זה אמת או שקר. כשהוא אמר 'הם', מי זה 'הם'? כל ראשי המשטרה? מהוועדה הזו יוצא שכולם זה 'הם'. אני רוצה לדעת מי הנאשמים פה".

‏ "לפי גרסתו יש לנו משטרה מצוינת עם קומץ מסוכן. הגירסא של הפרקליטות שונה. דנו בהדלפת פוליגרף של ניצבים, פתיחת חקירתו של גל הירש, מסמך יצחקי", נטען בדיון בועדת הפנים.

קיש הוסיף, "הנושא של התנהלות המשטרה חייב להיבדק לעומק. שתי גרסאות שונות לחלוטין והאמת צריכה לצאת לאור לטובת הציבור בישראל".

ח"כ ישראל אייכלר השתתף בדיון בועדת הפנים על סיכולו הממוקד של גל הירש, "השיטות של המשטרה לסיכול תפקיד מזכירות את המשטר ברוסיה של תקופת הצאר. כדי לחסוך מקרים כאלה יש לקצוב את תקופת החקירות על אדם בזמן. לא יתכן שיסחבו חקירה במשך שנים רבות כל כך ויגרמו עוול נוראי".

אייכלר סיפר, "ברוסיה של תקופת הצאר מונה הרב מזא"ה לרבנות. הרב זומן מיד אחר כך לחקירה. החוקר מצביע על השולחן ואומר: "יש כאן ערימה של תלונות נגדך, אבל אני לא שואל אותך על התלונות נגדך, אני אשאל אותך שאלה אחרת, אם תענה לא טוב אשלח אותך לסיביר-  למה יש אצלכם כל כך הרבה מלשינים, כולם מלשינים אחד על השני".

ממשטרת ישראל נמסר:

למרות השאלות הישירות שקיבלנו בנושא, אין בכוונתנו כמשטרה להתייחס לבמה שנבחרה הבוקר לקצין שהוצא לחופשה כפויה ושמתנהל נגדו הליך משמעתי בבית הדין למשמעת.

שמחנו לגלות שאין בפיו של הקצין שום מידע קונקרטי חדש, שלא הועלה על ידו בעבר הראוי להתייחסות, או פוקח עיניים בדרך כלשהי ביחס לטענות שהוא מפריח מעל כל במה.

נזכיר כי מדובר בקצין, שהוצא לחופשה כפויה מתפקידו בעקבות ההליכים המשמעתיים המתנהלים כנגדו, לאחר שפנה גם לערכאות משפטיות כנגד המשטרה.

זאת ועוד, הקצין מסרב לעבור תהליך התאמה תעסוקתית הכולל בדיקת פוליגרף, תהליך שמחוייב בו כל קצין בדרגתו, ועל כן בוצע לו שימוע לפני פיטורים.

בעקבות השימוע ולאחר התייעצות עם הגורמים המשפטיים הרלוונטיים, נשלח זה מכבר לשר לבט"פ מכתב המלצה לפיטוריו, פיטורין שבסמכותו של השר.

לצערנו, מסתבר כי הקצין, אשר נמצא כבר בחופשה כפויה כ-3 שנים
לא בוחל באף אמצעי בניסיונותיו לתקוף ולהטיל רבב בארגון שלם של שוטרים וקצינים מסורים וערכיים.

משטרת ישראל קוראת לקצין לפעול על פי המצופה ממנו ולהעביר לגורמים המוסמכים כל מידע רלוונטי אם יש כזה ברשותו ולהפסיק לעסוק בהכפשות כלליות ועמומות.

דומה שסוגיית גל הירש הוצגה בצורה הברורה ביותר על ידי פרקליט המדינה בוועדת הפנים. לא שמענו היום שום פרט עובדתי שמטיל בגרסת פרקליט המדינה ספק כלשהו.

תחושות של קצין ש"מידרו" אותו, אינן טענה רלוונטית כאשר מדובר בטיפול במיועד למפכ"ל. לא כל ציר הפיקוד צריך לעסוק בתווך טכני במידע עבור היועץ המשפטי לממשלה בעניין כזה

נחזור ונדגיש מה שכבר נאמר אינספור פעמים: החקירה הוטלה לפתחה של המשטרה, רק לאחר שהוסרה מועמדותו של גל הירש לתפקיד

למעלה מן הצורך נציין כי שוטרי וקציני משטרת ישראל שומרים על טוהר החקירה ומנהלים אותה באופן ישיר, ממלכתי ומקצועי, ללא משוא פנים וללא מניעים זרים.

על חריגים יש לדווח לגורם המוסמך. יצירת כותרות ריקות לאחר שנים, היא בעצמה מעידה על התנהלותו שלו.
יתרה מכך הדברים עליהם מלין תנ"צ ניר היו בתחום סמכותו ואחריותו ואך תמוהה הדבר מדוע בחר להלין עליהם רק עתה .

למען הסר ספק וכפי שציינו פעמים רבות בעבר, חקירות רגישות של נבחרי ציבור וכל פעילות מעין זו של משטרת ישראל, מנוהלות על ידי צוותי חקירה מיומנים ומקצועיים ונמצאות באופן תדיר תחת פיקוח ובקרה הדוקים של הפרקליטות, ובליווי אישי של פרקליט המדינה ו/או היועץ המשפטי לממשלה בעצמם (על פי המעמד).

משטרת ישראל איננה אוספת מידע באופן יזום על נבחרי ציבור. ככל שמגיע לידה מידע כזה בשל דיווחים או תלונות, הרי שהוא נבחן ונבדק, באישור פרקליט מדינה או היועץ וכל פעולת חקירה, אם אושרה פתיחה בחקירה, מאושרת כנ"ל.

גל הירש משטרה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד