ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024
חשיפת 'בחדרי'

בגלל העיכוב: בג"ץ השית על השרים את הוצאות המשפט

לאחר ש'בחדרי חרדים' חשף כי הוגשה עתירה לבג"ץ בדרישה למנות עשרות דיינים חדשים, חויבה המדינה בהוצאות המשפט על סך עשרת אלפים שקלים, למרות שהשופט ציין כי "משמונו 24 דיינים חדשים, התייתר הצורך בקיום דיון בעתירה, והיא נמחקת בזאת" • הסיפור המלא

בגלל העיכוב: בג"ץ השית על השרים את הוצאות המשפט
כסף צילום: נתי שוחט, פלאש 90

שופטי בג"ץ נענו לעתירה של התנועה למדינה יהודית ודמוקרטית, בדרישה למנות עשרות דיינים חדשים וחייבו את משרד המשפטים, המשרד לשירותי דת, הנהלת בתי הדין הרבניים, ואת שרי הממשלה איילת שקד ויובל שטייניץ בתשלום הוצאות משפט בסך של 10,000 ש"ח, כך נודע ל'בחדרי חרדים'.

שופטי בג"ץ נעם סולברג, דוד מינץ ויצחק עמית קיבלו את העתירה שהגישה התנועה למדינה יהודית ודמוקרטית בדרישה למנות עשרות דיינים חדשים לבתי דין רבניים אזורים ברחבי הארץ - עתירה אשר דבר הגשתה נחשף לראשונה ב'בחדרי חרדים' - וחייבו את המדינה בהוצאות משפט בסך של 10,000 שקלים.

כזכור, בספטמבר האחרון מונו 24 דיינים חדשים – רק בעקבות הגשת העתירה לבג"ץ באפריל 2018 ורק לאחר שהשופט נעם סולברג התריע לפני חברי הוועדה למינוי דיינים כי המציאות שבה "אין אפשרות לקבוע דיונים בהרכב מלא עד למינויים של דיינים חדשים – מטרידה ומדאיגה. 'עוגמת נפש ועינוי דין נגרמים למתדיינים', לפי האמור בהחלטה, והדבר מחייב לשנס מותניים".

שופטי בג"ץ פסקו כעת כי "משמונו 24 דיינים חדשים, התייתר הצורך בקיום דיון בעתירה, והיא נמחקת בזאת. בנסיבות העניין, לאור אמות המידה שהותוו בפסיקה, נוכח השלב המוקדם יחסית שבו התייתר הדיון בעתירה, ובשים לב לעמדת המשיבים 1-6 שהותירו את ההכרעה לשיקול דעת בית המשפט, נקבע בזאת כי המשיבים 1-6 ישאו בהוצאות לטובת העותרת בסך כולל של 10,000 ש"ח".

בין המשיבים שחויבו בתשלום הוצאות משפט נמנים השר יובל שטייניץ, היושב בראשות הוועדה למינוי דיינים, שרת המשפטים אילת שקד, משרד המשפטים והמשרד לשירותי דת וכן הנהלת בתי הדין הרבניים.

"אנו שמחים שעזרנו לוועדה להזדרז ולעשות את המוטל עליהם", מסר בתגובה לפסק הדין ישראל זעירא, העומד בראש התנועה למדינה יהודית ודמוקרטית. "חבל שנאלצים לחזור כל פעם לבג"ץ בשביל שימונו דיינים חדשים. אנו מקווים שכעת העומס על בתי הדין יופחת ומעכשיו לא ייגרם סבל לאלפי הנזקקים לשירותי בתי הדין הרבניים בישראל".

לדברי עו"ד אורי ישראל פז, שהגיש וניהל את העתירה בבג"ץ מטעם התנועה, כפי שפורסם לראשונה ב'בחדרי חרדים', "שופטי בג"ץ השכילו להבין שאלמלא הגשת העתירה ואילולי דחיקתו של השופט סולברג בחברי הוועדה לשנס מותניים למינוי עשרות דיינים חדשים - לא היו ממונים שליש ממכסת הדיינים במערכת עוד שנים ארוכות. והכול בגלל מחלוקות פוליטיות בין חברי הוועדה, המבקשים לגזור קופון פוליטי על גבו של ציבור המתדיינים מעוני-דין. יש להצר על התנהלות חברי הוועדה לבחירת דיינים, שגורמת כל פעם מחדש לעינוי דין מחפיר לעשרות אלפי מתדיינים ברחבי הארץ. ויש לברך את שופטי בג"ץ שחיזקו את האינטרס הציבורי שבתקינות המערכת השלטונית והחזירו מעט כבוד וסומק ללחיים למערכת השיפוט של בתי הדין הרבניים".

עוה"ד פז מוסיף שגם מדובר בחיוב המדינה בהוצאות גבוהות יחסית למקובל בפסיקת בג"ץ, בנסיבות שבהן לא נערך דיון בעתירה. בצעד חסר תקדים השופטים אף הורו למזכירות בית המשפט להחזיר לתנועה את דמי האגרה ששילמה בסך כ-1,800 שקלים עבור הגשת העתירה המוצדקת.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד