י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024

ההסתה הצליחה • איסור על רופאים להשתתף בכינוס חרדי

מכון פוע"ה העוסק בתחומי רפואה רגישים עורך כנס נפרד לגברים ולנשים - וספג ריקושטים תקשורתיים חסרי-תקדים • ראש המכון: "מדובר במתקפה המאורגנת ע"י יחצ"נים"

זהירות: הסתה אינטלקטואלית - הורגת
זהירות: הסתה אינטלקטואלית - הורגת



הדיון התקשורתי בנושא 'הדרת הנשים' הפך בימים האחרונים לכלי משחית בידיהם של שורת ארגוני שמאל. כאשר הפעם מצאו לעצמם ארגונים אלה קרבן חדש – מכון פוע"ה בראשות הרב מנחם בורשטין, הידוע בתרומתו הנחשבת בתחומי רפואה רגישים.

מזה שנים מארגן מכון פועה כנס העוסק בנושאים שעל הפרק, בהשתתפות קהל גדול המורכב מרבנים ורופאים, בתחילה היה הכנס מצומצם ואף נערך בבתי כנסת, עם התרחבותו ולאור בקשתן של רופאות רבות להשתתף בדיונים, הוחלט על הרחבתו, כאשר יאפשרו גם לנשים להשתתף. עם זאת, כמקובל באירוע המופק על ידי ארגון דתי – הופרדו הגברים והנשים באמצעות מחיצה.

בנוסף, לאחר שפנו לרב מרדכי אליהו, קיבלו מנהלי הארגון הנחיה לאפשר אך ורק לגברים להרצות. זאת בכדי לאפשר לאנשי ההלכה שבין המשתתפים להאזין לכל ההרצאות.

ארגוני שמאל וארגוני נשים שונים, מצאו כאן במה להתגדר בה והחלו במסע רדיפות של ארגון פוע"ה. לשיא הגיעו הדברים במכתב חריף שניפקה הסתדרות הרופאים ובו היא מזהירה את הרופאים לבל יהינו להשתתף בכנסים מסוג זה, כאשר בהנחיה מוזכר באופן מפורש הכנס של מכון פוע"ה ככנס בעייתי.

ד"ר גלילי: "איני רואה בעיה בקיום הכנס"

שוחחנו עם אחד המשתתפים הותיקים בכנס, ד"ר יאיר גלילי, מומחה לכלי דם.

• האם אתה תמסור הרצאה בכנס הקרוב?

"הייתי אמור להרצות ביום רביעי הקרוב, אלא שמסיבות אישיות לחלוטין לא אוכל להתפנות לכך".

• קיבלת פנייה בנושא הכנס? דרשו ממך להימנע מהשתתפות?

"אכן, הפונים טענו שזה הדרת נשים ודרשו ממני ומרופאים אחרים שלא להשתתף בכנס, קיבלתי גם מיילים מכל מיני אנשים שדרשו שלא אשתתף. ובנוסף היה גם מכתבה של ועדת האתיקה של ההסתדרות הרפואית שאוסרת במפורש להשתתף בכנס".

• אתה באמת חושב שהכנס בעייתי?

"אדגיש, דעתי האישית היא באופן מוחלט נגד הדרת נשים מכל סוג שהוא. עם זאת, אני חושב שכאשר קהילה או עדה נוהגת במנהג מסוים באירוע פרטי או בביתה הפרטי, ניתן ואף נדרש לכבד את מנהגיה. לכן אני לא רואה בזה בעיה, כל זמן שזה לא משהו שמתפשט לרשות הרבים.

"אמרתי את הדברים גם למארגני הכנס מטעם מכון פוע"ה, לשם המחשה, גם כאשר תבקר באוהל של בדואים, לא תראה את הנשים. וברור הדבר שלא יטענו שמדובר בהדרת נשים, אלא יכבדו את מנהגיהם, לכן איני רואה בכך בעיה.

"אני חושב שזה חבל מאוד, המידע שמועבר בכנס הזה הוא חיוני ומסייע לריפוי ולהצלת נפשות. כמו שלא אמנע מלטפל בחולה בגלל מנהגיו האישיים, אני חושב שאין סיבה להימנע מקבלת מידע באופן שכזה".

• האם קיבלת איומים כאלה או אחרים שלא להשתתף בכנס?

"איומים ממש לא, באחד המיילים הזהירו אותי שאם אשתתף יפרסמו את השם שלי בפייסבוק או משהו כזה".

מכתבו של רב המכון:

בתוך כך, רב המכון, הרב בנימין דוד פנה אף הוא במכתב נרגש לקהל משתתפי הכנס וידידי המכון,
במכתבו הוא טוען: "היה לנו ברור שאם נזמין מרצות לדבר מול רבנים, חלק גדול מהרבנים לא יגיעו לכנס, ויצא שהפסדנו את מטרת הכנס לשלב את הרפואה אצל הפוסקים מכל המגזרים. למרות שמכון פוע"ה הוקם על ידי הרב מנחם בורשטין ממרכז הרב, המכון אינו סקטוריאלי והוא רואה את עצמו אחראי על קידום תחום רפואה והלכה לכל המגזרים, כולל הציבור החרדי. לכן הכנס אורגן על מנת שכל רבני הקשת יוכלו להגיע".

"במשך 11 שנה העניין התקבל על ידי הציבור והרופאים בהבנה. בכל שנה זכינו לציבור ענק, מעל 1500 משתתפים, כך שהפכנו להיות הכנס הגדול בתחום רפואה והלכה. כל הרופאים ביקשו לדבר בכנס, ומי שלא הוזמן נעלב. תמיד לאחר הכנס קיבלנו תלונות ממנהלי מחלקה שעשו חשבונות, למה הוזמנו 3 רופאים מבית חולים X ומבית החולים שלנו רק 2".

"כפי שהסברתי, מטרת הכנס היא לקדם את הפסיקה ההלכתית, ודרך זה גם לקדם את בריאות הציבור והנשים בפרט. רבנים שעד כה לא התירו לעשות בדיקות בהריון התחילו להתיר. רבנים נהיו יותר קשובים לצרכים של הזוגות ונתנו להם פתרונות מתאימים יותר. הכנס הזה גם קירב את עולם הרפואה לעולם התורה ולציבור שלנו. פתאום הרופאים הבינו שיש לנו "צרכים מיוחדים" ושיש להתחשב גם בענייני הלכה".

"הצגנו בזמנו את העניין בפני מו"ר הרב מרדכי אליהו זצ"ל, אחד ממייסדי המכון, והוא הנחה אותנו לקיים את הכנס עם כל הצניעות הראויה, כך שכל הרבנים יוכלו להגיע: הנשים מוזמנות, יושבות לצד הגברים כאשר ישנה מחיצה באמצע, הבימה ממוקמת באמצע והמרצים מדברים אל שני הציבורים. ישנם מסכים גדולים משני הצדדים, כך שגם הגברים וגם הנשים רואים את המצגות וכל אחד רשאי לשאול שאלות בתום ההרצאות ברמקול".

"המתקפה נגדינו מאורגנת היטב על ידי יחצ"נים: פנייה לכל חברי הכנסת למחות כנגד מכון פוע"ה, פנייה למשרדי הממשלה לסגור את כל הברזים ולא לתקצב את המכון (ממילא בפועל אין כמעט תקציבים), פנייה לראש הממשלה בכבודו ובעצמו לסגור את המכון, ופנייה לציבור להפסיק לתמוך במכון פוע"ה".

"הם גם פנו לכל הרופאים שהיו מוזמנים בכנס בבקשה לבטל את השתתפותם בכנס: הם דיברו אתם על הדרת נשים (שמעתם על זה?) וכן הפעילו עליהם איומים שיארגנו נגדם חרם צרכנים. היו גם איומים דרך מנהלי בתי החולים וכן איום שאם הם לא יתקפלו הם "יודרו" מכל האיגודים הרפואיים".

"לצערנו חלק גדול מן הרופאים ביטלו את השתתפותם. חלק טענו שזה מטעמים אידאולוגיים וחלק באמירה שהם מצטערים אבל לפעמים "עדיף להיות חכם מצודק". כאשר הגל יעבור הם ישמחו להשתתף בכנסים של המכון, כיון שהם יודעים שכל המטרות שלנו טהורות לשם שמים ולא שנאה".

הרב דוד מוסיף ומפנה אצבע מאשימה: "מאחורי כל הגל הזה עומד ארגון "קולך" ו"ישראל חופשית" ועוד ארגונים שהמכנה המשותף שלהם הוא מימון מהקרן החדשה לישראל. יום לפני ההתקפה, היתה פגישה בין רבני המכון לבין ראשי ארגון קולך, והם ביקשו מאתנו לבטל את הכנס או לשלב בו נשים, גם מרצות, וגם לבטל את הישיבה הנפרדת. הן שלחו חוות דעת משפטית שטענה שהישיבה הנפרדת היא נגד החוק (דבר שנדחה על ידי היועץ המשפטי של מכון פוע"ה). כיון שלא התקפלנו, באה ההתקפה בעיתוי הכי הכי... אחרי סיפור בית שמש והאוטובוסים, כאילו אנחנו חלק מן הסיפור הזה".

את מכתבו מסיים רב המכון: "כיון שאני אחד ממארגני הכנס ואחד הרבנים המשיבים, למעלה מ-10 שנים, איני יכול להישאר אדיש מול המתקפה הזאת. לכן אני מודיע לכולם שהכנס של מכון פוע"ה אינו מבוטל ולא יתבטל. רבנים ורופאים (אחרים) יגיעו לכנס למרות המתקפה. אני קורא לכולם להגיע לכנס ולהראות שאנחנו לא מתקפלים! אני גם קורא לכם לתמוך כלכלית במכון פוע"ה כדי שנוכל להכפיל את פעילותו".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 31 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד