י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
"סבלנו מאפליה"

גפני מסכם בחירות: הרגשנו ש'דגל' מתרסקת

יו"ר 'דגל התורה' ח"כ משה גפני, מסכם את מערכת הבחירות המוניציפליות, והתייחס לשורת שאלות באשר להחלטה לרוץ בנפרד ולגבי עתיד האחדות הפנים חרדית

גפני מסכם בחירות: הרגשנו ש'דגל' מתרסקת
גפני מרגיע את הפעילים בליל הניצחון של ליאון צילום: באדיבות המצלם

תקופה לא קלה עברה על יו"ר ועדת הכספים חה"כ משה גפני, שחווה על בשרו את מערכת הבחירות המוניציפליות, בכל הקשיים והמצוקות, בראשם הפילוג עם 'אגודת ישראל' - בראיון מקיף מסכם גפני את התקופה, כשהוא עם הפנים קדימה, אל הבחירות לכנסת.

"זה לא סוד שהיה כאן משבר, אנשים הלכו שפופים והייתה תחושה שהזכירה את הימים שלפני הקמת דגל התורה. תחושה כאילו אין חלילה הנהגה ל'דגל התורה' ואין אחדות בתוך שורותיה. וזה הנס שקרה לנו עכשיו. כעת כולם יודעים ומרגישים, גם בתוך הבית פנימה וגם בחוץ שהכל חזר לקדמותו", פותח חה"כ משה גפני את הראיון שהעניק לביטאון המפלגה 'יתד נאמן'.

לדבריו, "לדגל התורה יש הנהגה, הנהגת גדולי ישראל שליט"א ובראשם רשכבה"ג מרן שר התורה הגר"ח קניבסקי שליט"א ורבינו מרן ראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין שליט"א, יש למפלגה ראשי ישיבות, רבנים, שליחי ציבור, אנחנו כיום יותר חזקים ועוצמתיים ממה שהיינו אז בתשמ"ט. וזה הדבר הכי חשוב שקרה כאן בכל המערכה הזאת".

פיצול הרשימות וההשלכות

גפני מתייחס לפיצול שעורר סערה פנים חרדית ואומר כי, "נוצר מצב של אפליה קשה כלפי הציבור שלנו בכמה מקומות בארץ, וראינו שאין ברירה אלא ללכת לבד. וכשגדולי ישראל הכריעו כך זה לא היה קל. אבל זו ההחלטה שהתקבלה".

"אמרנו וחזרנו ואמרנו, שמה שאנחנו עושים זה לא פילוג אלא צעד הכרחי לדעת את כוחנו ולעמוד על מה שמגיע לנו. היה הכרח להבהיר את המציאות שכולנו ידענו אותה, שיש לנו רוב, גם בירושלים. והתוצאה מדברת בעד עצמה: אנחנו קבלנו ששה מנדטים ואגו"י קיבלה שלושה", מציין.

גפני מוסיף כי,"אנשים ניסו לתת לזה צבע של מחלוקת בין חסידים לליטאים וזה ממש לא כך. הנה היכן שלא היה הכרח, המשכנו ללכת יד ביד עם אגו"י, כך עשינו בבני ברק, במודיעין עילית, בבית שמש, בפתח תקוה ובמקומות רבים נוספים. היו מקומות אחרים בהם נוצר מצב שהיה הכרח ללכת בנפרד, אבל מדובר בצעד שנועד למטרה מסוימת ולא לפירוד".

גפני לא מתעלם מההשלכות של הריצה הנפרדת ברשויות המקומיות ואומר ל'יתד נאמן' "אמרתי את זה גם אתמול אחרי הניצחון ואני חוזר ואומר זאת שוב: אנחנו סיימנו את מערכת הבחירות. הבחירות הן לא מטרה אלא רק אינדיקציה לדעת את גודלנו ולעשות צדק. וברגע שזה הסתיים, מבחינתנו הכל מאחורינו ואנחנו קוראים לאגו"י לפעול יחד להמשיך יחד גם במישור הארצי וגם במוניציפלי".

לדברי גפני, "בנושא הזה (ריצה נפרדת בכנסת) לא אני קובע ולא אני מחליט. יש לנו הנהגה. אני רק יכול לשער שההנחיה תהיה להמשיך ללכת יחד".

למרות הכל, מסביר גפני, כי לפי הפילוחים המעודכנים, ל'דגל התורה' יש כיום את מספר המצביעים הדרוש כדי לעבור את אחוז החסימה הקבוע בחוק, כשלדבריו "יש לנו את האפשרות התיאורטית ללכת לבד אבל אנחנו לא רוצים ללכת לבד. הוכחנו שאנחנו יכולים לעשות זאת אם נקבל הוראה כזאת, אבל כרגע לא נראה שזה הכיוון".

ברוח הדרמות הפוליטיות של היממה האחרונה אומר חה"כ גפני אין טעם להקדים את הבחירות, גם בשל חוק הגיוס שנמצא על הפרק שכן לדבריו, "אסור לשכוח שתוך זמן קצר אם לא יהיה חוק, תסתיים הארכה שהעניק בג"ץ ובני הישיבות לומדי התורה יהיו עבריינים פליליים. אמנם לא נראה חיילים גוררים בחורים מתוך הישיבות אבל הם בהחלט יוכלו לזנב בשולי המחנה ואסור לאפשר לזה לקרות. הממשלה חייבת בכל מצב לאשר את החוק ולהביא את הנושא אל פתרונו. נתניהו שוחח איתי ואמרתי לו שאנחנו לא נשבור כלים, אלא נשב ונמצא פתרון לתועלת הענין".

ההתקפות על 'דגל התורה'

כאמור, 'דגל התורה' הותקפה במערכת הבחירות החולפת בעיקר ברשתות החברתיות וברחוב החילוני בפרט בנושא העיר אלעד כשלדברי ח"כ גפני, "קודם כל זה מגוחך לבוא היום ולטעון שצריך לשמור על ההסכמים שנחתמו בהקמת 'דגל התורה'. הרי הציבור כולו גדל מאוד מאז. ויש לו צרכים בהתאם, איזה היגיון יש לומר שעלינו להיצמד להבנות של אז? הרי אני זה שישבתי אז בצילו של מרן הגראמ"מ שך זצוק"ל, אני זה ששמעתי את דבריו של כ"ק האדמו"ר ה'פני מנחם' זצוק"ל ושמעתי את כוונתם ואת דבריהם".

"מערכת הבחירות הזאת התאפיינה בשיח לא מתאים". מוסיף גפני, "לבוא ולקשור את הסכמי צפת עם הסכמי ירושלים, במקום לשבת יחד ולבדוק באופן אמיתי מה כוחו של כל אחד ומה מגיע לו, זה שיח שצריך לרדת מסדר היום. אנשים אחים אנחנו ואי אפשר לדרוך על ראשי עם קדוש. הבחירות האלה לימדו אותנו שני דברים: שצריך לשים נציגים מוכשרים בכל מקום כי זה תורם להצלחה ודבר שני להפסיק את הדיבורים הלא מכובדים. צריך ללמוד לקח מהבחירות האלה שמי שמשתמש בשפה הזאת ונמנע מלדבר עם החברים שלו, בסוף מפסיד".

גפני מסכם את מערכת הבחירות הסוערות ואומר: "אמרתי ואני חוזר ואומר היתה הרגשה בשנים האחרונות שכביכול דגל מתרסקת חלילה. זה נבע גם מהסתלקות רשכבה"ג מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטינמן זצוק"ל וגם מהתנהגות השותפים שלנו מבחוץ כלפינו. אבל כשהציבור ראה את המנהיגים אצלנו, את רשכבה"ג מרן שר התורה שליט"א נוסע ממקום למקום ואת רבינו מרן ראש הישיבה שליט"א מנהיג את כל המערכת לפרטי פרטיה, אי אפשר להתעלם מהתוצאה. זה העמיד את הדת על תילה".

משה גפני דגל התורה אגודת ישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד