י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

כך תמזערו את הסיכון לפיענוח CT שגוי

על-מנת להבטיח ניצול אופטימלי של האיכות הגבוהה של ה-CT וה-MRI, שזיכו את הרופאים והמדענים שפיתחו אותם בפרסי נובל, נדרש תפקוד מיטבי של כל החוליות בשרשרת, ובפרט ישנה חשיבות רבה לפענוח הממצאים של המכשירים המשוכללים • משקיעים בבריאות

כך תמזערו את הסיכון לפיענוח CT שגוי
CT מכשיר לבדיקת צילום: יח"צ

מכשיר ה-MRI, שפותח בשנות ה-70 של המאה העשרים, ומכשיר ה-CT, שהחל לשמש רופאים באותה תקופה, חוללו מהפכה של ממש בתחום הדימות הרפואי. המכשירים הנ”ל מאפשרים לנו לדעת מה קורה בתוך הגוף שלנו, ברמת דיוק ופירוט גבוהה במיוחד, ובעצם לקבל תמונת מצב מלאה שעליה ניתן לבסס אבחון מקצועי, ובמידת הצורך גם טיפול מתאים.

על-מנת להבטיח ניצול אופטימלי של האיכות הגבוהה של ה-CT וה-MRI, שזיכו את הרופאים והמדענים שפיתחו אותם בפרסי נובל, נדרש תפקוד מיטבי של כל החוליות בשרשרת, ובפרט ישנה חשיבות רבה לפענוח הממצאים של המכשירים המשוכללים.

מי מוסמך לפענח תוצאות בדיקות MRI ו-CT?

אנשי המקצוע שמופקדים על פענוח בדיקות CT ובדיקות MRI נקראים רדיולוגים. הרדיולוגים עוברים הכשרה ארוכה במיוחד – 7 שנות לימודי רפואה ועוד 5 שנים של התמחות בפענוח ממצאי אמצעי הדימות השונים הקיימים כיום. גם לאחר מכן ממשיכים חלק מהרדיולוגים לשכלל את היכולות שלהם עם תת התמחויות כגון נוירו-רדיולוגיה (שעוסקת בדימות איברים שהם חלק ממערכת העצבים המרכזית – ובפרט עמוד השדרה והמוח), רדיולוגיה פדיאטרית (אבחון מצבים רפואיים בקרב ילדים), רדיולוגיה פולשנית (פענוח בדיקות מתקדמות הקשורות לכלי הדם) ועוד.

מדוע ישנה חשיבות כה רבה לאיכות הפענוח?

הממצאים שמספק מכשיר CT או מכשיר MRI הם כאמור מפורטים מאוד ומדויקים להפליא – אבל גם במצב כזה עלול להתרחש פספוס של ממצא חשוב או של פרט אינפורמציה מהותי. כדאי לזכור שהמבנים האנטומיים בגוף האדם מורכבים באופן יוצא דופן, ולעתים הם זעירים מאוד (למשל במוח), ובהתאם גם אם מעיני הרדיולוג שמפענח תוצאות בדיקת MRI או CT נשמט פרט קטן, הנזק עלול להיות גדול.

ישנם שני סוגים של טעויות, ושניהם מובילים לפגיעה מהותית: סוג אחד הוא כשלא מזוהים ממצאים שמעידים על קיומה של מחלה או על אבנורמליות של איבר או מערכת בגוף. במקרים אלה האדם לא יזכה לטיפול שהוא זקוק לו, וכתוצאה מכך מצבו עלול להחמיר ואף עלולים להיגרם לו נזקים בלתי הפיכים. סוג שני של טעויות הוא כשהאדם בריא לגמרי אבל הפענוח השגוי מוביל לאבחון של מחלה – ועל כן האדם יעבור טיפולים רפואיים לא נחוצים. מאחר שטיפול כרוך במקרים רבים בתופעות לוואי, ואפילו משמעותיות, התוצאה היא פגיעה מיותרת, וגם בפן הנפשי ישנה כמובן פגיעה עקב מתח והצער שנלווים אל כל מצב שבו הבריאות נתפשת כלקויה.

מדוע עלולות להתרחש טעויות במסגרת פענוח CT ו-MRI?

פענוח בדיקת CT או בדיקת MRI מתבצע במכון שבו נערכה הבדיקה, בין אם מדובר על מכון פרטי ובין אם מכון שהוא חלק מבית חולים ציבורי. הרדיולוגים שמועסקים במכוני הדימות הם כמובן אנשי מקצוע שעברו את כל מסלול ההכשרה ורובם גם בעלי ניסיון בלתי מבוטל – אולם לעתים מוטל עליהם עומס ניכר, והדבר עלול להוביל לשגיאות בפענוח. בנוסף כל אדם עלול לטעות לעתים, ובהקשר זה כדאי לדעת כי ישנם מחקרים לפיהם בכ-20% מהפענוחים של תוצאות ה-CT וה-MRI חלות שגיאות.

איך למזער את הסיכון לפענוח שגוי?

על-מנת להפחית את הסיכוי להתרחשותה של טעות בפענוח, ולמעשה להפוך אותו לכמעט אפס, מומלץ לפנות לשירות פענוח MRI ו-CT פרטי. שירות זה ניתן על-ידי נוירו-רדיולוג בכיר ובאופן טבעי עתיר ניסיון בפענוח. בנוסף איש מקצוע זה מסוגל להקדיש זמן רב יותר לכל בדיקה (בהשוואה לרדיולוגים במכונים) ועל כן מובטח לכם פענוח מדויק וללא רבב. יתרון נוסף של פענוח CT פרטי או פענוח MRI פרטי הוא שהתוצאות מתקבלות תוך 24 שעות במקום תוך עד שבועיים.

עוד על פענוח CT ו MRI ראש תוכלו לקרוא כאן

 

 

בריאות בדיקות רפואיות CT רפואי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד