י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
תפנית בפרשה

אחד מילדיה של שרה טלר - נחטף ברחוב

אם חשבנו שהסיפור מאחורינו, מסתבר שלא. לאחר ששרה טלר התאחדה עם ששת ילדיה, בעוד בעלה לשעבר עצור בגין זיוף והתחזות, נחטף אחד הילדים ברחובה של עיר בניו יורק והמשטרה עושה מאמצים לאתרו | ההאשמה מופנית כלפי אנשי 'לב טהור', אותה מנהיג אחיה של טלר

אחד מילדיה של שרה טלר - נחטף ברחוב
ילד. אילוסטרציה צילום: unsplash

תפנית דרמטית בפרשת ילדיה של הגב' שרה טלר. לאחר שלפני כשבוע ימים, דיווחנו כאן ב'בחדרי חרדים', כי לאחר מאבק ממושך היא קיבלה את שלושת ילדיה שנותרו בכת 'לב טהור', לאחר שבעלה לשעבר ניסה להבריח אותם מגואטמלה באמצעות זיוף זהות אמם הביולוגית בעזרה אישה זרה, נחטף אחד הילדים ברחובה של עיר.

על פי הדיווח באתר Yeshiva world news, אחד הילדים נחטף ממרכז מונורו שבניו יורק, עד צעד לבדו ברחובה של עיר

עסקנים המטפלים בפליטי הכת, אמרו ל'בחדרי חרדים', כי משטרת ניו יורק לקחה את המקרה ברצינות והיא מבצעת חיפושים נרחבים אחר הילד החטוף.

כפי שדווח ב'בחדרי חרדים', גברת טלר הצליחה לעזוב את המתחם בגואטמלה, שם מתגוררים חברי הכת ולחזור לניו יורק עם כל ששת ילדיה, בעקבות תפנית דרמטית בשבועיים האחרונים, כאשר בעלה לשעבר שנותר יחד עם שלושה מהילדים בכת, ניסה להבריח אותם למדינה אחרת בעזרת אשה זרה שהתחזתה לאמם הביולוגית.

הם הגיעו לשגרירות ארה"ב במקסיקו לפני כשבועיים, שם הם ניסו להנפיק דרכונים לילדים, אך נעצרו - לאחר שהשגרירות ידעה על כך שהילדים הללו נעלמו, אביהם והאישה הזרה שהביא עמו נעצרו במקום, בגין זיוף והתחזות, ובשל כך הילדים נשלחו לאמם המתגוררת כיום בניו יורק וכך זכתה לאחר מאבק ממושך להתאחד עם כל ילדיה, אשר ניצלו מן הזוועות המתרחשות בכת הקיצונית והאכזרית.

טלר סיפרה, כי "מאז מותו של אביה, התקנות והחוקים הפכו לנוקשים יותר, אני לא הסכמתי, ודרשתי שהחוקים יהיו כמו בזמן שאבי היה חי, הם אסרו לאכול מאכלים שונים שאבא שלי כן אכל".

הרבנית לא הסכימה שהבת שלה בת ה-13 תינשא לבנו בן ה-17 של מאיר רוזנר, אחד המנהיגים הדומיננטיים בכת, אשר רצה לחתן אותם בכוח.

רוזנר לא הסכים לסירוב שלה והפך אותה למנקה של הבתים בה התגוררו המנהיגים. היא הוחרמה ואף אחד לא דיבר איתה, היא הצליחה לברוח מהמקום עם שני ילדים שלה בעזרת אשה גויה שעבדה במקום.

ואז החלה במאמצים גדולים יחד עם עסקנים להוציא את שאר הילדים, והיא הצליחה לאחד את כל ששת ילדיה שמתגוררים איתה בניו יורק.

בראיון שהעניקה בשבוע שעבר למגזין 'משפחה' באנגלית, סיפרה שרה טלר, כי לאחר שברחה מן הכת, חזרה לילה אחד עם שוטרים ועסקנים, התגנבה לתוך החדרים והוציאה את הבת בת ה-10 מהמיטה בזמן שהיא ישנה, הבת התנגדה וקראה לאמה "רשעית". אבל האם משכה אותה בכוח והכניסה אותה לרכב המשטרה שחיכה בחוץ.

כאמור, אחד הילדים נחטף ככל הנראה על ידי אנשי הכת, אותה מנהיג כיום ברודנות ובאכזריות - אחיה של הגב' טלר - נחמן הלברנץ, בנו של מייסד הכת שלמה ארז הלברנץ.

על הכת ומנהיגה המנוח

שלמה הלברנץ נולד כארז שלמה אלברנס, בן למשפחה חילונית. האב פנחס הוא ממשפחה ספרדית יוצאת יוגוסלביה והאם יוכבד למשפחת צרפתי-קמחי. האב שירת כצנחן ונישא ליוכבד בקיבוץ חולתה. כעבור זמן עברה המשפחה לשכונת קריית היובל בירושלים, שם נולד ארז שלמה (השם שלמה הוא על שם סבו שלמה אלברנס).

בנערותו החל בתהליך של חזרה בתשובה. הוא החל ללמוד בישיבת איתרי בשכונת בית צפפה בירושלים. בתחילת שנות ה-80 נישא למלכה אזולאי, בת קריית אתא.

באמצע שנות ה-80 הקים את ישיבת "לב טהור" בשכונת בית ישראל בירושלים. הוא החל לרכז סביבו אוהדים וחסידים. את ישיבתו ניהל בדרכה של חסידות סאטמר עם הדגשים בולטים נגד הציונות ומדינת ישראל.

לאחר חתונתו הוא קיבל את הנהגתו של הרב אליעזר שלמה שיק מברסלב. בהיותו בן 20 החל להתקרב לחסידות סאטמר. הוא שינה את שמו לשם אשכנזי, הלברנץ, הדומה בצלילו לשמו משפחתו המקורי, וכמו כן החל להשתמש בשמו השני, שלמה.

בשנת 1990, לאחר שנפתחה נגדו חקירה בחשד לשיתוף פעולה עם גורמים איסלאמיים בעבירות הקשורות לביטחון המדינה, נמלט הלברנץ לארצות הברית יחד עם כמה עשרות מתלמידי ישיבת לב טהור. הנערים הוברחו מישראל בדרכונים מזויפים ונגד הלברנץ נפתחה חקירה נוספת בגין חטיפה.

הלברנץ השתקע בעיירה מונסי שבמדינת ניו יורק. כעבור זמן קראו רבני מונסי להחרים את הלברנץ ולהיזהר מחטיפת ילדים בעיירה.

בשנת 1994 נעצר הלברנץ על ידי האף.בי.איי בחשד לחטיפת הילד שי פימה בן ה-13. לאחר משפט ארוך שבמהלכו נוספו תלונות על החזקת קטינים וחטיפתם בניגוד לרצונם, הורשע הלברנץ ונידון למאסר. בסוף שנות ה-90 הוחלט לגרש את הלברנץ מארצות הברית לישראל. הוא השתקע עם קהילתו בעיירה סנט אגט במחוז קוויבק שבקנדה.

בשנת 2012 שוב עלה שמו לכותרות, בעקבות כתבות ותחקירים בתקשורת הישראלית. כמה חברים לשעבר בקהילתו טענו כי הרב הלברנץ שולט בהם בכוח, מפריד גברים מנשותיהם, ואוסר אכילת עופות ובשרים וכן מיני דגן מחשש שהונדסו גנטית. בנות מגיל 3 מחויבות ללבוש שאלים, גיל הנישואים הוא עשר, גירושים בין בני זוג נעשים ללא מתן גט, התפילות נמשכות ימים שלמים ועונשי מלקות וכדומה אלימים מוטלים על חברים "סוררים" בקהילה. כאשר הרב הלברנץ חושד שחל רפיון בנאמנותו של אחד מחסידיו כלפיו, הוא מורה לו ליטול תרופות פסיכיאטריות. לדבריהם, הרב הלברנץ טוען שהוא גלגול נשמתו של רבי שמעון בר יוחאי. על אף שהלברנץ נולד למשפחה ספרדית, מאמינים בני הכת כי הוא נצר למשפחת הרבנים האשכנזית 'הילברון'.

בשנים האחרונות הקהילה עברה לגוטאמלה לאחר שעברה התנכלויות בקנדה שם שהתה, ולאחר שעברה קשיים גם שם עברה לאחרונה למכסיקו.

ביום שישי י"ג בתמוז תשע"ז, טבע הלברנץ למוות בנהר סואן במקסיקו, עת שטבל בו לכבוד שבת. בן 54 היה במותו.

לאחר מותו, עברה ההנהגה לידי בנו נחמן הלברנץ וכמה מתלמידיו הבולטים, אלה הקצינו עוד יותר ממנו את אורחות והנהגות הכת. 

שרה טלר לב טהור חטיפה נחמן הלברנץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד