י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
למנוע בכייה לדורות

האוסטרלים התכנסו לבחור רב חדש לקהילה

חברי קהילת 'עדת ישראל' במלבורן שבאוסטרליה התאספו לאסיפה היסטורית להעמיד דברים ברורים בכדי להתאחד ולשלב כוחות טרם  קבלת החלטה על מינוי רב אב"ד חדש לקהילה שנותרה יתומה • כל הפרטים 

האסיפה אמש באוסטרליה. צילום: באדיבות המצלם
האסיפה אמש באוסטרליה. צילום: באדיבות המצלם

בקהילת 'עדת ישראל' במלבורן שבאוסטרליה הרחוקה מחפשים כבר מזה מספר חדשים מועמד חדש לרבנות הקהילה שיוכל למלא את מקומו של גאב"ד מלבורן הישיש הגאון הצדיק רבי אברהם צבי הלוי בעק זצ"ל, שהלך לעולמו בחודש תמוז אשתקד ומאז הקהילה מתנהלת ללא רב.

באוסטרליה מספרים כי מדובר באחת הקהילות היחידות בעולם שמתנהלת באופן עצמאי, בנתינת כשרות על שלל מוצרי צריכה מינימליים, בשחיטה מקומית מהודרת, במוסדות חינוך עצמאיים הפועלים בדרך ישראל סבא, ועוד ועוד.

זאת לצד העובדה שהקהילה עצמה מורכבת מהרבה מאוד סגנונות וזרמים, החל מחסידי סאטמר הדוקים ועד ליוצאי קהילות הונגריה נכבדים שהולכים במנהג אבותיהם.

לדברי אחד העסקנים ששוחח עם 'בחדרי חרדים': "ברור אם כן שלהביא ראש ומנהיג - רב אב"ד - לכזה מקום שיש בו כל כך הרבה עבודה וכל כך הרבה סוגים של דעות ושיטות, אינו דבר קל בכלל".

אמש (רביעי) התאספו עשרות מבני קהילת עדת ישראל במלבורן לאסיפה, בנוגע לכל ענייני הקהילה שיוכלו להיות מוצגים בפני רב אב"ד בצורה מכובדת בכדי יוכל להנהיג את כל בני הקהילה כאיש אחד בלב אחד, ושח"ו לא תתפרק החבילה. 

האספה התקיימה סביב כיבוד עשיר. הזמנות חולקו לבני הקהילה ואלו באו בהמוניהם לחוות דעה ולהביע עמדה ברורה ביחד לכל נושאי הקהילה הרגישים.

בשעה היעודה, האולם התמלא מפה לפה ורוח של עשייה ואחדות שרר בקרב הציבור, שעה שראו את יעוד האספה שאינה אלא לחזק את יסודות הדת בעיר, ולהמשיך את מורשתה של יהדות אוסטרליה בעוז ובגאון.

פתח את המעמד הרה"ג רבי יחיאל קרויס המשמש כמנהל תלמוד תורה החסידי 'דברי אמונה' וכחבר בוועד המיוחד למינוי הרב החדש מטעם קהילת עדת ישראל. בדבריו הרחיב על הצורך הדחוף של מינוי רב אב"ד לעיר שינהל את הקהילה על מי מנוחות וכולם יחד יחיו זה לצד זה בשלום ובשלווה.

הוא הוסיף והעמיד את עיקרי היסודות של מינוי רב בעיר ותפקידיו המגוונים, לצד הצורך לעמוד לצדו בניהול נכון של כל ענייני הקהילה שיהיו כולם תחת חסותו הבלעדית ותחת שליטתו המלאה של הרב שיבוא לכהן במקום.

מניסיון העבר – הוסיף ואמר – הוכח והוברר שאם לא מתאספים יחד בדעה חזקה וברורה שכולם יחד נכנעים תחת חסותו של הרב, אזי לא יועיל בואו של רב לעיר כלל, כי כל זמן שיפריעו לו במלאכתו להעמיד הדת על תילה ולתת לו שליטה מלאה ובלעדית על כל ענייני הקהילה, הכוללים מינויים בוועד השחיטה, בוועד המקוואות, בוועד הנהלת הקהילה, ובוועדות הקבלה לתלמודי התורה וכו', אז תהיה זו ח"ו בכייה לדורות שלא התאגדו יחדיו למען המשך קיום הדת בעיר.

בנאומו הזכיר את מנהלי הקהילה, והוסיף ודרש שלא תוכל להיות האפשרות של מינוי רב אב"ד לפני הסכמה כללית וברורה של כל חברי הקהילה לעניין ברור זה.

בסיום דבריו העלה רעיון פשוט שבו יוכלו להמשיך ולנהל את הקהילה על מי מנוחות: "לכולם מובן שלא שייך להביא רב למקום מפולג ובעל דעות מרובות, לכן יש להביא מקודם איש חכם ונבון שיוכל לתווך ולפשר ולאחד את כל סוגי האנשים ודעותיהם אל שולחן אחד, ולאחר מכן יוכלו לשבת יחד בהחלטה ברורה ומעשית על מינויו של רב שיעמוד על גביהם ויטווה להם את דרך ההמשך".

בדרך זו, כך טען הרב קרויס בדרשתו, נוכל לוודא שמשרת הרבנות עומדת הכן בכיבודה הראוי לאיש על העדה, מורם מעם שיוכל לנהלה כראוי, כשכולם מסכימים להיות תחת חסותו ולשמוע לדעת תורה. ואפילו אם ייקח הדבר חודשים רבים, בכל זאת, שווה לנו לחכות מעט בשביל שאחר כך תוכל הקהילה להמשיך ולפאר את כותל המזרח של אחת הקהילות המכובדות בעולם.

אחר דבריו הנלהבים, התחילו השאלות והתשובות, שאלות נוקבות וספקות רבים מילאו את הציבור בכל ענייני הקהילה, ועל כך התיישבו כולם לפאנל מיוחד שבו שאלו את השאלות המתבקשות וקבלו מענה ברור ומסודר, משנה מפורשת וברורה בכל ענייני מרא דאתרא ובחלקי ניהול הקהילה באופן נכון והוגן, ומדוע לא שייך להביא רב טרם סידור הקהילה וענייניה.

משיבי התשובות לקהל היו, הרב קרויס ביחד עם מנהל ומקים מוסדות החינוך החסידיים 'דברי אמונה' הרב אלעזר גולדברג.

אט אט הדעות התאחדו ודברים החלו להתבהר, ברוח של אחדות ואהבה יצאו משם גם גדולי הספקנים עם אור בעייניים שעכשיו הוא הזמן הנכון להבין זה את זה, לשבת יחדיו ליישר הדורים ואח"כ למנות מעל כולם מורה דרך ומנהיג רוחני גדול.

בסוף הכינוס חולקו דפים ובו נרשמו הנקודות העיקריות של האספה, ההחלטות כוללות, עמידה לצד מנהלי הקהילה, אחדות הלבבות, סיוע בסידור המקום וניהול ענייני הקהילה, ודרישה ברורה מכל שאר חברי הקהילה להבין את פשטות זו שכל זמן שלא יתגבשו יחדיו, לא יוכלו למנות מעליהם איש על העדה.

מנהלי האספה הבטיחו לציבור לתת עדכונים ברורים בנוגע לקידום העניין ולסדר בין כולם להביא איש מוסכם שיוכל לתת הדרכה מפורטת וברורה בקווי יסוד הקהילה וענייניה, ולאחר מכן ישבו יחד להחליט על מינוי רב על גביהם.

יהיה מעניין לראות את תוצאות אותה אסיפה, ולדעת אם אכן תמשיך קהילת עדת ישראל במלבורן לעמוד על איתנה כאחת הקהילות הבודדות בעולם שיש בה ערבוב של ציבור חסידי וליטאי שחייב להתאחד כולו תחת אותה מטרייה. יהיה זה ללא ספק קידוש שם שמים, אומרים באוסטרליה. 

בשבת הקרובה ישבות במקום הגאון רבי שלמה הכהן קאהן דומ"ץ קרית מטרסדורף מירושלים שיבוא לשבת ניסיון לבדוק האם ישמש כרב במלבורן. 

אוסטרליה מלבורן הרב אברהם צבי בעק רבנות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד