י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
שאיפה אחת יותר מידי • תופעה מסוכנת

"פתאום נהיה לי בעל עצבני שלא הכרתי"

שאיפה אחת יותר מידי: מאמן הרגש החסידי, מרדכי רוט, בטור מרתק על תופעה מסוכנת שפושה לאחרונה בציבור החרדי • "נהיה לי בעל שלא הכרתי, הוא פתאום החל להיות עצבני, לצעוק בבית ולסבול ממצבי רוח משתנים"

"פתאום נהיה לי בעל עצבני שלא הכרתי"
סיגריה אלקטרונית צילום: פלאש90

לא הייתי כותב כתבה כזו אלא אם הייתי יודע שהדבר נחוץ ואני מקווה שזה יציל ויעורר אנשים שהם חושבים שמה כבר יקרה אם הם ייקחו פה ושם שאיפה מ...

קיבלתי שיחת טלפון לפני כחודש, על הקו הייתה אישה שאומרת לי 'מרדכי רוט, אני צריכה את עזרתך'. היא לא הצליחה לסיים את מה שהיה לה להגיד ופרצה בבכי היסטרי במשך מספר דקות, ללא יכולת להוציא מילה.

'אתה חייב להציל את בעלי, אין לי מושג מה קרה לו, אנחנו נשואים כעשר שנים ויש לנו כבר ארבעה ילדים. בעלי במשך כל השנים שאני נשואה לו היה הבעל הכי טוב שיכול להיות, בחיים לא הרים את קולו בבית. בקיצור בעל מקסים ואבא טוב לילדיו.

'הכל היה טוב ונפלא עד לחצי השנה האחרונה ובפרט בשלושת החודשים האחרונים. פשוט נהיה לי בעל שלא הכרתי, הוא פתאום החל להיות עצבני, לצעוק בבית ולסבול ממצבי רוח משתנים. אני פשוט מרגישה שבעלי מנותק מהמציאות. הוא לא אותו בעל שהכרתי. הוא נהיה אימפולסיבי ומגיב בצורה שלא הכרתי. ניסיתי לדבר עמו, לשאול בשלומו, האם הכל בסדר, והוא טען שוב ושוב שהכל בסדר.

'כך הדבר נמשך כחצי שנה אך המצב נהיה יותר ויותר גרוע, אתמול הבנתי שמשהו לא תקין עם בעלי והוא חייב עזרה מקצועית. זו הייתה פעם ראשונה שהוא זרק בחמת זעם כוס זכוכית על הרצפה'. ושוב מתחילה האישה לבכות, 'היה לי בעל הכי מקסים, מה קרה לו? אני מרגישה שחיי הנישואין שלנו הולכים להתפרק, אבל את האמת שאכפת לי באמת מבעלי, למען השם מה עובר עליו'.

כותב השורות

היא קבעה לו פגישה והוא הגיע אלי. אברך חרדי מן המניין, יושב ולומד בכולל מהבוקר ועד הערב. התחלנו לדבר ולדבר. הוא היה איש מקסים ונחמד, אתה רואה ומרגיש על בן אדם ישר את מבנה האישיות שלו, אם הוא טוב.

לאחר חצי שעה של שיחה התברר לי הכל. הוא כבר מעל שנה מעשן בכל יום חומרים שאינם מותרים בעישון. 'ישבתי אצל חבר טוב לפני כשנה', כך הוא סיפר, 'לא רק שהוא חבר טוב הוא גם אדם ירא שמים וטוב לב. פתאום אני רואה שהוא מוציא סיגריה ומתחיל לגלגל, זה גן עדן, אתה מעשן את זה ויש לך גן עדן בעולם הזה, הוא אמר לי'.

מפגר אני לא וישר ידעתי מה זה, הזדעזעתי מאוד ואמרתי לו 'מה קורה לך?' והוא אמר לי שפעם ב... הוא מעשן את זה וזה עושה לו טוב. מה זה עבירה? איפה כתוב שאסור לעשן את זה? אני מכיר חברה חרדים שמעשנים כאלו דברים ולא קורה להם כלום, וכך המשיך לשכנע אותי.

לא יודע מה קרה לי, אני בן אדם שמאוד שומר על העקרונות שלו. אבל פה נפלתי, אולי בגלל שהוא היה חבר טוב ובפרט שהכרתי אותו בתור חבר ירא שמים, התפתיתי ולקחתי שאיפה אחת. הרגשתי רוגע ושלווה באותו זמן, לא אתאר מה הלך באותו מפגש עם אותו חבר. אבל באותו זמן זה השתלט עלי ומאותו זמן התחלתי לעשן בתדירות גבוהה והולכת.

בהתחלה הכל היה נראה טוב ונחמד. לאחר תקופה של עישון מאסיבי יום יום, התחלתי להרגיש משהו שלא הרגשתי אף פעם – חרדות, עצבנות, כעס. נהייתי יותר ויותר רגיש ועצבני. התחלתי להרגיש שאני מתנתק רגשית מהסובבים אותי, הרגשתי פחות חיבור לילדיי ולאשתי, וכל דבר קטן שקרה בבית העלה לי את כל העצבים, והייתי מגיב בהתאם כמובן, בצורה שלילית כמו שאף פעם לא הגבתי.

הבנתי שהחומר הזה שאני מעשן אולי עושה לי טוב באותו זמן, אבל את הנזק זה גורם לי לטווח ארוך, ושזה פשוט יכול להרוס לי את חיי, אך כבר לא הייתה לי שליטה על עצמי ובכל פעם שהייתי מתרגז הייתי לוקח עוד סיגריה ומעשן, אך זה רק היה מרגיע באותו זמן בלבד, ולאחר מכן הייתי נכנס יותר ויותר לעצבים.

לא העזתי להגיד לאשתי מילה מה אני מעשן ואת מי אני פוגש כדי שאוכל לקנות את מה שאני מעשן, והנה אני פה לפניך כי כבר כנראה כלו כבר כל הקיצים.

זהו סיפורו של אותו אברך. הוא אצלי בתהליך והשם יעזור לו והוא יצא מזה.

אני נתקל בסיפורים כאלו במגזר שלנו ואני שומע מאותם אנשים משפטים כמו מה זה רע, יש מחקרים שזה עוזר. והעובדה שזה חוקי בהרבה מדינות בעולם.

אך הם פשוט לא קראו את המחקרים האחרים על אנשים שמעשנים קבוע (או שהם בוחרים להתעלם מזה ולעצום עיניים) שזה גורם להתפרצות של הפרעות נפשיות, כמו מניה דפרסיה וסכיזופרניה. ישנם תופעות לוואי בדוקות של שימוש יום יומי כמו התקפי חרדה ודיכאון עד כדי אובדנות. עייפות. ניתוק מהמציאות. ירידה במוטיבציה, הזיות שמיעה וראיה, פרנויה ואשליות. מחשבות עם גוון פרנואידי, אובדן שיפוט, התנהגות של קלות דעת, תוקפנות.

מחקרים רבים מראים ששימוש בגיל ההתבגרות מגדיל את הסיכוי להתפרצות של הפרעות נפשיות. השימוש מגדיל את הסיכון לפתח פסיכוזות. בנוסף, זה עלול לגרום לבלבול, שכחה, אי שקט, התקפי פאניקה וחרדות והפרעה בתפישת המציאות. השימוש גם גורם לפגיעה קוגנטיבית, פגיעה בזיכרון, בקשב, בריכוז, בלמידה.

כאשר נעשה שימוש בטווח הארוך נמצאו במחקרים חדרי מוח ביחס לגיל, דבר שמצביע על מוות מוקדם של תאי המוח (אטרופיה מוחית), היעלמות של רקמת עצב זה בלתי הפיך וכן נצפתה ירידה בחומר האפור שמשמעותה ירידה בכמות תאי המוח עקב מוות מוקדם שלהם.

למרות התדמית החיובית שיצאה לסם, שהוא עוזר להפגת כאבים לחולי סרטן, לאנשים שסובלים מכאבים חזקים מאוד וכו' וזה באמת עוזר להם לכאבים האיומים מהם הם סובלים. יש באופן סידרתי הסתרה ואי התייחסות של השפעת הסם על נפש האדם. היא פוגעת בזיכרון לטווח קצר, היא יכולה לעורר מחלות נפשיות ואף מחריפה באופן בדוק אצל אנשים הסובלים מבעיות נפש את הבעיות הנפשיות שלהם.

לקיחה של הסם בגיל ההתבגרות יכולה להשפיע ברמה בלתי הפיכה על ההתפתחות של הנער המתבגר. הסם פוגע פגיעה במערכות הדופמינרגיות. בקרב הסובלים מהפרעות נפש ישנו חוסר איזון כלשהו בפעילות המוח. וזה חלק ממטרת הכדורים הפסיכיאטרים להביא לאיזון. וכאשר יש שימוש בסם זה מוסיף בלאגן בפעילות המוחית.

אבל עזבו מחקרים, אני יכול להעיד על עשרות אנשים שראיתי שהחיים שלהם נהרסו לחלוטין כתוצאה משימוש בקנאביס. ובפרט ראיתי אצל בני נוער ממש, השם ישמור לאיפה זה יכול להביא אותם, פשוט לתהומות. אני יודע שבדברים האלו שאני כותב יגידו רבים מה אתה לא יודע, תקרא מחקרים... אז אני רוצה להגיד לאותם אנשים, קראתי עוד מחקרים שלא קראתם ובפרט ראיתי מול עיני אנשים שנהרסים להם החיים בגלל שימוש יום יומי.

הוא תמים ומפתה, מרגיע בהתחלה ואפילו מומלץ לחולים, אבל השפעתו לטווח הרחוק מסוכנת והורסת חיים , הוא יפגע לכם בתאי המוח וגם בתא המשפחתי

בפעם הבאה שחבר מציע לכם, תדעו שזה מה שיכול להרוס לכם את החיים. אני כותב את זה כי אני רואה שהשם ירחם זה ממש נהיה תופעה בקרב הציבור שלנו הדברים האלו. זה אומנם מועט. אבל צריך פשוט להזהיר, כי זה אולי מפתה לטווח קצר, אך לטווח ארוך זה ממש יכול להרוס לכם את החיים.

שבת שלום מלאה אהבה ושמחה לכל עם ישראל היקרים.

לתגובות: [email protected]

עישון קנאביס טיפול מרדכי רוט חרדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד