י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
מחדל חקירה של מח"ש

לאחר שכבר הורשע בתקיפת החסיד - השוטר זוכה

שוטר שהורשע לפני ארבעה חודשים, לאחר שחנק והכה חסיד תולדות אהרן, זוכה בסוף השבוע שעבר מחמת הספק | בין נימוקי השופט: "פער הזמנים בין התלונה לבין זימון השוטר לחקירה, שלושה חודשים, הוא "פער בלתי סביר" • 'בחדרי חרדים' עם הסיפור המלא

לאחר שכבר הורשע בתקיפת החסיד - השוטר זוכה
שוטר ימ"ר גיל זקן תוקף את יצחק דוידוביץ צילום: מתוך הוידאו

ארבעה חודשים לאחר שהורשע על ידי בית המשפט, על כך שגרר חסיד תולדות אהרן לסמטה, חנק והכהו בראשו - הרכב של שלושה שופטי ביהמ"ש מחוזי הפכו את ההרשעה וזיכו את השוטר מחמת הספק.

כפי שפורסם ב'בחדרי חרדים', בתחילת חודש אב, בית משפט השלום בירושלים קיבל את גרסתו של חסיד תולדות אהרן, העומד בראש ארגון נגד אלימות שוטרים, שנפל בעצמו קרבן קשה מצד שוטר ימ"ר, בתגובה להערה תמימה שהעיר לאחרון על התנהגותו האלימה. השוטר גיל זקן הורשע על סמך עדות של הנפגע ומצלמת אבטחה שתיעדה את האירוע - למעט 3 שניות.

ביום שישי לאחר חג השבועות, במהלך מבצע "חרד"קים יזומים" של המשטרה, התקיימו עימותים רבים בין כוחות משטרה ותושבים מקומיים, בוצעו מעצרים שסוקרו בהרחבה ב'בחדרי חרדים'. לפני כארבעה חודשים, בית משפט השלום בירושלים הרשיע את השוטר גיל זקן, שנתן אגרוף לאחד הנוכחים במקום.

יצחק דוידוביץ', חסיד תולדות אהרן שהקים יחד עם נוספים את ארגון הל"ם - הקץ לאלימות משטרתית, נכח במקום והעיר לשוטר על שימוש בכוח שנקט כלפי המעורב. בתגובה, כך על פי כתב האישום שהגישו מח"ש, זקן תפס את דוידוביץ' בפלג גופו העליון, דחף אותו לעבר משקוף אבן של כניסה לבניין סמוך והכניסו לתוכו, שם חנק אותו והכה אותו באמצעות אגרוף לראשו, תוך שהוא אומר לו, "אני לא רוצה לראות אותך יותר".

השוטר הכחיש כי הרביץ לדוידוביץ', אך אישר כי הניח יד על הצווארון שלו, ואף אמר לדוידוביץ' שאם עוד פעם ימשיך להפריע למהלך עבודתם - הוא יעצור אותו. יחד עם זאת, השוטר לא נתן הסבר מניח את הדעת, למה היה צריך להזהיר אותו בסמטה פנימית, ולמה לא עצר את דוידוביץ' על הפרעה לשוטר במילוי תפקידו.

השאלה שנדונה בבית המשפט, כפי שפורסם ב'בחדרי חרדים', היתה האם השוטר הרביץ או לא. בתיעוד וידאו שהוצג בבית המשפט ואף פורסם ב'בחדרי', לא רואים את התקיפה המדוברת. רואים את השוטר, דוידוביץ' ושישא, מתקהלים סביב מעצר של חרדי אחר. בהמשך רואים את סאמט מושיט ידו לעצור החרדי, שבעקבותיו התחיל השוטר לעצור את סאמט והובילו לפינת הרחוב, בחזית חנות הצ'יינג'.

מעצרו של סאמט סוכל על ידי מפגינים, שהצליחו למשוך אותו מידי השוטר ולהבריחו מהאזור. במונה הסרטון 1:31-1:32 נראה דוידוביץ' פונה לשוטר ואומר לו דבר מה, ובעקבות כך השוטר תופס אותו ומכניסו לתוך הסמטה (מונה 1:37). העד שישא, נצפה אף הוא נכנס לסמטה כמה שניות קודם. במונה 1:40, נראה השוטר יוצא ואחריו דוידוביץ' שצועק לעברו, וגם מסמן עם ידיו לעבר מצלמות האבטחה.

האם במשך שלוש השניות בתוך הסמטה, השוטר הכה את דוידוביץ'? השופטת שרון לארי-בבלי קבעה "עדותו של המתלונן אמינה עליי". היא ציינה כי אכן "המתלונן שם לו למטרה להילחם באלימות המשטרתית כלפי המגזר החרדי, ובתוך כך הקים לאחרונה, יחד עם כמה נוספים, את ארגון 'הל"ם'- הקץ לאלימות משטרתית. ואולם, לא מצאתי כי במקרה דנן עצם היותו לוחם נגד אלימות משטרתית יש בה כדי לפגוע במהימנות דבריו".

פרקליטו של השוטר הנאשם, עו"ד יצחק כהן, הצליח במהלך החקירה הנגדית לאתר מספר סתירות בעדויות, אך השופטת קבעה כי אין בהם כדי להשפיע על העדות המתייחסת לכתב האישום. אחד מהם, הרלוונטי ביותר לכאורה, האם הוכה בצד ימין של פניו או בצד שמאל. בעדותו של דוידוביץ' במח"ש מסר, כי היה זה "בצד ימין מעל אוזן ימין". אולם שישא בעדותו אמר כי היה זה "בצדו השמאלי של ראשו". השופטת קבעה כי לא מדובר בסתירה מהותית שיש בה כדי לכרסם בראיות.

השופטת אמרה כי ניתן לבסס את הרשעת השוטר, על סמך עדותו של דוידוביץ' בלבד, לאחר שנמצאה אמינה ומבוססת. "אולם במקרה דנן, עדותו של מר שישא מתווספת לעדות המתלונן ומספקת בסיס נוסף להרשעתו". השופטת הדגישה עוד, כי הסתירה בדבר מיקום הפגיעה בראשו של דוידוביץ', "יש בה כדי להסיר חשש שמא מר שישא והמתלונן תיאמו גרסאות". לעומת זאת אמרה, כי "עדותו של הנאשם (השוטר א.ש) לא הותירה רושם אמין במיוחד", והטילה על השוטר עונש מאסר על תנאי למשך חודש.

עו"ד איציק כהן, שמייצג שוטרים רבים, אמר ל'בחדרי חרדים' לאחר ההרשעה כי הוא "מתכוון לערער על ההרשעה", ואכן הגיש בשלהי חודש אלול. לדבריו, עד הראייה אינו אובייקטיבי, מאחר והוא משתייך לאותה הקהילה. בנוסף טען כי מח"ש התרשלו בכך שלא טרחו לאסוף תיעודי מצלמות אבטחה. "לא ניתן כל הסבר למחדל זה" אמר השופט אמנון דראל, ועו"ד מטעם מח"ש לא חלק על כך שמדובר במחדל חקירה.

עו"ד איציק כהן

עוד הוסיף השופט דראל, כי פער הזמנים בין התלונה לבין זימון השוטר לחקירה, שלושה חודשים, הוא "פער בלתי סביר". ﬠוד הזכיר השופט את הסתירה ביו דברי המתלונן כי פרל נכח בתקיפה - בﬠוד הדבר נשלל ﬠל ידי פרל ﬠצמו. הפﬠר ביו גרסאות המתלונן לשישא באשר למיקום הפגיﬠה. "אף אם בית המשפט קמא התרשם מאמינות שישא, היה מקום לתת משקל מופחת לדבריו, הן בשים לב לכך שיש זיקה בינו לבין המתלונן והן בשים לתמיה שהעלה כא כוח המערער, כיצד יכול היה שישא לראות את התקיפה, כאשר רץ במנוסה מהמקום, באופן שפניו היו אמורים להיות מופנים לכיוון אחר ולא לאחור".

על יסוד דברים אלו שהעלה עו"ד איציק כהן, החליט הרכב בית משפט המחוזי, השופט אמנון דראל, ענת זינגר ואלכסנדר רון, לזכות את השוטר גיל זקן מחמת הספק.

זיכוי מחמת הספק חרדקים יזומים אלימות שוטרים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד