י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
חשיפת 'בחדרי' > התגובה לא איחרה לבוא

ר"י סלונים משיב אש: "הסכמה לחוק, תכרסם את המחנה החרדי"

ר"י סלונים, משיב אש לטענותיו של ר"י 'אור ישראל', שתקף אותו בחריפות על הקו הבלתי מתפשר, שהוא מוביל נגד חוק הגיוס החדש, בעוד הנוכחי צפוי לפקוע בעוד כ-10 ימים: "בני ישיבות שישבו ועסקו בתורה הלכו לצבא מסיבות שונות בכפיה ובניגוד לרצונם" • המכתב המלא

ר"י סלונים משיב אש: "הסכמה לחוק, תכרסם את המחנה החרדי"
הגר"מ ברזובסקי והגר"י רוזן ברקע המכתב צילום: יעקב נחומי, פלאש 90 / שוקי לרר

חשיפת 'בחדרי חרדים': ראש ישיבת סלונים ובנו של האדמו"ר מסלונים - הגר"מ ברזובסקי, משיב אש למכתבו של ראש ישיבת 'אור ישראל' הגר"י רוזן, על המכתב ששיגר לו בסוף השבוע שעבר, בו הטיח האשמות קשות על התנהלות 'אגודת ישראל' סביב חוק הגיוס שעולה שוב על הפרק.

במכתב שהגיע לידי 'בחדרי חרדים' ומתפרסם כאן לראשונה, כותב הגר"מ ברזובסקי; "מעלת כבוד תורתו (הרב יגאל רוזן א.ק.) כותב במכתבו שאינו מבין את ההתנגדות לחוק המוצע, ואינו מבין את פשר הדיבורים שהחוק המוצע הוא שכולל סנקציות פליליות, ואינו רואה מבחינה זאת כל נפק"מ בין מה שהי' לבין החוק המוצע".

הרב ברזובסקי מפריך את הטענות של הרב רוזן, נגד התנהלותו בחוק הגיוס, בו הוא כתב בין הייתר כי טענות שהוא מציג מזכירים טענות של הציונות הדתית ומשיב לו, "אני מתפלא על אופן קריאת החוק ע"י מעכ"ת שליט"א. כל המעיין בפסיקת בג"ץ אשר פסלה את החוק, רואה כי הבג"ץ קובע שאין אפשרות יותר להשאיר את שאלת הגיוס לרצונם הטוב של בני הישיבות".

ראש ישיבת סלונים מתריע, כי הסכמה לחוק הקיים "יכרסם את המחנה החרדי", שלדבריו; "על אף החשיבות הגדולה להסכמת הציבור החרדי לחוק הגיוס, מכל מקום הנתונים מלמדים כי עידוד גיוס בהסכמה, עשוי לכרסם בשולי המחנה, אך אין בו כדי להביא לשינוי משמעותי של המגמה ולהפחית את ההפלי'. ועל כן הוא דורש מהכנסת לחוקק חוק חדש עם הסדרים מחייבים וניתנים לאכיפה".

"הבג"ץ מתלונן על הסדר הגיוס הקודם שאינו כולל סנקציות מעשיות והוא נטול כוח כופה. החוק המוצע מבהיר שלא תהי' השלמה עם אי עמידה ביעדים. ע"י מנגנון פקיעת החוק בהעדר עמידה ביעדים. וממילא הופך ההסדר של העמידה ביעדים, להסדר בעל סנקציות כלכליות ופליליות, שאינו מותיר עוד את שאלת הגיוס לרצונם הטוב של בני הישיבות. ומבהיר לציבור החרדי שהמדינה לא תאפשר לו להתחמק ממילוי היעדים. היועהמ"ש לממשלה מטיב להגדיר את ההבדלים בין החוק הקודם לחוק המוצע, החוק מבהיר שלא תהיה השלמה עם אי עמידה ביעדים. משא"כ בחוק הקודם לא היו סנקציות פליליות בהעדר עמידה ביעדים", מוסיף הגר"מ ברזובסקי.

בתורף מכתבו לראש ישיבת 'אור ישראל', שהגיע לידי 'בחדרי חרדים', מתריע הגר"מ ברזובסקי, מפני החשש כי החוק יעבור, ומפרט, "באם נקבל את החוק המוצע ככתבו וכלשונו כהסדר קבע האמור להביא את הציבור החרדי לשיעורי גיוס של כששים אחוזים במתווה מדורג לעשרים שנה דהיינו ששים אחוזים יתגייסו לצבא כדי שארבעים אחוזים יוכלו לשבת וללמוד. וכמו"כ נחשוש שהצבא מסוגל לעמוד ביעדים ,שכן מערכת מתוחכמת שהצליחה להביא בעשור האחרון להכפלת מספר המתגייסים החרדים פי עשר מ288 מתגייסים בשנת 2007 לכ3000 מתגייסים לשנת 2017. והרי ברור שהצבא יעשה כל מה שביכולתו לעמוד ביעדים כדי להימנע ממצב שבו הוא צריך לגייס בני ישיבות בכפיה".

"האם גם אז סבור מעלת כבוד תורתו שליט"א כי עלינו לקבל את החוק. כדי שלא לסכן את עולם התורה", תוהה ראש הישיבה בפני הגר"י רוזן. ומוסיף, "אני מבין שדבריך בנויים על שתי הנחות יסוד. (א) "פוטנציאל המתגייסים עד עתה ברוב רובו המוחלט אינו מקרב בני הישיבות היושבים ועוסקים בתורה" (ב) "אין ביעדים שום מרכיב שיביא לגיוסו של בן ישיבה היושב ועוסק בתורה", אך אינו מבהיר די הצורך, אם דעתו שהצבא יעמוד ביעדים. אלא שהוא סבור שגם לאחר העמידה ביעדים עדיין לא יהיו בני ישיבות היושבים ועוסקים בתורה שיתגייסו, שכן מספרם של בני הציבור המוגדר כחרדי שאינם יושבים ועוסקים בתורה הוא גדול מספיק כדי למלאות את היעדים".

עוד מציין הרב ברזובסקי במכתב המתפרסם לראשונה כאן ב'בחדרי חרדים', "אם כן בקבלת החוק המוצע צפויים לנו לפחות עשרים שנה של שקט. או שדעתו שהצבא לא יוכל לעמוד ביעדים. ועל כן אין הנידון על עשרים שנה של שקט אלא על כמה שנים שקטות בלבד. אבל ברור לו שבמשך שש שנים אלו גם אם הצבא יתאמץ בכל יכולתו הוא לא יוכל להביא לגיוס בני ישיבות העוסקים בתורה".

במכתב המפורט היטב, מציין עוד ראש ישיבת סלונים כי, "היות ומדובר בשאלה של סכנת נפשות רוחנית לאלפים ולרבבות. ובשאלה על עתידו ודמותו של הציבור החרדי לדורות צריך להיות פשוט ומובן שא"א להסתמך בכגון דא על אמירות של אכמ"ל. ואם ברצון מעכ"ת שליט"א לשכנע את גדולי ישראל שליט"א בדבריו. עליו להיות מוכן להקמת גוף של רבנים נאמנים. ולהרצות בפניהם את דבריו כדי שיוכלו להביא הדברים בפני גדולי ישראל שליט"א ולבררם לאשורם".

"שאלתי את אותם אנשים שלדעתי הם נאמנים, ואמרו לי שהם יכולים להוכיח בפני כל גוף של רבנים נאמנים שיוקם לצורך זה. שבני ישיבות שישבו ועסקו בתורה הלכו לצבא מסיבות שונות בכפיה ובניגוד לרצונם, ע"י שהסתבכו עם החוק, ושיש בני תורה רבים המסובכים עם החוק, וכמו"כ שאברכים רבים מאוד עזבו את הכוללים והלכו לצבא, והם מבקשים מאוד !מאוד! שיוקם גוף כזה כדי שיוכלו להוכיח את אמיתות דבריהם", כותב הגר"מ.

בסוף המכתב משיב הרב ברזובסקי לשאלת הרב רוזן, כיצד הוא לוקח על עצמו את האחריות על גורל בני הישיבות ואומר "איני נוטל שום אחריות. ובשאלה של פיקוח נפש רוחני של אלפים ורבבות קטונתי מלהכריע. האחריות שאני נוטל היא רק על הצגת צדדי השאלה, ועל אף שכבודו סבור שדברי יש בהם כדי להטעות את מי שאינו בקי בנושא. עברתי פעם נוספת על המאמר הנ"ל ולא מצאתי שום דבר שיכול להטעות, האחריות איך לנהוג מוטלת רק על גדולי ישראל שליט"א ולא עלי ועל שכמותי".

בנוסך מצטט הרב ברזובסקי, דברים שאמרו גדולי ישראל הליטאים מנוחתם עדן, "אשר הורו שאין להשתתף עם המדינה בדיונים ובמו"מ על פשרות בנושא גיוס בני הישיבות. ואל יפחידונו באיומים שמחויבים אנו לקבל הצעותיהם כדי להציל זה לעומת זה. כי לא מפיהם אנו חיים כי אם מהבטחת הבורא ית"ש שלא תשתכח תורה מישראל".

"גדולי ישראל הנ"ל היו מוכנים לקבל על עצמם את האחריות הכבידה לסכן את כלל בני התורה. מפני שסברו שצריך הרבה יותר אחריות להסכים ולקבל חוק שמטרתו להמעיט את מספר לומדי התורה. והיה פשוט וברור להם שע"י ניהול המערכה בדרך הנכונה לא תהא סכנת נפשות גשמית ורוחנית לבני התורה. ורק קשיים גשמיים. והדבר פשוט וברור שעדיף לסבול קשיים גשמיים קשים ולא לסכן את עתידם הרוחני של בני הציבור החרדי", מסיים הגר"י ברזובסקי את מכתבו.

המכתב המלא

 

הרב משה ברזובסקי חוק הגיוס מכתב הרב יגאל רוזן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד