י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
החיים במדינת האויב

היהודי שוויתר על אשתו כדי לחיות באיראן

כ-15,000 יהודים חיים כיום באיראן, אולם יחסי האיבה בין מדינת העם היהודי למעצמה הפרסית, אינם משפיעים על חיי היהודים שם. עיתונאי אמריקני שסיקר את החיים היהודים באיראן הצליח להוציא מהם כמה התבטאויות מעניינות, כמו" מדינת ישראל היא אויב שלנו"

היהודי שוויתר על אשתו כדי לחיות באיראן
מוסלמיות באיראן. אילוסטרציה צילום: unsplash

"אשתי עזבה לארה"ב, אני נשארתי כאן, לא יכול לראות את אשתי בחוף הים עם בגד לא צנוע". תיעוד נדיר של הקהילה היהודית בטהרן בירת איראן. עיתונאי אמריקאי ממוצא איראני תיעד את חיי הקהילה, שוחח באופן פתוח עם אנשים מהקהילה היהודית, ביקר בבתי הכנסת והתרשם שמצבם טוב.

העיתונאי רזא סייא שסיקר את טהרן היהודית עבור ערוץ הטלוויזיה PBS NewsHour, ביקר לאחרונה בטהרן, והוא מביא את סיפור הקהילה היהודית. "עבור רבים מיהודי איראן חייבים לומר, החיים הם די מסובכים", מספר סייא.

הוא נפגש מול המצלמות עם אחד מראשי הקהילה, והוא שואל אותו, "החיים שלך כיהודי באיראן, טובים?". סייאמק מורסאדג' יהודי תושב טהרן עונה "כן". "האם אתה מאושר כאן?". הוא עונה, "אם לא הייתי מאושר, הייתי מהגר".

במשרדו של היהודי תלויה תמונה עם דמות המיוחסת למשה רבינו, ובקיר ממול תמונה של המנהיג העליון עלי חמינאי, האייטולה של איראן. נדיר שהאיראנים מאשרים לצלם את הקהילה היהודית, אך הפעם הצילום היה נראה די חופשי.

"מי שרוצה לעזוב ולהגר יכול, אנשים שכאן רוצים להיות כאן, בגלל התרבות, אני גר כאן, ורוצה להמשיך לגור כאן", אומר סייאמק.

לפני כשני עשורים היגרה אשתו של סייאמק מאיראן לארה"ב. הוא ויתר על אשתו תמורת איראן; "אז אתה ויתרת על אשתך תמורת איראן?", נשאל סייאמק, "כן, אני לא יכול לעזוב את התרבות שלי, לא יכול לראות את אשתי בלבוש לא צנוע בחוף הים".

היום מכהן סייאמק כחבר פרלמנט איראני. לדבריו, "זו הוכחה שהיהודים באיראן במצב טוב, אי אפשר להגיד שהכל טוב כאן, אבל הרבה יותר טוב ממה שחושבים, דברים משתפרים".

"אנשים לא יאמינו לך שהכל בסדר, הם יטענו שאתה לא מספר הכל, איך אפשר לשכנע אותם שאתה דובר אמת לגבי מצבם של היהודים", הוא נשאל. "אני לא יכול לשכנע אדם להאמין, אם הוא לא מבין את התנאים שאני חי בהם", השיב.

לאחר המהפכה האיסלאמית בשנת 1979, הרבה יהודים עזבו את איראן, וכיום חיים בה כ-15,000 בסך הכל.

לטענת היהודים בטהרן, הם חיים בחופש דת מוחלט, נשיא איראן רוחאני קבע שיום שבת זה יום חופשי ליהודים והם פטורים מללכת לבתי ספר. ישנם חמישה בתי ספר יהודיים פרטיים בטהרן, מספר מסעדות כשרות, ובית החולים הוותיק ביותר בטהרן נבנה על ידי יהודים ועדיין מנוהל כיום על ידי יהודים.

בטהרן ישנם 13 בתי כנסת, הם כולם פעילים ואין בהם כמעט אבטחה או שמירה מיוחדת. בניגוד לבתי כנסת באירופה המאובטחים, בטהרן הכל פתוח ללא שום שערים מיוחדים או סורגים.

יהודי נוסף מספר למצלמה, כי הוא חושש יותר מהאנטישמיות המתחוללת בארה"ב יותר מבאירן, "שם יש לאנשים נשק", הוא מסביר.

היהודים באיראן יכולים לטוס לישראל, בניגוד למוסלמים איראנים שעליהם נאסר הדבר, הם מרגישים טוב מאד, אמנם ההצהרות המלחמתיות בין ישראל לאיראן על סף פיצוץ, אך מבחינת היהודים באיראן הם לא מתכוונים לעזוב.

חבר הפרלמנט אומר למצלמה, "מי שאויב של המדינה שלי, הוא אויב שלי". את הדברים אמר לאחר שנשאל על דעתו בנושא יחסי ישראל איראן. "אם ישראל מתנהגת לאיראן בצורה הזאת של איומים, אז כן, ישראל היא אויב שלנו". עם זאת, חבר הפרלמנט גינה את הצועקים "מוות לישראל ולארה"ב" ברחובות איראן, "זה לא צריך להיות, אני נגד איחולי מוות לאנשים אחרים".

הרבה אנשים בקהילה חולמים על היום שיהיה שלום בין איראן לישראל, "אנחנו מחכים שיתאפשרו טיסות חופשיות בין המדינות ונבקר האחד את השני, אבל הבית תמיד יישאר איראן".

איראן יהודים בגולה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד