י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
תשע שנים אחרי • ראיון מיוחד

בחזרה למפגש ההיסטורי בין ה'חוזר' מחב"ד למרן הגראי"ל שטיינמן

תשע שנים אחרי המפגש ההיסטורי ששם קץ לשנות מחלוקת ארוכות בין חב"ד לציבור הליטאי, שניאור ובר חוזר עם הרב משה שילת, ממובילי פעילות חב"ד בישראל, אל הפגישה שחוללה מפנה | הרקע לפגישה, ההיערכות הסודית, השיחה בין מעתיקי השמועה וההשלכות כיום | מיוחד

בחזרה למפגש ההיסטורי בין ה'חוזר' מחב"ד למרן הגראי"ל שטיינמן
.מרן הגראי"ל שטיינמן זצ"ל ויבלחט"א הגר"י כהן בפגישה צילום: באדיבות המצלם

נקודת ציון בולטת במיוחד לסיומה של המחלוקת העזה ששררה בעבר בין חסידות חב"ד לציבור הליטאי, באה לידי ביטוי בפגישה נדירה שהתקיימה ברחוב חזון איש 5, בט"ו בכסלו תש"ע. 

היה זה כאשר ה'חוזר' הראשי של כ"ק האדמו"ר מליובאוויטש זי"ע, הגה"ח הרב יואל כהן הגיע לביתו של הגראי"ל שטיינמן, לשיחה לבבית היסטורית שהיה בה כדי לחתום רשמית שנים ארוכות של נתק ומחלוקת.

הגר"י כהן הוא כיום הדמות התורנית החשובה ביותר בחסידות חב"ד. הוא נחשב למבאר המוסמך ביותר של תורת אדמו"רי חב"ד, לקובע הטון וסדר היום הרוחני, ולמי שאחראי לידע התורני של רבבות מחסידי חב"ד שלמדו אצלו בחמישים השנים האחרונות, שבהן הוא משמש בתפקיד ה'משפיע' הראשי של ישיבת 'תומכי תמימים' בניו יורק. כמעט כל שליח חב"ד שמכהן כיום ברחבי העולם הוא תלמידו של רבי יואל, שלמד תורה מפיו. 

תשע שנים אחרי המפגש ולרגל מלאות שנה להסתלקותו לשמי רום של מרן הגראי"ל שטיינמן, 'בחדרי חרדים' נועד לשיחה עם הרב משה שילת, יו"ר ארגון 'תורת חב"ד לבני הישיבות', ממובילי פעילות חב"ד בישראל, אשר חוזר לרגעי הפגישה המיוחדת שהתקיימה בבית התלפיות שבחזון איש 5.

פגישת מרן הגראי"ל זצ"ל וה'חוזר'. (צילום: באדיבות אתר חב"ד און-ליין COL)

כאן מתברר כי הפגישה ההיסטורית נערכה בחשאיות, זאת בכדי למנוע התערבות של גורמים אינטרסנטיים שעלולים היו לחבל ביוזמה להשכנת שלום במחנה החרדי.

השיחה בין מעתיקי השמועה החלה במילות נימוסין הדדיות, שלאחריהן הגר"י כהן, חזר בפני מרן הגראי"ל שטיינמן על שיחת קודש של הרבי מליובאוויטש זי"ע מענייני דיומא, לקראת חנוכה, כאשר מרן ראש הישיבה מאזין בעניין רב לכל מילה.  

הרב שילת משחזר, "פגישת 'החוזר' עם הגראי"ל שטיינמן זצ"ל התקיימה בתקופה שבה היה ברור כי המחלוקת בין החסידים לליטאים איננה רלוונטית והיה ברור שצריך להתניע מהלך רשמי של ביטול המחלוקת, בדמות פגישה בין גדול הדור הליטאי וה'חוזר' של האדמו"ר מליובאוויטש".

איש שיחי חוזר ומדגיש כי עד לאותה פגישה, במשך שנים ארוכות שרר נתק כמעט מוחלט בין קהילת חב"ד ורבניה למנהיגי הדור בציבור הליטאי, כאשר ברקע היו שדאגו להגביה החומות שנוצרו ולהגביר מפעם לפעם את האיבה שהגיעה לשיא בבחירות תשמ"ט.

מתברר, כך לפי הרב שילת, כי "שניהם היו מעוניינים לפגוש האחד את השני, במטרה לשים קץ למתיחות ההיסטורית ששררה עד אז".

בסיומה של הפגישה המפתיעה, הרחוב החרדי-ליטאי געש. נשמעו קולות כביכול הכל נעשה בלי רשותו של מרן הגראי"ל. 

הרב שילת הודף שמועות אלו בשיחה עם 'בחדרי חרדים': "היו שטענו כי מרן הגראי"ל זצ"ל לא ידע כלל מי נכנס אליו, טענות אלו אינן נכונות משום שהפגישה כולה תואמה עמו. סיפרו למרן הגראי"ל על הגר"י כהן ואודות תפקידו הרם בחסידות חב"ד".

הרב שילת מציין כי גם בתחילת המפגש ההיסטורי הציגו בפני מרן הגראי"ל את ה'חוזר' האגדי. 

"במהלך הפגישה, השמיע ה'חוזר' דבר תורה מתורתו של הרבי מליובאוויטש, ומרן הגראי"ל הטה אוזנו והקשיב בעניין לדבריו", מספר יו"ר 'תורת חב"ד לבני הישיבות' שזכה להשתתף במפגש ההיסטורי.

"רבי יואל כהן העניק למרן הגראי"ל ספר חסידות שיצא לאור באותה תקופה, הראש ישיבה התעניין והסתכל בספר. מקורביו התבטאו ש'הרסו לו את הלילה', כי רה"י לא ילך לישון עד שיעבור על הספר".

בשיחה עמנו שמתקיימת בלשכתו שבכפר חב"ד, נראה הרב שילת אפוף התרגשות כשהוא שב לרגעים שחוללו מפנה ביחסים העכורים בין חלקי היהדות החרדית. "בחדר היתה תחושה היסטורית של קץ המחלוקת", מתאר הרב שילת. 

"הגראי"ל שטיינמן ראה חשיבות בקיומה של הפגישה, ככזו שתבהיר כי בדורנו עלינו להתמודד עם בעיות אחרות ולזנוח חילוקי דעות וסכסוכים ישנים שאינן רלוונטיות יותר", מפטיר הרב שילת.

בתום הראיון, התלוויתי לרב שילת, בדרכו לפעילות נוספת בתחום הרחבת מעגל לומדי תורת החסידות בקרב בני הישיבות ואברכי הכוללים, אשר את הצלחתה זוקף בין השאר לאותו מפגש שלשמו התכנסנו.

הגראי"ל שטיינמן רחוב חזון איש 5 החוזר הרב משה שילת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד