י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
מה אנחנו עלולים להפסיד?

האולטימטום של נת"ע לעיריית בני ברק

ממכתב אולטימטום שנשלח היום לעיריית בני ברק, ובו איום שלא לכלול את בני ברק בתוואי הדרך של רכבת ה'מטרו', עולה כי נת"ע בונה בנוסף לרכבת הקלה, גם רכבת מסוג זה, הקיימת בכמה מדינות בעולם, כמו ארה"ב רוסיה ואנגליה

האולטימטום של נת"ע לעיריית בני ברק
המדרגות לרכבת התחתית בסנט פטרסבורג צילום: pixabay

לאחר תקופה ארוכה של מתיחות בין חברת נת"ע לבין עיריית בני ברק, על רקע בניית תוואי הרכבת הקלה בתחומי העיר, מנכ"ל נתיבי תחבורה עירוניים יהודה בר און, הציב לעירייה אולטימטום; עבודה בשבת לרכבת התחתית, או שהיא לא תעבור בעיר.

במכתב שנשלח היום (שני) לראש העיר בני ברק אברהם רובינשטיין, עם העתקים למנכ"לית משרד התחבורה ולחשב הכללי במשרד האוצר, נכתב כי חברת נת"ע מקדמת תכנון של שלושה קווי מטרו (רכבת תחתית) בהתאם להחלטת הממשלה מחודש אוגוסט 2016. קווים אלה יצטרפו לרשת קווי הרכבת הקלה ויתנו מענה תחבורתי גם לטבﬠת החיצונית של מטרופולין תל אביב.

בימים אלה מסתיים תהליך התכנון הראשוני, ובשבוﬠות הקרובים חברת נת"ע תתקדם לשלב התכנון הססטוטורי של הקווים. כפי שפורסם לראשונה 'בחדרי חרדים', כחודשיים לאחר מאבקי השבת בגין עבודות הרכבת בשבת, שר התחבורה החליט להפקיע את הקרקע מידי עיריית בני ברק, לטובת הרכבת הקלה שתעבור בפאתי העיר, כך שהעירייה לא תוכל להתערב בעניין העבודות ולדרוש לשמור על קדושת השבת בעיר התורה והחסידות.

מפרטים שהגיעו ל'בחדרי חרדים' עולה, כי לא מדובר ברכבת הקלה עליה נסובו המאבקים בחודשים האחרונים, כי אם בתכנון קווי המטרו, רכבת תחתית - כמו הסאבווי בניו יורק והאנדרגראונד בלונדון. מדובר בקווים עתידיים שבשלב זה נמצאות בתכנון, כאשר המסלול הוא במנהרה או על גבי גשרים בלבד.

קווים אלו, יסעו למרחקים גדולים יותר מהרכבת הקלה, מרחקים של כ-140 ק"מ, מכפר סבא עד רחובות ומראש העין עד תל אביב. עבודות הכרייה יתבצעו 24/7 גם במהלך שבת קודש, כאשר לדבריהם מדובר רק בעבודות הכרחיות מבחינה בטיחותית. כעת ממתינים לראות את תגובת העירייה, ועל פי כך לתכנן את התוואי שנמצא כעת בסיום השלב הראשוני של התכנון.

במכתב שפורסם הערב ב'החדשות' על ידי יאיר שרקי, צויין כי כפי שהוצג על ידי נת"ע לעיריית בני ברק בפגישה לפני כחודש, אחד מקווי המטרו (M2) מתוכנן לﬠבור בתחומי הﬠיר בני ברק, ובו מתוכננות שתי תחנות שישרתו רבבות מתושבי הﬠיר. "אלא שלצﬠרנו, ברקﬠ הדברים תלויה וﬠומדת מחלוקת חריפה בין נת"ﬠ לﬠיריית בני ברק בﬠניין הﬠבודות המתבצﬠות בשבת - מחלוקת שמונﬠת שיתוף פﬠולה תקין ומכבידה הן על התושבים, הן ﬠל נת"ﬠ ועל הקבלנים".

על פי מכתב זה, במהלך הדיונים המשפטיים הרבים בעניין הרכבת הקלה, אף הצהיר נציג הﬠירייה מפורשות, כי "לו ידﬠה הﬠירייה מראש שביצוﬠ הפרויקט כרוך בﬠבודה בשבת - לא הייתה מסכימה כלל למעבר רכבת קלה בשטחה". כזכור, ראש העיר הקודם חנוך זייברט, הגיב לחשיפת 'בחדרי' על הפקעת השטח, על גבי עיתון 'המודיע', שם אמר כי "ההפקעה באה לסכל את מניעת חילולי השבת".

לקראת השלמת השלב התכנוני לרכבת התחתית וכהפקת לקחים מביצוﬠ הקו האדום, ביקשו בנת"ע מראש את הסכמת העירייה "לביצוﬠ ﬠבודות לכריית מנהרות המטרו באופן רציף, שבﬠה ימים בשבוﬠ", דבר שרבני העיר התנגדו לו חריפות ורב העיר הגאון רבי משה יהודה לייב לנדא אף השתתף בדיון בביהמ"ש בערב שבת, לשם הגיע כשהוא יושב על כסא גלגלים וזעק מדם ליבו.

נת"ע הדגישה במכתב כי החברה "מכבדת את רגשות התושבים ואינה מתכוונת להפריﬠ לקדושת השבת בﬠיר. אין בכוונתנו לבצﬠ ﬠבודות בשבת זולת אלה החיוניות לשמירת בטיחות התושבים. כפי שהוסבר פוגמים רבות, ﬠצירת מכונת כרייה מסכנת את יציבות הקרקﬠ, ולכן האחריות מחייבת ﬠבודה רציפה מתחת לפני הקרקע".

בשולי המכתב, הוסיף המנכ"ל בר און, כי "בשלב זה של התכנון, ניתן לבצﬠ שינויים בתוואי. לפיכך, אם תדחו את בקשתנו, נתאים את התוואי כן שלא יעבור בשטח הﬠיר".

לפני שבוע פרסמנו כאן ב'בחדרי חרדים' כי חברת נת"ע פנתה לראש עיריית בני ברק ולמנכ"ל תאגיד מי ברק, והודיעה להם על ביטול ההסכם שנחתם ביניהם בעניין הרכבת הקלה לפני כשלוש וחצי שנים. המשמעות: נת"ע לא תבצע את חלקה בהתחייבות לפיתוח עירוני.

נת"ע עיריית בני ברק עבודה בשבת וחג מטרו רכבת הקלה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד