י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
חשיפת 'בחדרי'

'בשורת הדיור': זעם על כחלון: אין התקדמות

בשורת הדיור רחוקה מלהתממש. הח"כ הנמרץ פנה במכתב לשר האוצר והלין על הסחבת שנמשכת למעלה משנתיים בבניית העיר החרדית שפיר הסמוך לקרית גת ודורש לכנס ישיבה דחופה בעניין | כל הפרטים

'בשורת הדיור': זעם על כחלון: אין התקדמות
יחידות דיור צילום: pixabay

למעלה משנתיים ימים עברו מאז שמשבר הדיור החרדי עמד בראש סדר היום של המפלגות החרדיות ו-663 ימים עברו מאז הכריז יו"ר ש"ס שר הפנים אריה דרעי על 'בשורת הדיור' למגזר החרדי בדמות העיר החרדית שפיר שבדרום – וכפי שאמר השר "הוצאנו לדרך כמות נכבדה של 10,000 יחידות דיור במרכז הארץ" – מתברר כי הבשורה רחוקה מלהתממש והחרדים ממקדים את זעמם בשר האוצר משה כחלון, כך נודע ל'בחדרי חרדים'.

מי שהעלה את הסוגיה הכואבת הוא חבר הכנסת יעקב אשר, שפנה בפנייה דחופה לשר האוצר משה כחלון בדרישה לשנס מותניים ולזרז את הפרויקט שלדבריו יסייע במצוקת הדיור החריפה במגזר החרדי.

בראשית המכתב שהגיע לידי 'בחדרי חרדים' מזכיר אשר לכחלון את היוזמה שהוביל השר דרעי יחד עם ראש מטה הדיור הקודם אביגדור יצחקי, לדבריו, "סוכם כי התב"ע של תכנית קרית גת מערב בתחום המועצה האזורית שפיר תיועד לשיווק עבור אוכלוסייה חרדית ותותאם למאפייני הדיור החרדי המצריכים תכנון שונה המתחשב באופי חיי הקהילה, מבני ציבור, מוסדות חינוך, שרותי תח"צ נגישים, ועוד".

אשר שולף חרבות ומאשים: "מאז הצהרה זו הוחלט שרשות מקרקעי ישראל תוביל את קידום התכנית, ואכן רמ"י (רשות מקרקעי ישראל א.ק.) קידמה את כריית החרסית במתחם שזה חלק מתנאי שיווק הקרקע, אולם למרבה הצער זה הדבר היחיד שמקודם ולא חלה כל התקדמות בהתאמת התב"ע למאפייני הדיור החרדי, התאמה שניתן לעשותה עוד במקביל לשלב זה של כריית החרסית", מציין אשר.

"כמו כן", מוסיף חה"כ אשר בפנייתו לשר האוצר כחלון, "מעבר להצהרות שנאמרו בזמנו כי השיווק מיועד עבור אוכלוסייה חרדית, נדרשת החלטה פורמאלית כי המתחם הנ"ל מיועד עבור מגורים לצביון חרדי, לצערי עד היום לא התקבלה כל החלטה כזו לא של הממשלה ולא של מועצת רשות מקרקעי ישראל וממילא לא מתקדם שום דבר בהתאמת התב"ע לציבור זה".

אשר מציין בפני השר כחלון כי "יצוין כי מצוקת הדיור החריפה השוררת בציבור החרדי הידועה לך היטב, וכן מאפייני הדיור הייחודיים של ציבור זה לא נעלמו מעיני הממשלה ובהחלטת הממשלה שניתנה הכרה לשיווק מכרזים לאוכלוסייה בצביון חרדי".

"אי קידום התאמת התב"ע לאוכלוסייה החרדית והעדר הכרזה והחלטה פורמאלית כי התכנית מיועדת למגורים לצביון חרדי עלולים לגרום לכך ששיווק המתחם לא יותאם למאפייני הדיור החרדי וייכלל במסגרת השיווקיים הרבים למגזר הכללי", מתריע חה"כ אשר.

בסיום הפניה, חבר הכנסת אשר דורש את התערבותו של השר כחלון ואף דורש לקיים ישיבה דחופה בו יציג את הנושא: "מתוך מטרה לקדם את ההחלטות והתאמת התכנון למגורים עבור אוכלוסייה חרדית, צעד שייתן תקווה למצוקת הדיור החריפה השוררת במגזר זה, ולא נסתפק רק בהצהרות", נכתב.

ולהשתלשלות העניינים כפי שדווח בהרחבה ב'בחדרי חרדים':

י'ב בשבט תשע"ז ( 08/02/2017) נחשף לראשונה ב'בחדרי חרדים' כי בעקבות מצוקת הדיור החרדי, בפגישה מיוחדת שקיים השר דרעי עם יו"ר מטה הדיור סוכם על הקמת שכונה חרדית חדשה בהיקף של כ-10,000 יחידות דיור במועצה האזורית שפיר הסמוכה לקריית גת.

כ"ה אדר תשע"ז 23/03/2017 מסייר במקום השר אריה דרעי יחד עם חברי הכנסת יעקב אשר, מנחם אליעזר מוזס, יצחק כהן ומשולם נהרי יחד עם ראש מטה הדיור היוצא אביגדור יצחקי שאומר בנאומו: "בכוונתי להוציא לשיווק 2,000 יח"ד מהפרויקט כבר השנה במקביל להמשך הפיתוח".

א' אב תשע"ז 24/07/2017 מקיים יו"ר ש"ס ישיבת עדכון בלשכתו בהשתתפות חברי כנסת ורמ"ט הדיור, במהלכה הודיע השר כי תוך ימים אחדים הוא ימנה ועדה מייעצת הכוללת שלושה נציגים חרדיים, שיהיו מתואמים עם ועדת התכנון המקצועית, ויבחנו את ההתאמות הדרושות לתכנון העיר החרדית שפיר.

כ"ז אלול תשע"ז 18/09/2017 דווח ב'בחדרי חרדים' כי למרות ששפיר הייתה אמורה להיות בשורה של ממש לציבור החרדי - שבעה חודשים מאז ההכרזה הדרמטית שהייתה מביאה בשורה למגזר החרדי בדמות של כ-10,000 יחידות דיור – הפרויקט תקוע והשבורה רחוקה. כאמור, מאז ועד היום, הרבה לא השתנה והציבור החרדי ממשיך לשווע לבשורת דיור משמעותית.

לשכתו של שר הפנים דרעי מסרה ל'בחדרי חרדים' כי "התהליכים שבוצעו בשנה וחצי האחרונות בדחיפת שר הפנים דרעי - רבים מאוד. המועצה האזורית שפיר יצאה בשני מכרזים להשלמת התכנון והתאמתו לצרכי הציבור החרדי, לרבות במבני ציבור ובכמות גני הילדים, בתי הכנסת, המקוואות ושאר הצרכים בהתאם לאוכלוסייה".

"עם סיום הבחירות לרשויות המקומיות וחילוף ראש הרשות בשפיר, התקבלה פניה במשרד הפנים מטעם קרית גת לבחון העברת השטח לתחום שיפוטה. הנושא יובא לבחינת הועדה הגאוגרפית ועם סיום בחינתו יובא להכרעת השר".

"לא עלה על דעת איש, גם במועד ההכרזה, שניתן יהיה להקים 10,000 יח״ד תוך עשרים וארבעה חודשים. הליכים אלו מטיבם ממושכים והמלאכה היא לקצר ככל הניתן את התהליך מבלי לפגוע כי הוא זה בצרכי הקהילה בדיור לציבור החרדי".

יעקב אשר מצוקת הדיור החרדי משה כחלון שפיר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד