י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
הקבינט יכונס הערב בקריה

"נחפרה מתוך בית וחדרה 40 מטר לישראל"

הרמטכ"ל איזנקוט לאחר סיור והערכת מצב לאורך הגבול הצפוני ונפגש עם ראשי הרשויות באזור: ""אחת המנהרות נחפרה מתוך בית וחדרה 40 מטרים לישראל" • ובינתיים: לוחמי צה"ל איתרו מנהרת טרור התקפית חוצת-גדר במרחב דרום כפר כילא • באפוזיציה טוענים: "עיתוי שקוף"

"נחפרה מתוך בית וחדרה 40 מטר לישראל"
תוואי המנהרה היוצאת מכפר כילא צילום: דובר צה"ל

הרמטכ"ל גדי אזינקוט סיים היום (שלישי) אחר הצהריים (ג') סיור והערכת מצב לאורך הגבול עם קציני פיקוד הצפון ונפגש עם ראשי הרשויות באזור. בעקבות הערכת המצב התייחס דובר צה"ל, תת-אלוף רונן מנליס, למנהרה שנחשפה ליד מטולה: "היא נחפרה במשך יותר משנתיים מהאזור הדרומי של הכפר כילא, מתוך מבנה מגורים.

זו חפירה שונה מעזה. מדובר בחפירה בסלע, מורכבת וארוכה יותר. המנהרה נחפרה 40 מטר בשטח ישראל. בסך הכל אורכה המוערך הוא כ-200 מטר. יש מנהרות ארוכות יותר".

על פי צה"ל, בניגוד למנהרות שנחפרו מרצועת עזה, המנהרה ליד מטולה היא ללא דיפונים מבטון - אלא מסלע טבעי שבתוכו נחצבה. גובהה ורוחבה - כשני מטרים. יש בה מערכות אוורור, חשמל וצינורות. היא נחפרה בעומק של כ-25 מטרים.

מנהרת הטרור של חיזבאללה (צילום: דובר צה"ל)

כרגע מתבצעות עדיין עבודות הנדסיות עם כלי דחפור שונים מחוץ למטולה. בין מקום הפעילות לבין הגדר ההיקפית של מטולה יש כמה מאות מטרים. פתח המנהרה שהתגלה ומטופל נושק לחומה שמפרידה בין הכפר הלבנוני כילא לשדה החקלאי מול מטולה. העבודות באזורים נוספים נגד המנהרות החודרות יימשכו בימים הקרובים לפי סדר עדיפות ומידת האיום.

תא"ל מנליס: "הרמטכ"ל הציב יעד לאחר צוק איתן - להסיר את האיום התת קרקעי ממדינת ישראל. 17 מנהרות התקפיות סוכלו מאז צוק איתן מרצועת עזה. הצוות המקביל שהוקם בסוף 2014 בפיקוד הצפון פעל תחת הנחת עבודה שיש מנהרות גם בגבול לבנון ושפלוגות רדואן של חיזבאללה ינסו להשתמש בהן כמו חמאס.

עוד אמר מנליס: "יצאנו למבצע עם תמונה טובה של מה שחיזבאללה בנה: אף מנהרה לא הייתה מוכנה להפעלה. מדובר בפרויקט סופר ממודר וחשאי בחיזבאללה והיכולת לפרום אותו היא לא דבר של מה בכך".

ראש הממשלה בנימין נתניהו: "צה"ל יצא הבוקר למבצע "מגן צפוני" שמטרתו חשיפת ונטרול מנהרות טרור מלבנון.  אנו גאים במפקדים ובלוחמים של צה"ל על הפעולות המורכבות ועל הצלחות מבצעיות כבר בשלבים הראשונים של המבצע".

נתניהו הוסיף: "מי שינסה לפגוע במדינת ישראל - ישלם מחיר כבד. אנו פועלים בנחישות ובאחריות בכל הגזרות במקביל. נמשיך בפעולות נוספות, גלויות וסמויות, כדי להבטיח את ביטחון ישראל".

יו״ר סיעת המחנה הציוני, חבר ועדת החוץ והביטחון, יואל חסון: "הבוקר זעקו כל כלי התקשורת שישראל בעיצומו של מבצע.
עולה שאלה מתבקשת - האם המבצע הזה והטיימינג שלו הוא רנדומלי? או שיש כאן ״עיתוי שקוף״ שמזיז את הפוקוס מתיק 4000 בשביל לחזק את תדמית מר ביטחון?"

חסון הוסיף: "לאור זאת פניתי ליו״ר ועדת חוץ וביטחון אבי דיכטר במכתב הדורש לקיים דיון דחוף בנוכחות ראש הממשלה ושר הביטחון נתניהו, כדי שיוכל להבהיר למדינת ישראל על המבצע והשלכותיו".

מנהרה צפון מבצע מגן צפוני קבינט בטחוני

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד