י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
מתי הבחירות?

השיחה של ראש הממשלה עם הח"כ החרדי: "האיש בטוח בחפותו"

 כל מה שביבי צריך זה לגרור רגליים במשך שישה שבועות, שבסיומם יהפכו רבבות בני הישיבות למחויבי גיוס. ביבי אומנם נוטה להאמין ששר הביטחון החדש לא יתקע מקלות בגלגלים ויימנע משיגור משטרה צבאית להיכלי הישיבות | בש"ס ובדגל' לא יוכלו להרשות לעצמם למשוך זמן 

השיחה של ראש הממשלה עם הח"כ החרדי: "האיש בטוח בחפותו"
בנימין נתניהו צילום: Yonatan Sindel/Flash90

מאי חנוכה

עשר דקות לפני שפתח את ישיבת פורום 'שרינו' של הליכוד, קיבל נתניהו את ההודעה על הגשת המלצות המשטרה. המקורבים שלא הפכו לעדי מדינה ושהו בסביבתו, סיפרו ששריר בפניו לא נע. האיש שהתקשורת הישראלית כולה, למעט אתר וואלה לתקופה קצרה, נהנתה לתאר במשך למעלה משני עשורים את אגלי הזיעה הנוטפים ממצחו – ממשיך להפגין בקדנציה הנוכחית קור רוח מרשים, גם תחת אש משפטית.

אחד השרים שישב לצדו של נתניהו בישיבת שרי הליכוד, דימה את האיש לחולה סופני המכיר את האותות שמשדר לו גופו ויודע את תוצאות הבדיקה בטרם תגענה מהמעבדה. נתניהו כבר לא מתלוצץ עם רופאיו, אלא מתרוצץ ביניהם ומחליף את צוות סנגוריו, כאותו חולה שנואש מרופאיו המקומיים וממריא לניתוח חסר סיכוי בחו"ל. ח"כ אורי מקלב ששוחח עם נתניהו, יצא עם תחושה שהאיש בטוח בחפותו, ובעניין הזה נתניהו נוהג כאותו חולה סופני שמזייף חיוכים כשבני משפחתו נכנסים לחדרו.

בניגוד להתנהלותו לאחר פרסום ההמלצות בתיקי 1000 ו-2000, אז הסתגר בבלפורו והגיח רק בסוף היום כדי לשאת את דברו לאומה במהדורה המרכזית, הרי שהפעם נתניהו המשיך לנהל כרגיל את שגרת יומו. הוא לא ביטל את כינוס פורום שרינו, לא קיצר את ישיבת הממשלה, לא דחה את טיסתו הביטחונית לבריסל וגם לא את תחילתו של המבצע הצבאי בצפון. את השמן הבוער הוא שפך על המפכ"ל היוצא בטקס הדלקת הנרות בכפר המכבייה. בשנה שעברה, הוא עמד מעל אותה במה ועשה ספוילר מתוחכם להמלצות הצפויות. גם השנה שמר נתניהו על המסורת במסגרתה הרב לאו מדליק חנוכייה - בעוד הוא מבעיר מדורה.

מול פעילי הליכוד המשולהבים באורות החנוכה בכפר המכבייה, הקוסם נתניהו לא שלף שום שפן מהכובע אלא חזר על המנטרות הידועות. סיפורי הטרדות החוקרים של אלשיך בתוכנית 'עובדה', הפינוקים התקשורתיים מהם נהנו יריביו, מנות המרורים שהתקשורת האכילה אותו במשך שנים ונס החנוכה – בימים ההם לפני שנה, ובזמן הזה, עם פרסום ההמלצות ביום סיום תפקידו של מפכ"ל המשטרה. את תומכיו הצליח נתניהו לשכנע. את עצמו קצת פחות, אם להתחשב בשיירת הפרקליטים המתחלפים.

החלטת הבג"ץ שניתנה בו ביום על מתן דחייה של חודש וחצי להחלת חוק שירות ביטחון על בני הישיבות – כמו הדליקה בבת אחת את כל השלהבות שמאירות את הדרך לבחירות. הנחת העבודה של המערכת הפוליטית הינה שנתניהו למד מטעות התפטרותו המוקדמת של אולמרט – ויעשה הכל כדי להגיע לרגע הקובע של החלטת היועמ"ש על הגשת כתב אישום, בעודו בתפקיד. מהיגררות לבחירות על רקע משבר ביטחוני בעזה – הוא נרתע כנשוך חקירה, אך מרגע חלוף המשבר, הוא ממשיך בניסיונו לאתר עילה סבירה להקדמת הבחירות שלא באשמתו.

אם יש ממש בהנחת העבודה הזאת, הרי שבג"ץ העניק השבוע לנתניהו את העילה המושלמת לבחירות בעיתוי שאין נוח ממנו. אם מצפון לא תיפתח הרעה והפעולה להשמדת מנהרות החיזבאללה תעלה יפה, נתניהו יוכל לסמן וי גם על משבר עזה שזעזע את ממשלתו. במהלכיו בגזרה הצפונית הוא מצדיק את הגישה הזהירה שנקט בדרום ומאמת את הצהרותיו על התפתחויות ביטחוניות צפויות.

הכרזה על בחירות בעוד כחודש וחצי מהיום, תוביל לפתיחת קלפיות בתקופת חודש מאי – אחרי שיחרוך את המסכים בימי העצמאות והזיכרון, בוועידת איפא"ק בוושינגטון ובתחרות הזמר האירופאית שתתקיים בת"א. סביר להניח שהכרזה בעוד כחודשיים על הקדמת הבחירות, תעכב את החלטתו של מנדלבליט על הגשת כתב אישום בכפוף לשימוע. נתניהו, שחי כבר שלוש שנים על זמן שאול, ירוויח עוד כמה חודשים ויגיע אל המועד הקובע עם רישיון מחודש מהעם – שסלח למנהיגו ומשח אותו מחדש למלכות. מי שחפץ לדעת עד כמה רלוונטית הכרעת העם להכרעת ההליך המשפטי, מוזמן לחזור לאחור בגלגל הזמן לבחירות 99'.

כעומק החקיקה

ליעד הנכסף של בחירות מוקדמות במאי - ניתן להגיע בשתי דרכים. ביבי יכול לעלות על מסלול החקיקה כפי שמבקשים ממנו בש"ס ובדגל התורה, להעביר את החוק בתמיכתם של איווט ולפיד – ולשלם לכל היותר מס שפתיים הצהרתי, כשיבהיר כי אין בכוונתו לשנות את החוק בעתיד. בדרך הזאת הוא יגיע אל הבחירות כמי שסתם את פיו של לפיד ושמט מלועו את הטרף החרדי. אם בסוף התהליך, החרדים ייצאו מהבחירות מחוזקים על חשבון לפיד, נתניהו תמיד יוכל לשנות את החוק ולהסביר שהבוחר אמר את דברו.

לנתניהו שמורה גם הדרך לנקוט כהוראת מועצת גדולי התורה ולנהוג כמי שמצווה בשב ואל תעשה – אחת מהמצוות היחידות שהוא מדקדק בקיומן. כל מה שביבי צריך זה לגרור רגליים במשך שישה שבועות, שבסיומם יהפכו רבבות בני הישיבות למחויבי גיוס. ביבי אומנם נוטה להאמין ששר הביטחון החדש לא יתקע מקלות בגלגלים ויימנע משיגור משטרה צבאית להיכלי הישיבות, אך גם אם פעולה אקטיבית צבאית לא תינקט, הרי שבש"ס ובדגל התורה לא יוכלו להרשות לעצמם למשוך זמן כשמעמד בחורי הישיבות בסכנה. כל בג"ץ שיוגש – יאיים במישרין על תקצוב עולם התורה, וכפי שלמדנו בהכרעות הקודמות, מפעם לפעם מתקצרת הדרך שבין הגשת העתירה להכרעה. רק הכרזה על בחירות – תאלץ את בג"ץ לעכב את הכרעתו בפועל עד לכינונה של ממשלה חדשה.

מאי חנוכה, שואלת הגמרא במסכת שבת, ועל מטבע הלשון הזו ניתן לומר כי בחנוכה הנוכחי, גברו הסיכויים כי הבחירות תיערכנה במאי. את הערת האזהרה משמיע שר הפנים אריה דרעי, שותפו של נתניהו למתינות הביטחונית, שמפרגן לו מכל הלב על ניהול ענייני המדינה בקור רוח ובתבונה אך מסרב בתוקף להוסיף ולחזות את מהלכיו הפוליטיים בואכה בחירות: "כבר אי אפשר לדעת מה רוצה נתניהו ואני לא עוסק בזה", אומר דרעי ומאמץ את המשפט האלמותי של שמעון פרס ז"ל. בפרפרזה למשפט שנאמר בתקופת ההתנתקות על שרון, ניתן לסכם ולומר השבוע שגורל החקיקה – תלוי בתוצאות החקירה.

תיק 2200

על המסלול שמוביל לכתב אישום, מנדלבליט עלה הרבה לפני שהמשטרה אמרה השבוע את דברה. היה זה לפני תשעה חודשים וכדי לשחזר כמקובל בתחום את רצף האירועים, כדאי לחזור למה שהתרחש באותם ימים והועלה גם כאן על הכתב. עד לחתימה הסדרתית על עסקאות עד מדינה עם פילבר וחפץ, שררה הנחה בקרב אלה שהכירו את מערכת היחסים בין נתניהו למנדלבליט שהיועמ"ש ישמור אמונים לא רק למדינת ישראל ולחוקיה, אלא גם למי שעומד בראשה. השר דאז יעקב ליצמן העריך באותם ימים, כי היועמ"ש מנדלבליט ישמור לבוס לשעבר על הגב ויימנע מהגשת כתב אישום. ליצמן, שבשבתו סביב שולחן הממשלה ראה את הדינמיקה שבין האישים, את השיחות והלחישות, העריך שהיועמ"ש ישמור אמונים, כסנגור ללקוחו.

עם החתמתם של פילבר וחפץ כעדי מדינה באישור היועמ"ש מנדלבליט, נכתב כאן כי החזאי טעה (בי"ס לפוליטיקה, 'כמי שכפאו עד'). במבט לאחור ניתן לומר שהייתה זו התחזית המוטעית הראשונה אך לא אחרונה של ליצמן במהלך השנה האחרונה. לא רק הרו, פילבר וחפץ (חשוד) אמרו את דברם, אלא גם מזכיר ממשלת נתניהו לשעבר וכיום היועמ"ש לממשלה. כמו בסיום הצגת טענות התביעה, מנדלבליט אישית אמר על כל אנשי ביבי לשעבר "אלו עדיי". העמדה שנקט, גם אם עשה זאת כמי שכפאו עד, חוסמת בפניו כל פתח מילוט אחר, לבד מהגשת כתב אישום חמור. כל תוצאה אחרת תהפוך את שומרי הסף ומנדלבליט בראשם, ממאשימים לנאשמים.

לא מפכ"ל המשטרה אלשיך, אלא היועמ"ש מנדלבליט הוא שהחליט על הענקת חסינות גורפת לחשודים כה בכירים, אחרי ימים ארוכים של מעצרים ולחצים. מאותו רגע ואילך מנדלבליט הפך לחלק מהמערכת שמחויבת להצדיק את מעשיה במבחן התוצאה. הוא יכול לגרור רגליים, לחרוק שיניים, לחקור מחדש ולגבש צוות משפטי עצמאי – אך בסופו של יום, כל תוצאה אחרת לבד מהחלטה על כתב אישום, תציג אותו כטירון משפטי שחתם על עסקאות עדי מדינה מפוקפקות בתמורה לאפס תוצאות.

גם אם יזכה בבחירות ויחתים את כל שותפיו על חוק נאמנות אישית, סטייל מירי רגב, לראש ממשלת ישראל עד לקביעת המוות הפוליטי הסופי – הרי שהמציאות תכפה עצמה גם על האיש שהצליח לכופף אותה שוב ושוב. תקדים ההתפטרות עם הגשת כתב אישום – אומנם הוחל על שרים ולא על ראש ממשלה, אך נתניהו יתקשה להמשיך לתפקד לכשיוגש נגדו כתב אישום בעבירת השוחד. החקיקה שתוקנה בממשלת שרון, מאותם טעמים ממלכתיים שביבי מתעטף בהם כיום, אומנם מחייבת את התפטרות ראש-הממשלה רק אחרי שניתן פסק דין חלוט (אחרי ערעור) בעניינו, אך גם נתניהו יודע שבסיטואציה שכזאת הוא יתקשה להתבצר בבלפור ולהישאר בתפקיד.

נתניהו מבין שתיק בזק – מסב לו את עיקר הנזק. בניגוד לתיקי 1000 ו-2000, הרי שבתיק 4000 את המחיר שילמו האזרחים ולא הטייקונים, מדי חודש בחודשו בחשבונות הטלפונים הקוויים. די להניח על השולחן זה לצד זה את חשבון הטלפון הסלולרי המוזל מול חשבון הטלפון הקווי המפולפל. היפוך היוצרות מעיד יותר מאלף עדי מדינה שמישהו פה עשה סיבוב על האזרח הקטן וצחק כל הדרך אל הבנק. אז נכון שאת השיטה של שמור לי ואשמור לך – לא נתניהו המציא אלא ראשי הממשלות של מפא"י והעבודה, אך מהבחינה המשפטית אין זו טענת הגנה. אם יש ממש בהמלצות המשטרה, שמגובה בראיות זהב ועדי מדינה, הרי שאת תיק 4000 יש לכנות מעתה ואילך כתיק 2200. אלפיים ומאתיים השקלים שכל אחד ואחד מהקוראים שילם במשך שנה, כתרומה לאגרת וואלה.

שרי הליכוד שמצטופפים בצלו מחשש שגם עליהם יהום הסער אם יעזו להרים ראש, יהיו הראשונים שיתקעו סכינים בגבו. ואם זה לא יספיק כדי להדיח את האיש מתפקידו - בג"ץ עשוי בכל מקרה לומר את דברו, בהנאה מרובה. נתניהו ייאבק עד טיפת הדיו האחרונה על שמו הטוב ויסחף אחריו לפחות חצי מדינה שחשה כי נעשה לו עוול.

ברמה הציבורית, אי אפשר להתעלם מהרציונליות שבטענותיו על כך שכולם נהגו כך לפניו, אך כפי שיודע כל עבריין שנתפס על ידי שוטר תנועה וטוען לאכיפה בררנית, אין בכך כדי להקנות הגנה משפטית. למרבה האבסורד, האיש שבמשך עשרים שנה לא זכה ליום אחד של חסד מתשעים ותשעה אחוזים מהתקשורת הישראלית – עוד יוקע אל עמוד הקלון רק בגלל שניסה להטות אחוז אחד בודד של סיקור לטובתו.

טורו של עו"ד אבי בלום מתפרסם ברשת 'קו עיתונות'.

אבי בלום בחירות מוקדמות אריה דרעי בנימין נתניהו חוק הגיוס המלצות משטרה תיק בזק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד