י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
כשנה לאחר שהוקמה בעקבות חשיפת 'בחדרי'

הוועדה לבחינת הסטטוס קוו: ניצחון לוייצמן

חשיפת 'בחדרי': בדו"ח שהגיש היום קובע עו"ד יצחק מירון, בניגוד לעמדת מנכ"ל העירייה והסיעות החילוניות, כי על העירייה לאכוף את חוק העזר העירוני במלואו ללא שהיות | ומיהו השליח החשאי שמירון שלח לסייר בשבת ברחבי ירושלים ולבחון מי צודק, יוחנן וייצמן או עיריית ירושלים?

הוועדה לבחינת הסטטוס קוו: ניצחון לוייצמן
ניר ברקת צילום: Miriam Alster/FLASh90

פרסום ראשון: לאחר כשנה מאז שהוקמה בעקבות מאבק השבת בירושלים שחשף והוביל 'בחדרי חרדים' – וועדת מירון מרחב הגישה היום (רביעי) לראש העיר בדימוס ניר ברקת, מנכ"ל העירייה אמנון מרחב ולנציגים מכלל הסיעות החברות במועצת העיר, את מסקנותיה בסוגיית השבת בירושלים.

כזכור, וכפי שנחשף לראשונה ב'בחדרי חרדים', הוועדה לבחינת מצב הסטטוס קוו בירושלים הוקמה בתיווכם של ראשי הסיעות החרדיות והדתיות בכנסת, בעקבות וויכוח עז שפרץ בין ראש העיר היוצא ניר ברקת לנציגות החרדית והדתית, על רקע מאבק השבת אותו הובילו הנציגים שומרי השבת, ובראשם חבר המועצה הגוראי יוחנן וייצמן.

בעוד הנציגות החרדית והדתית טענה שבתקופת כהונתו של ברקת נפתחו עשרות עסקים חדשים בשבת, כמו גם חילולי שבת נרחבים וחדשים בגופים העירוניים ובמינהלים הקהילתיים – העירייה טענה להד"ם ונצמדה לנוסח ש"לא חל שינוי בסטטוס קוו בירושלים".

וייצמן טען כי הנוסח המעורפל של סטטוס קוו מתנגש עם המציאות בשטח. הוא הגיש טבלאות מפורטות עם שמות העסקים מחללי השבת ותיעד כל פעילות עירונית שכללה חילול שבת. המאבק שלווה במתקפות מאסיביות בכל היומונים החרדים, התנהל על רקע אישור התקציב העירוני כשהחרדים והדתיים דרשו שהעירייה לא תממן פעילות עם חילול שבת.

הרשימות הוגשו לוועדה שהעבירה אותן לעירייה ולוייצמן וחוזר חלילה. בעקבות הוויכוח הבלתי פוסק, החליט עו"ד יצחק מירון לנקוט בצעד לא שגרתי ושיגר את עו"ד שירלי מולד ממשרדו לשבת שלימה לירושלים כדי שתבצע בדיקה מדגמית בתשעה עסקים מתוך אלה שניטש עליהם הוויכוח בין הנציגות החרדית והדתית לעירייה, כך נודע ל'בחדרי חרדים'.

כעת, בפרסום ראשון ב'בחדרי חרדים' נחשף הדו"ח העצמאי שגיבשה שליחת מירון לירושלים ממנו עולה כי ב-8 מתוך 9 עסקים וייצמן צדק וכי טענות העירייה התבררו כחסרי בסיס, העירייה שמצידה הגיבה בשלל התחמקויות ותירוצים שונים. עם זאת, הוועדה נמנעה במסקנותיה ממסקנות אישיות או האשמות כלפי העירייה ולמרות שציינה את הטענות על מספר העסקים הגבוה מחללי השבת והבדיקה המדגמית שהוכיחה את האמת בדברי הטוענים – היא ציינה גם שלגבי המדיניות לא חל שינוי אמיתי וכי יש רצון לפעול למען חיזוק מעמד השבת בבירה.

'בחדרי חרדים' ליקט מתוך הדו"ח עוד כמה נקודות מעניינות שיתכן ויהיו להן השלכות על מצב השבת בערים נוספות בישראל:

• בעקבות המאבק והקמת צוות הבדיקה של מירון צמצמה העירייה כמעט לאפס את חילולי השבת במינהלים הקהילתיים לאחר הידברות ארוכה שקיימה עמם.

• הדו"ח חושף מחלוקת קשה בין עו"ד מירון לעו"ד מרחב מנכ"ל העירייה ומייצגה בוועדה, כשעמדת החרדים התקבלה למעשה במלואה על ידי עו"ד מירון שדחה את מדיניות האכיפה של עירית ירושלים ואת עמדת הסיעות הפלורליסטיות וקבע שמן הדין לאכוף את החוק במלואו על כלל העסקים וזאת ללא כל דחייה.

• בעקבות המחלוקת המשפטית הקשה על סוגיית הפאבים שמגישים משקאות בליווי השמעת נגינה או שעשועים אחרים, האם הם בכלל האיסור בחוק, קובעים גם מירון וגם מרחב שהפאבים הללו עוברים על החוק.

• בניגוד לדעתו של מרחב, קבע מירון שאין למסעדות ובתי קפה כל היתר בחוק להוציא שולחנות וכיסאות למרחב הציבורי ועל העירייה לאכוף את החוק בעניין.

• ביחס לפעילות העירונית בשבת נקט מירון בטענה מעניינת לפיה מדובר ב"הדרת שומרי השבת מהפעילות העירונית".

כזכור, במקביל לפעילות הוועדה, הפעילו החרדים גם את כוחם הפוליטי והתנו את תמיכתם בתקציב העירוני בכך שלא יהיו פעילויות לחילול שבת במימון עירוני, מאבק שהסתיים כאמור בניצחון מרשים של הנציגות החרדית בעיר.

כעת משהוגש הדו"ח עם המסקנות הברורות מעניין יהיה לראות כיצד יגיב לו ראש העיר החדש משה ליאון, האם הוא יאמץ אותו במלואו והאם הסיעות החרדיות ידרשו זאת ממנו כתנאי בסיסי לקיום הקואליציה העירונית שזה עתה הוקמה.

מאבק השבת בירושלים שבת אמנון מרחב ניר ברקת ירושלים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד