י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
חוזר ובגדול • פרויקט מיוחד

חוזר ובגדול: הפרישה המסעירה, הקרע עם נתניהו והיחס החם לדת

הוא מכונה בסביבת ראש הממשלה "חתרן" ונתניהו לא היסס להתעמת איתו בפומבי רק לפני חודשיים • יוסי אסולין, עורך באתר 'בחדרי חרדים', בפרק המשך בסדרת הכתבות על כוכבי מערכת הבחירות הבאה • והפעם: קווים לדמותו של גדעון סער - שחוזר לזירה לאחר פסק זמן של 4 שנים

חוזר ובגדול: הפרישה המסעירה, הקרע עם נתניהו והיחס החם לדת
איום מבית. גדעון סער צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

103 ימים לבחירות לכנסת. 'בחדרי חרדים' ממשיך בפרויקט כוכבי הבחירות, שמטרתו להתחקות אחר השפעתן של הדמויות המרכזיות והמרעננות שיובילו את מערכת הבחירות הקרובה.

בפרק הקודם ניסינו למתוח קווים לדמותו של הרמטכ"ל לשעבר רא"ל בני גנץ, המהווה את האיום הגדול ביותר לנתניהו - מחוץ; בפרק הזה נתעכב על האיום הגדול מבית: גדעון סער.

בשונה מגנץ, שדמותו הפוליטית נמצאת בהקמה, על גדעון סער אנחנו יודעים הרבה יותר.

גדעון סער, שר החינוך ושר הפנים לשעבר

אם יש היום בשורות הליכוד דמות שמהווה איום על ראש הממשלה בנימין נתניהו, הרי שמדובר בגדעון סער - בכיר בליכוד לשעבר ואישיות פופולרית בעבר ובהווה ששימש במגוון תפקידים, בין היתר כשר החינוך וכשר הפנים.

בספטמבר 2014 הטיל סער פצצה פוליטית, שעה שהודיע במפתיע כי הוא לוקח פסק זמן מהחיים הציבוריים - הודעה שאכזבה את אלפי תומכיו ומעריציו, שראו בו חלק אינטגרלי מהנהגת הליכוד. רק אדם אחד נשם לרווחה באותו יום: רה"מ בנימין נתניהו (להלן).

למי שחשב אז שהוא פורש לגמרי, סער הדגיש: "אני עוזב את תפקידיי, אבל לא עוזב את הליכוד", וכך פעל. ולמרות שעזב את הכנסת, הוא היה מעורב עמוקות בביצה הפוליטית. 

סער המשיך להשתתף באירועי הליכוד ואף המשיך להרחיב ולפתח את קשריו הפוליטיים, הן בזירה המוניציפלית והן בזירה הארצית; כאשר מפעם לפעם הציבור קיבל תזכורת לקיומו בדמות תמונה מהשתתפותו באירוע של פוליטיקאי כזה או אחר.

או כמו שאומרים: הוא יצא מהפוליטיקה, אבל הפוליטיקה לא יצאה ממנו.

ההכרעה בחקירות נתניהו

4 שנים חלפו מאז הפרישה המסעירה ההיא וסער שוב חוזר למגרש הפוליטי, ובגדול. אלא שמאז ועד היום התחוללו שינויים מקצה לקצה במפה הפוליטית. 

נתניהו אמנם נותר המנהיג הבלתי מעורער של הליכוד, אולם מצבו הפלילי כה רגיש - שבמחי החלטה אחת של היועמ"ש - הקערה יכולה להתהפך על פיה.

וביום שאחרי נתניהו, זאת כולם יודעים - סער הופך לדמות מובילה ובעל סיכויים לא רעים לכבוש את ראשות הליכוד.

סקרים שביצעו בעבר ב"חדשות 10" הצביע על כך שסער בראש הליכוד גורף את המספר הרב ביותר של מנדטים.

ארשת ממלכתית

כלפי חוץ שומר סער על ממלכתיות רבה בכל מה שקשור ליריביו הפוליטיים מבית. אולם מאחורי הקלעים - מאז ומתמיד היו עימותים מתמשכים בינו לבין ראש הממשלה נתניהו, שכידוע מתקשה לראות בסביבתו פוליטיקאים בעלי עצמה ועושה הכל כדי לנטרל אותם.

גם מבחינת נתניהו נשמרה מידה מסוימת של ממלכתיות כלפי סער במשך השנים - אולם דומה כי בחודשים האחרונים משהו נסדק ונתניהו לא היסס לפגוע בסער בפומבי, להפתעת רבים במערכת הפוליטית.

בתצלום וידיאו רשמי שיצא מלשכת נתניהו, הצהיר רה"מ כי "בכיר לשעבר בליכוד" תכנן מזימה נגדו ויחד עם הנשיא ריבלין פעל כדי שנתניהו לא יהיה זה שירכיב את הממשלה הבאה, גם אם ינצח בבחירות.

הדבר בא לידי ביטוי בחוק שקיבל את הכינוי "חוק סער", שמטרתו לתקן את הפרצה בחוק המאפשרת לנשיא המדינה - במקרה הזה לא הידיד הכי גדול של נתניהו בלשון המעטה - להטיל את הרכבת הממשלה על חבר כנסת שאינו ראש מפלגה; קרי: גדעון סער.

סער כמובן הכחיש את הדברים, ואליו הצטרפו גם נשיא המדינה וראשי מפלגות הקואליציה שנקשרו אף הם במזימה. כאשר ח"כים נוספים מתוך שורות הליכוד - כולל ח"כ מיקי זוהר הנחשב למקורב מאוד לרה"מ - הוציאו הודעות תמיכה בסער וטענו כי "מדובר בקשקוש מוחלט". לא פחות.

נתניהו וסער בימים טובים יותר. (קרדיט: מרים אלסטר, פלאש 90)

אך למרות הממלכתיות והאיפוק שסער נוהג לשדר, כשהתרבו הפרסומים נגדו הוא לא יכל לשתוק. בראיון שקיים עם פרסום הדברים טען סער כי נתניהו חצה קו אדם וכי הוא ממתין להתנצלותו.

"סייעתי לנתניהו להגיע לשלטון ומעולם לא הייתי מאויביו. לצערי הוא מוקף בחורשי רעות ומזימות. זה לא לטובת הליכוד וזה מזרים רעל לעורקיה. אני קורא לראש הממשלה - תציג ראיות. עליתי לדרגת איום על המשטר. אמרתי לרעייתי - לא מתקרבים לאף קונסוליה".  

בצורה מעשית, ייתכן כי המתקפה מצד נתניהו רק מחזקת את סער במפה הפוליטית, מאחר והיא מהווה הצהרה לא רשמית מצד נתניהו לאיום שהוא רואה בו.

מצד שני, בהאשמותיו רצה נתניהו לסמן את סער בתוככי הליכוד כבלתי נאמן למפלגה ולעומד בראשה וכ"חתרן" (ביטוי שנשמע לא אחת שנשמעת מצד סביבת נתניהו י.א) שמנסה לפלג את הליכוד. לא בטוח שזה לא הצליח לו.

למרות שהיו שמועות כי סער ירוץ ברשימה נפרדת, סער הכחיש שוב ושוב כי הוא מתכוון להמשיך להישאר בליכוד וכי הוא אינו מתכוון להתמודד לראשות הממשלה כל עוד נתניהו עומד בראש.

ואכן, בבחירות הבאות יתמודד סער מטעם מפלגת הליכוד והוא ככל הנראה יעפיל לצמרת הרשימה.

יחס חם לחרדים ולמסורת ישראל

על אף שסער מתגורר בתל-אביב ומעורה היטב בחילוניות הישראלית, הוא נחשב מאידך גם לאיש מסורתי, בוודאי להשוואה לראש הממשלה נתניהו - שכידוע פוקד גם מסעדות המוכרות מאכלים אסורים ולא נחשב למאמין גדול.

סער שומר על יחסים חמים עם חברי כנסת חרדים מכל הקשת הפוליטית, מאלי ישי ועד ליצמן ואף משתתף בדרך קבע בשמחות שלהם. בשנים האחרונות סער הולך ומתחזק והוא מקפיד לשמור שבת בקביעות.

בראיון שהעניק ב-2015 לעיתון "משפחה", שיתף סער כי "בברית של הבן, לפני שנה ו-9 חודשים, היה צריך להיות איזשהו רב מסוים. הוא היה צריך להיות הסנדק, והוא לא יכל להגיע. ברגע הזה אמרתי: זה כנראה אני צריך להיות הסנדק...".

סער חשף אז: "ברגע הזה אמרתי: זה כנראה אני צריך להיות הסנדק. אז רב אחר אמר לי: אבל אתה יודע שסנדק צריך להיות שומר שבת. אמרתי לו: אני אנדור נדר, אני אשמור שבת. אמר לי: אבל אתה לא יכול לשמור השבת הקרובה וזהו... אמרתי לו: אני אשמור שבת (כשהכוונה היא לשמור בקביעות י.א)".

בשיחה שערך עם 'בחדרי חרדים' ב-2017, לאחר פטירתו של הגאון רבי משה שפירא זצ"ל, חשף סער לראשונה כי מידי יום שני בזמן הדיונים בכנסת, היה "מתגנב" לישיבת פתחי עולם בירושלים וזוכה ללמוד בחברותא עם הרב שפירא זצ"ל. 

"המפגש השבועי עם הרב שפירא היה חוויה אינטלקטואלית ויהודית עמוקה מאין כמוה", סיכם סער אז בפני כתב 'בחדרי חרדים' את החברותא עם הרב שפירא. זמן הלימוד, אגב, עמד על כשעה וחצי למפגש. 

בראיון נוסף אמר סער כי הוא מעריך מאוד את המסירות לתורה, וציין כי "אם לא הייתי עם ענייני ציבור ולא עם ענייני פרנסה - הייתי לומד הרבה יותר בעצמי. זה דבר גדול ונפלא".

יצוין כי בהיותו שר חינוך קידם סער לא אחת ערכים של זיקה ליהדות, לאבות, לירושלים ולמורשת ישראל סבא.

אחת התכניות היותר ידועות שלו זו תכנית הסיורים באתרי המורשת המכונה "נעלה לירושלים", אותה קידם בהיותו שר החינוך. תכנית שבזכותה ביקרו חצי מיליון תלמידים בירושלים בשנה.

סער יצר גם את תכנית "ביקורים בארץ האבות" וגם היא הגבירה את המודעות לקברי האבות באמצעות סיורים במערת המכפלה שנערכו לתלמידי מערכת החינוך.

אז האם סער טוב לחרדים? נראה שאין כיום מועמד לא דתי שמכבד את החרדים ומשמר את הערכים היהודים טוב ממנו.

בפרק הקודם: בני גנץ, הרמטכ"ל ה-20 של מדינת ישראל. לחצו על התמונה למעבר.

גנץ. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90.

גדעון סער בנימין נתניהו פוליטיקה הליכוד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד