י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
"לקחנו את נשק יום הדין"

מלט שהוזרם למנהרות הטרור הציף כפר. צפו

צה"ל סיים את תהליך נטרול והשמדת המנהרות מכפר כילא, מלט הוזרם למנהרות בצפון והציף הרחובות בצד הלבנוני | דובר צה"ל על חיזבאללה: "הם שרויים במבוכה קשה"

מלט שהוזרם למנהרות הטרור הציף כפר. צפו
מלט הוזרם למנהרות חיזבאללה והציף רחובות בלבנון צילום: דובר צה"ל

"סיימנו את תהליך הנטרול וההשמדה של המנהרות מכפר כילא לשטחים הקרובים למטולה" הודיע דובר צה"ל תא"ל רונן מנליס. "קובעים שהמנהרות שחיזבאללה חפר מכפר כילא למטולה נוטרלו והושמדו".

במסגרת תוכנית כיבוש הגליל שנסראללה התחיל לדבר עליה בשנת 2011, הציג בשנת 2013 רכיבים מהתוכנית, סרט שבו מראה שחיזבאללה מתכנן פעולה בצפון הארץ שכוללת פעולה קרקעית, אש שטוחת מסלול ותלולת מסלול, תקיפה מהים ופגיעה ביכולות צה"ל ובאזרחים. "הרכיב הסודי שהיה לתוכנית הוא המנהור התת קרקעי" אומר מנליס.

בסרט שהופץ, נסראללה לא דייק, "הוא הסתיר את תוכנית מטולה למשל. תכנן לבצע ירי ולהשתמש במנהרות שחפר, כדי להיכנס למטולה ולנסות לפגוע ביישוב ובכוחות צה"ל שמגיעים מציר הצפון".

מנליס הרחיב וסיפר כי צה"ל ביצע שורה של פעולות במהלך מבצע מגן צפוני, שכללו תחילה את הקו ההגנתי; מיצוק, חישוף, אבן משתלבת, החומה שבונים. "ועכשיו החשיפה, הנטרול וההשמדה של המנהרות שהובילו מכפר כילא למטולה". לדברי מנליס, "את המנהרות האלה להבנתנו - לא ניתן יהיה להשמיש".

במהלך פעולת הנטרול שהושלמה היום (חמישי), "אני מחזיר אתכם לתמונת מפעל הבלוקים, אנחנו נפרסם היום תמונות של מפעל הבלוקים הזה מוצף במלט כתוצאה מהחומרים שנכנסו" ממשיך מנליס. "למרות הנסיון של חיזבאללה למנוע את זה, זורמים עכשיו ברחובות כפר כילא הרבה קובים של מלט מהמנהרה הזו". לדבריו, זה מסמל את הקשר בין הפיר לבין מפעל הבלוקים. "לכל מי שטען שהן לא חוצות - הן חוצות. לגבי המפעל הזה, ברור עכשיו שהוא בשימוש חיזבאללה".

מסתבר שברחובות הכפר, זורם חומר איטום. "יש עוד מספר נקודות בכפר כילא, שהגיעו אליהם החומרים מהמנהרה הזו ומנהרות נוספות, החומרים פרצו ולמעשה ממלאים את הרחוב".

דובר צה"ל אומר "זו הוכחה נוספת למי שצריך לשקרי חיזבאללה, הממשל הלבנוני, האוכלוסייה בדרום לבנון שחיזבאללה בונה להם מנהרות מתחת לבית, והעובדה שהוא מפר כמובן את 1701 ומשתמש בתושבי הכפר כמגן אנושי". מנליס אומר כי מנטרלים את המנהרות שמפרות ריבונות, כדי להוציא אותן משימוש לכל אורכן. "זו הסיבה שהקודמות פוצצו לכל אורכן גם בתוך לבנון, ושאת אלה מילאנו בחומר" .

אנשי חיזבאללה מקפידים לא להגיב בפומבי לאירועים האלה, ולהבנת מנליס "הם שרויים במבוכה קשה. אני חושב שהתמונות האלה יגרמו לזה שממשלת לבנון כבר לא תוכל להתעלם. הנסיון של חיזבאללה לחסום את המנהרות, לא החזיק. ואיפה שתכננו לנטרל אותן באופן הזה, הן טופלו לכל אורכן".

לאן מתקדם כעת מבצע מגן צפוני? "ממשיכים במבצע על פי התוכנית, אפילו מקדימים אותה קצת. המבצע לא הסתיים" אומר מנליס. "ממשיכים בפעולות גלויות וחשאיות לחשיפה ונטרול של תוואי המנהור התת קרקעי של חיזבאללה משטח לבנון לשטח ישראל".

תא"ל מנליס מרחיב קצת על הפעולה של צה"ל ומסביר כי תחילה הוזרמו הרבה מאד קובים של חומרים לתוך המנהרות, במטרה לשטוף את החסימות, ואז הכניסו את חומר האיטום בדחיסה, והוא ממלא את כל המנהרה עד שמתחיל לצאת בצד השני. "פה הזרמנו אפילו יותר כדי שנראה את זה זורם ברחובות ויראו שזה חוצה לשטח אזרחי".

במהלך המבצע, צה"ל העביר ליוניפי"ל מידע על יותר מפיר אחד בצד השני, אומר מנליס. "מאמין שתושבי כפר כילא רואים ביומיים האחרונים שזורמים להם חומרים ברחובות והם יתחילו לשאול שאלות, יש לי סיבות טובות להניח שזה כבר קורה".

לדבריו, אחת הבעיות שחיזבאללה נתקל עכשיו זה "חשיפה של פרויקט שהיה ממודר - אפילו בתוך חיזבאללה, אפילו פעילים בכירים שלהם באיזור לא הכירו אותו, ויש פה אירוע של למידה ומבוכה". מנליס אומר שחיזבאללה עסוק כעת בעיקר במעקב אחרי הפעילות של צה"ל. "הוא מופתע ומובך מעומק היכולות הטכנולוגיות והטיפול הממוקד בפרק זמן קצר".

לסיכום אומר דובר צה"ל רונן מנליס, "יש פה אפקט מערכתי, צה"ל באמצעות טכנולוגיה ויכולות מבצעיות מודיעיניות חשף פרויקט מסווג. יקח לחיזבאללה הרבה זמן לתחקר, להסיק מסקנות, ולחשוב מה הדבר הזה שעושה. אנחנו גם לא ננוח על השמרים".

קצין בכיר מחיל ההנדסה אמר כי "המנהרות היו נשק יום הדין של חיזבאללה וכעת, כשאנחנו בעיצומו של המבצע וממשיכים לחשוף עוד ועוד מנהרות, חיזבאללה צריך לחשב מסלול מחדש".

צה"ל מנהרות לבנון חיזבאללה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד