י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
כוח הרצון

החלום ההזוי של טראמפ התגשם בענק

כוח הרצון חזק וגדול יותר מכוח העשייה, בכוח העשייה לפעמים מתערבים גם פניות, מניעות, עיכובים ובלבולים. אבל כוח הרצון נקי לגמרי. אם חשבת טוב ונכון, הרי זה כאילו עשית אותו כהוגן | טורו של הרב בנציון נורדמן

החלום ההזוי של טראמפ התגשם בענק
pixabay

הם היו קבוצת יהודים, תחת שלטון הנאצי. הימים ימי מלחמת העולם השנייה ויהודי המחנה מצווים בכל יום לצאת לעבודת כפיה. בקיץ ובחורף בחום ובשלגים, אין וויתורים. הסדיסטים הרשעים המציאו בכל יום תעלולים אכזריים והתעלו ברשעותם עוד ועוד.

באחד הימים מופיע מפקד אס.אס. מדושן בשערי הבלוק, וקורא לאחד היהודים המוזלמנים ומפקיד בידיו את נשקו שפורק לגורמים ומצווה עליו להרכיבו מחדש. היהודי עמד חסר אונים: לסרב – דינו מוות. לציית ולא להצליח – דינו מוות. וכי מניין לו, חצקל'ה, ידע בהרכבת נשק של הרייך השלישי?

הנאצי שראה את היהודי מתמהה, נקש עם הקת על מצחו של היהודי כשהוא מוסיף אמירה משמעותית: "ביסטו יודא – קאנסטו". אתה יהודי ואתה יכול. האמירה הנאצית הזו חיזקה את היהודי ששרד את המלחמה והיה חוזר ואומרה בכל עת: אתה יהודי ויכול.

יש לו לאדם כוח הרצון שעמו הוא יכול לבקוע כל הנקרה בדרכו. כוח הרצון חזק וגדול יותר מכוח העשייה, בכוח העשייה לפעמים מתערבים גם פניות, מניעות, עיכובים ובלבולים. אבל כוח הרצון נקי לגמרי. אמרו חכמינו זכרונם לברכה כי "מחשבה טובה – הקדוש ברוך הוא מצרפה למעשה". כי אם חשבת טוב ונכון, הרי זה כאילו עשית אותו כהוגן.

---

בפרשתנו, פרשת שמות, אנחנו קוראים על בתיה בת פרעה, הנסיכה שירדה לרחוץ על הנהר, ואז גילתה תיבה קטנה צפה על גבי היאור. היא הושיטה את ידה, על אף המרחק העצום שבינה העומדת על שפת היאור לבין התיבה השטה לה במנוחה בתוך היאור, ונעשה לה נס, והשתרבבה ידה למרחוק, והיא משתה את התיבה מן היאור, ואז גילתה בו נער בוכה, זהו משה רבינו בילדותו, שהוצנע מאימת גזירת פרעה לכלות ולהרוג את כל הבנים הזכרים הנולדים במצרים.

וכי מניין העוז והאומץ של בתיה להושיט יד למקום רחוק? וכי למה זה העלתה בדעתה כי היא תצליח להגיע אל התיבה המרוחקת? אומר הרבי מקוצק, כי כשאדם מנסה – הוא מצליח. "יגעת ומצאת תאמין". היא לא התייאשה, אלא הושיטה יד, וכשאדם מנסה ומושיט יד – משמים עוזרים לו לסיים את המלאכה, הבא ליטהר – מסייעים אותו.

וזהו לימוד ענק עבור כל יהודי בכל מקום: אין לא יכול, יש לו רוצה. אתה יהודי ויכול, רק תנסה. החיד"א – רבינו יוסף חיים דוד אזולאי כותב בספרו כי "אין לך דבר העומד בפני הרצון". ולכאורה הוא משפט תמוה, וכי אין דברים העומדים בפני הרצון? וכי אדם משיג את כל אשר ליבו חושק?

וביארו חכמי הדורות כי הכוונה היא לכוח הרצון. לרצות מי הפריע בעדך? נכון, שלא כל דבר משיגים, אבל לכל הפחות לרצות יכולת. וכשאדם רוצה טוב – הוא משיג.

אמר לי חבר שהוא גם קאוצ'ר: "אתה יודע למה אתה לא ראש ממשלה? כי אתה לא רוצה להיות ראש ממשלה". וזה נכון, אני לא רוצה להיות, כי אני לא יכול להיות, כי אני משוכנע שאני לא מסוגל להיות. נמצאת למד, כי בסוף הכול תלוי בכוח הרצון של האדם.

כהורים וכמחנכים אנחנו מרבים לומר זאת לילדים וזה נשמע די מעצבן: לא הצלחת? כי אתה לא רוצה! אבל זו אמת לאמיתה. ילד שרוצה – מצליח. גם נגד הטבע, רצון חזק הופך סדרי עולם. תראו את נשיא ארה"ב דונלד טראמפ. לפני כעשור בסרט הוליוודי, כבר התבטא ואמר שיהיה נשיא ארה"ב. זה היה נראה אז חלום באספמיה. האיש שלא הגיע משומקום, לא עבר את הקונגרס ולא את הסנאט, לא עסק בקשרי חוץ וגם לא בענייני פנים. פשוט החליט להיות נשיא המעצמה הגדולה ביותר והוא נהיה.

---

השבוע פתחנו ב'מדעים ויהדות' את עונת הרישום לשנת הלימודים הבאה. המוטו שלי בייסוד הרשת – שיש לה כיום סניפים גם מחוץ לחדרה – היה אחד: מימוש הפוטנציאל שיש בכל תלמיד ותלמידה. זה מה שמנחה אותי מתחילת דרכי: האמונה בכוחו של כל אחד ואחד. בכל יחיד יש כוח רצון טמון שעמו הוא יכול להעפיל לגבהי גבהים, ותפקידנו אנו להפיק את רצונם ולהוציאם מן הכוח אל הפועל, מן המחשבה אל המעשה.

השבוע נפתחו הסדנאות למוכנות עבור כיתה א', בשיתוף פעולה עם מתנ"ס אפקים בניהולו של ידידי עמי פדלון ובהם משתתפים למעלה מ200 ילדי העיר חדרה משכונת הפארק – ניסן והסביבה לצד זה נערכים המבחנים לכיתות מופ"ת- רף גבוה לחט"ב תיכון "מדעים ויהדות" החדש. אלו תמריצים לתלמידים הקוראים להם בראשית ימיהם: "אתם מסוגלים ויכולים הרבה יותר". רבים מהתלמידים המצטרפים לתוכניות והמסלולים עושים חיל וגורמים נחת לעצמם ולהוריהם. זהו כוח הרצון.

ועוד נקודה למחשבה: "יגעת ומצאת – תאמין". יש כאן שלושה יסודות: יגיעה, מציאה, אמונה. אדם זקוק לכל השלושה כדי להצליח. גם יגיעה ועמל, גם למצוא את הדבר הנכון וגם להאמין בצדקת דרכו.

שבת שלום ומבורך

 

דונאלד טראמפ הרב בן ציון נורדמן חלום

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד