ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024
וְיָשָׁן מִפְּנֵי חָדָשׁ תּוֹצִיאוּ

אינפלציה: חמש מפלגות חדשות בתוך שישה ימים בלבד • סקירה

טרנד המפלגות החדשות - עכשיו יותר מתמיד: בחירות 2019 יהיו הבחירות היצריות ביותר, אך גם כאלו שיולידו את המספר הרב ביותר של המפלגות • 'בחדרי חרדים' בסקירה עדכנית על מצב כלל המפלגות בישראל - הקיימות, החדשות והמחודשות • 100 ימים לבחירות המכריעות

אינפלציה: חמש מפלגות חדשות בתוך שישה ימים בלבד • סקירה
סידור קלפיות צילום: פלאש 90

אם לשפוט לפי קצב הקמת מפלגות חדשות מאז ההודעה על יציאה לבחירות ועד כה, אנו ניצבים בפני הר ענק של מפלגות, שמאיים לרעוש ולגעוש ולהביא בכפיו עוד עשרות מפלגות חדשות ורסיסי מפלגות - עד מועד הבחירות המתוכנן.

שישה ימים בלבד חלפו מאז הודיעו ראשי הקואליציה על הליכה לבחירות וכבר חמש מפלגות הודיעו על הקמתן. ובמקרה הזה נראה כי רב הנסתר על הנגלה.

מאז צאת השבת ישנו עיסוק הולך וגובר במפץ הפוליטי שהתרחש בימין, ממש פסטיבל, לו אחראים השרים נפתלי בנט ואיילת שקד, עיסוק שנסוב סביב משמעויותיו של המהלך מאין ספור זוויות.

אולם מתוך ההתעסקות בחדש - במפלגה החדשה של בנט בנידון דידן, ולפני זה במפלגתו החדשה של גנץ, אנחנו לא בהכרח שמים לקצב הבלתי הגיוני של המפלגות החדשות והמחודשות שקמות בזה אחר זה, וצצות כפטריות אחר הגשם.

או שמדובר בפוליטיקאים ישנים שהתנתקו, נטשו או ננטשו ממפלגת האם ומקימים מפלגה "חדשה" כדי למכור לציבור מוצר רענן ו"חדש" (דוגמת בנט ויעלון) ובשפת האינטרנט "מחודש"; או שמדובר בפוליטיקאים שהם באמת (!) חדשים (דוגמת בני גנץ).

כך או כך, אזרחי ישראל מוצאים את עצמם באינפלציה של מפלגות, והיד עוד נטויה.

להלן סקירה קצרה של המפלגות הקיימות ואלו החדשות:

הקיימות:

הליכוד

המחנה הציוני

יש עתיד

כולנו

ש"ס

יהדות התורה

הבית היהודי

מרצ

הרשימה המשותפת

כל זה עוד בלי שדיברנו על מפלגות קיימות שלא עברו ואולי גם לא יעברו את אחוז החסימה: דוגמת מפלגת יחד של אלי ישי, מפלגת עלה ירוק ודומיהן. 

בהקשר הזה חשוב לזכור כי גם הבית היהודי, או לפחות מה שנשאר ממנה, וגם כולנו הם גלגולים שונים ורסיסי מפלגת שמקורן במפלגת הליכוד.

כמו כן, מפלגת המחנה הציוני היא למעשה התכה של התנועה של לבני עם העבודה המיתולוגית.

מסתבר שככה זה בפוליטיקה. מנסים להמציא בכל פעם את הגלגל מחדש. אולם הפעם נראה כי מדובר במשהו חריג גם ביחס למערכות בחירות קודמות.

-

החדשות

כאמור, שישה ימים בלבד חלפו וכבר הודיעו חמש מפלגות על הקמתן:

חוסן לישראל - בראשות בני גנץ, הרמטכ"ל ה-20 של מדינת ישראל.

הימין החדש - בראשות נפתלי בנט ואיילת שקד. תולדה של הבית היהודי שהיא עצמה תולדה של הליכוד. רסיס דרסיס.

מפלגת גשר - בראשות אורלי לוי-אבקסיס, ח"כית שהייתה חברה "שכירה" ב"ישראל ביתנו" של ליברמן, בנתה לה מצבת כח ובחרה לצאת לדרך עצמאית - כשהיא מחזיקה בידיה כח רב - בין 5 ל-8 מנדטים ע"פ הסקרים.

מפלגת יעלון - הרמטכ"ל שגורש בבושת פנים מהליכוד מנסה לחזור לבמה באמצעות פלטפורמה חדשה. טרם ברור שמה, אך המנטרה שלה לפי שעה היא "בלי קונצים". בשל סיכוייה הנמוכים לעבור את אחוז החסימה, ייתכן כי היא תתאחד עם חוסן לישראל של גנץ. 

תנועת המחאה להנהגת המדינה - מפלגת המחאה של הפרובוקטור ומשולח הלשון, אלדד יניב. שגם היא למעשה גירסה מחודשת המבוססת על שלד מפלגת "ארץ חדשה" הישנה, שהקים בעבר יניב אך לא צלחה את אחוז החסימה.

-

על הכוונת:

אחי ישראלי - מפלגה המורכבת מאישים שונים ובכירים בחברה הישראלית, כאשר על מייסדיה נמנית בתו הבכורה של מרן הגר"ע זצ"ל, הרבנית עדינה בר שלום.

-

ברור שאל מול אינפלציה כזאת של מפלגות יהיו מטבע הדברים גם חיבורים מפתיעים בהמשך. נכונו לנו עוד עלילות רבות, כאשר שני גושים כבר נמצאים באופק: 

גוש שמאל בראשות ברק - אין הצהרות רשמיות אמנם, אולם ישנם לא מעט סיכויים לגוש שמאל שיעמיד בראשותו את אהוד ברק. 

גוש ימין ימין - גוש שיורכב מכל, מרוב או מחלק מהמפלגות הבאות: יחד, האיחוד הלאומי, הבית היהודי ועוצמה לישראל.

האם תהיה זו מערכת בחירות שתחל בקול תרועה רמה של אין ספור מפלגות ותסתיים בקול דממה דקה של איחודים לגושים גדולים? ימים יגידו.

ובינתיים, תתפלאו אם מחר יודיעו לפיד או נתניהו על שם חדש או חלופה חדשה למפלגותיהם.

בחירות 2019 בחירות יאיר לפיד בנימין נתניהו חוסן לישראל גשר בוגי יעלון בני גנץ מפלגת הימין החדשה אלדד יניב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד