י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

בעין יפה: נתיב הנגישה מכשירים חכמים ללקויי ראייה

חייהם של לקויי ראייה וכבדי שמיעה, מאתגרים מעצם היותם חריגים בחברה • עם התפתחות הטכנולוגיה, גם לאנשים עם מגבלות – הפכו החיים ליותר נוחים, וליותר קלים ומאפשרים להגיע להשתלבות בחברה •  "פנינו לחברת נתיב שנרתמה מיד ללא היסוס לעזור לנו להביא מכשירים חכמים לאנשים עיוורים"

בעין יפה: נתיב הנגישה מכשירים חכמים ללקויי ראייה

חייהם של לקויי ראייה וכבדי שמיעה, מאתגרים מעצם היותם חריגים בחברה. עליהם להתמודד בדרכים שונות ויצירתיות בכוחות עצמם עם כל פעולה ולו הפשוטה ביותר כדי לחיות חיים עצמאיים: לבשל, לנקות, לגהץ וכו'. רבים מהאנשים המתמודדים עם קושי בראייה או עם עיוורון מוחלט, מתקשים לצאת החוצה ולהתמודד עם אתגרי "העולם" כשאין להם כלים המסייעים בהתמודדות עם האתגרים.

עם התפתחות הטכנולוגיה, גם לאנשים עם מגבלות – הפכו החיים ליותר נוחים, וליותר קלים ומאפשרים להגיע להשתלבות בחברה. בעיר בני ברק הוקם פורום פעילים לקויי ראייה, המכנים עצמם "רואים רחוק", ויחד הם מקדמים נושאים הקשורים ללקויי ראייה ועיוורים בציבור החרדי. המפגשים שלהם מתקיימים במרש"ל – מרכז רב שירותים לעיוור המופעל על ידי מחלקת הרווחה של העירייה, ושם הם מנסים להביא כמה שיותר פעילויות מותאמות למגזר החרדי.

בין היתר יזמו לאחרונה מרש"ל בני ברק וחברי הפורום סדנת בלונים יפהפייה ומקצועית לנשים בסיוע חוש המישוש, נסיעה מונגשת לקברי צדיקים בצפון ומסיבת חנוכה, מדי פעם מגיעים רבנים לשיחות ושיעורים (כדוגמת שיעור הלכתי של הרב ויא שליט"א ובו התייחס להתמודדויות של עיוורים בתחום נקיות המוצרים מתולעים), ואף הוקמה קבוצת הליכה בה הולכים יחד רואים ועיוורים בחברותא, מדברים, צוחקים, מתעמלים ונהנים.

השימוש בטכנולוגיה מאפשר לעיוורים רבים ולקויי ראייה, להסתדר בכוחות עצמם במרחב הציבורי. כך למשל שימוש באפליקציה שמזהה שטרות כסף ואומרת איזה שטר הוצאת מהארנק, על מנת שיוכלו לשלם בו לנהג או למוכר. אפליקציה שמזהה עצמים וחפצים ונוקבת בשמם, אפליקציה שמאפשרת סריקת ברקוד שעל גב המוצר והתאמת שמו, כך למשל פחות מתבלבלים כשצריכים להוציא תרופה מארון התרופות או לזהות קופסאות שימורים שבעזרתן מכינים מאכל טעים.

ואיך ישתמשו באמצעים הטכנולוגים באופן הכשר ביותר? אל לנו לשכוח, כי הציבור של יראי שמים המקפידים על קלה כבחמורה, רוצים להשתמש בטלפון כשר בלבד, אך מאחר והם זקוקים לשירותים מיוחדים שאדם רואה אינו נזקק – הם נאלצים להשתמש בסמארטפונים. "הרבנים התירו לצרכי עבודה", מסבירים חברי הפורום. "ודאי שהדבר אפשרי עבור אנשים עיוורים או לקויי ראייה שרוצים להשתלב בשוק העבודה, ולחיות חיים עצמאיים". וכך מצאו עצמם חברי הפורום מבני ברק, מבקשים לקהילתם סמארטפונים כשרים עם אפליקציות שמתאימות לאורח חייהם.

"בדיוק כמו שכלב נחייה או מקל הם צורך, כך גם הטלפונים", מסבירים חברי הפורום. "הטלפונים הכשרים הפשוטים הרגילים, אינם נגישים עבורנו. הכפתורים שטוחים, אין דרך להשתמש עצמאית באנשי קשר וכו'. וכ"כ אנחנו צריכים אפליקציות מיוחדות מלבד טלפוניה נגישה, כמו הקראה קולית, הפעלה קולית, התמצאות במרחב, זיהוי עצמים, זכוכית מגדלת (טמ"ס) ועוד.

מבירור בין כל החברות בשוק, הפניה לנתיב היא זו שהביאה את הרווחה המיוחלת לחברי הקהילה. "פנינו לחברת נתיב שנרתמה מיד ללא היסוס לעזור לנו להביא מכשירים חכמים לאנשים עיוורים", מספרים חברי הפורום. "ראשית השימוש במכשיר שונה, אדם 'רגיל' לא יבין את אופן התפעול אלא לאחר שיסבירו לו. כל לחיצה על המסך אינה פותחת אפשרות אלא קודם מסבירה באיזה כפתור מדובר ואז יש אפשרות בלחיצה כפולה, להיכנס לשירות. נתיב קיבלו מהפורום את רשימת האפליקציות הנדרשות ללקויי הראיה והעיוורים ועשו הכל על מנת להביא את כל הרשימה בגרסה הכשרה למהדרין עבורם. הפתרון מלווה כמובן בהמלצה ממשמרת הקדש והחינוך.


בשלב ראשוני נרכשו כעשרה מכשירי סמארטפון כשרים על ידי חברי הקהילה, והם קיבלו הדרכת תפעול ממורה שיקומית המוסמכת לדבר, כאשר סדרת ההדרכה סודרה אחת בשבוע לכל משתמש בזה אחר זה באופן אישי. "כשיש לנו בעיה במכשיר, אוטומטית יש לנו בעיה כפולה", מסבירים חברי הפורום. "אדם מהשורה אינו יכול לסייע לנו כי הוא בעצמו אינו יודע כיצד המכשיר פועל. אם מדובר בעניין של הסינון, מתקשרים לנתיב. אם מדובר בתמיכה טכנית, מתקשרים לשירות תמיכה מיוחד לעיוורים בו מקבלים מענה לכל תחומי הטכנולוגיה".

לאחר שחוו הצלחה גדולה ברכישה הראשונה, ממתינים כרגע בפורום לשלב הרכישה הבא. הסיבה לעיכוב היא מכיוון שכל רוכש חייב לקבל הדרכת שימוש ממורה שיקומית שעובדת דרך מגדל אור – מרכז שיקום תפקודי ותעסוקתי לאנשים עם עיוורון ולקויות ראייה, וההמתנה בתור לאחר הגשת הבקשה דרך העו"ס, יכולה לארוך זמן רב. "ברגע שנצליח ליצור עוד יום כזה של הדרכות בזו אחר זו", אומרים חברי 'רואים רחוק', נבצע עבור אנשים נוספים מהקהילה את הרכישה, על מנת שיוכלו לרכוש סמארטפונים כשרים ומוגנים באופן הבטוח של נתיב, ובאופן שיאפשר לנו כמה שיותר עצמאות וגישה אל העולם הסובב אותם".

ניתן למלא את הטופס הבא, ונציג יחזור אליכם עם כל הפרטים, או להתקשר לטלפון: 072-3713-477

נתיב מכשירים כשרים נגישות סמארטפון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד