י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
בעקבות התחקיר המרתיח > "מציאות עגומה"

דרישה נחרצת: "למרות הבחירות יש דברים שהם מעבר לפוליטיקה"

בעקבות תחקיר שהתפרסם בעיתון 'הארץ' פנה ח"כ מיקי זוהר ליועץ המשפטי לממשלה בדרישה לערוך בדיקה דחופה ולהתערב בשערוריית היעדר התקצוב לילדים הלומדים בגני החינוך המיוחד מהמגזר החרדי | זוהר דורש ממנדלבליט: "לעצור את האפליה המנוגדת לחוק בגנים הללו" 

דרישה נחרצת: "למרות הבחירות יש דברים שהם מעבר לפוליטיקה"
ילד חרדי צילום: Nati Shohat/Flash90

ח"כ מיקי זוהר פנה ליועץ המשפטי בעקבות התחקיר שהתפרסם בעיתון הארץ בו נחשף כי מדיניות התקצוב של משרד החינוך פוגעת בילדי גני חינוך מיוחד מהציבור החרדי הלומדים בגנים שמעמדם מוכר שאינו רשמי.

בפנייתו ציין זוהר כי המשרד מקצה תקציב חסר לצורך שכר הגננות. הדבר בא לידי ביטוי במספר עובדות: בחישוב דרגה מעוות ולא מדויק, בחישוב שנות וותק מעוות ובחישוב לקוי של התארים ושל זכויות השכר שנלווה אליהן.

לדברי ח"כ זוהר, "הגננות בחינוך המיוחד בציבור החרדי מופלות לרעה מאחר שהמשרד לא מאפשר להן להצטרף לרפורמת אופק חדש. דבר שפוגע בהן ובשכרן וגרוע מכך, חוסר היכולת להצטרף לאופק חדש, פוגע במישרין בילדים שאינם מקבלים את השעות שלהם זוכים הדומים להם בגן רגיל".

זוהר טוען בפנייתו כי על פי חוק אחראית המדינה לספק חינוך מיוחד חינם במוסדות חינוך מיוחד, הן הרשמיים והן המוכרים שאינם רשמיים. שכן סעיף 3 לחוק חינוך מיוחד, תשמ"ח-1988 קובע את הזכות לחינוך מיוחד בחינם: "ילד בעל צרכים מיוחדים זכאי לחינוך מיוחד חינם במוסד לחינוך מיוחד באיזור מגוריו וכי "המדינה אחראית למתן חינוך מיוחד לפי חוק זה".

במכתבו מפנה חבר הכנסת את היועץ המשפטי לממשלה לחוק הקובע כי הזכות לחינוך מיוחד הינה חינם וכי חובת המדינה לספק חינוך מיוחד חינם – חלה במוסדות חינוך מיוחד (הכוללים גם גני ילדים וגם בתי ספר), הן רשמיים והן המוכרים שאינם רשמיים, ללא כל הבדל. ולדבריו: "מכאן, שבכל הנוגע למערך החינוך המיוחד, זכאים המוסדות במעמד מוכש"ר לתקצוב מלא של 100%, ללא כל הבדל ביחס לחינוך הרשמי, וללא הפלייה של ילדי הגן ביחס לתלמידי בתי הספר".

יצויין כי בדיון שערכה ועדת החינוך של הכנסת בנושא "אפליה בתקצוב החינוך מיוחד במוכש"ר", אמרה עו"ד דורית מורג, היועצת המשפטית של המשרד כי "מבחינת החוק מוסד מוכר שאינו רשמי בחינוך המיוחד, צריך להיות מתוקצב כמו חינוך רשמי".

זוהר מבהיר כי "מעבר לעניין המוסרי הפשוט אין להעלות על הדעת להפלות תלמידים אלו, שכן המדינה היא המורה להורי ילדי חינוך מיוחד מן הציבור החרדי ללמוד במוסדות מוכרים שאינם רשמיים שכן אין להם כל אפשרות אחרת וכי מציאות עגומה זו מעלה שאלות קשות על התנהלות משרד החינוך שכן ילדי חינוך מיוחד זוכים לתקציב חסר רק מכיוון שהם באים מן הציבור החרדי ובשל כך נשלחים לגני מוכש"ר בידי המשרד".

זוהר תבע בדיקה דחופה של חוקיות פעולת המשרד בנושא ואת התערבות היועץ בנושא בהקדם.

ח"כ זוהר אומר כי "למרות שאנו בתקופת הבחירות יש דברים שהינם מעבר לפוליטיקה. ברור לכל בר דעת כי לילדים הללו מגיע לקבל באופן שוויוני וחובת היועץ המשפטי לממשלה לעצור את האפליה המנוגדת לחוק".

"גם לשר החינוך אני קורא להכנס לסוגיה ולפתור אותה באופן מידי. יש לנו אחריות כלפי הילדים האלו שהכי צריכים אותנו", אמר זוהר.

חינוך מיוחד היועמש מיקי זוהר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד