י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
יצא לאור יום ושבר שתיקה

צפו: בני גנץ התבטא לראשונה וחוטף מתקפה

התבטאות ראשונה של בני גנץ מאז הודיע על כניסתו לפוליטיקה, היא דווקא בנושא חוק הלאום, שעורר סערה בתקופת חקיקתו ועוד יותר לאחר דבריו של המועמד הצבעוני ביותר בבחירות הללו: "אעשה ככל שביכולתי על מנת לפעול לתיקון נכון של החקיקה", אמר גנץ וחטף בעיקר מימין

צפו: בני גנץ התבטא לראשונה וחוטף מתקפה
הדמות הדומיננטית של מערכת הבחירות. גנץ צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

אם נראה היה לרגע למישהו שבני גנץ, הרמטכ"ל לשעבר ויו"ר 'חוסן לישראל' בהווה, הוא איש מרכז, היום הוא פתח את הפה והוכיח שהוא נטוע עמוק בשמאל הישראלי.

בשיחה שקיים עם ראשי מחאת הדרוזים נגד חוק הלאום, לאחר שאלו צעדו לביתו כחלק מהפגנה רחבה שהם מקיימים, אמר גנץ לפעילים: "אפעל למען שינוי החקיקה", כשהוא מתייחס לחוק הלאום.

דבריו של גנץ שעוררו את הסערה. (צילום: שרון עידן, כאן חדשות)

כזכור, חוק הלאום, הקובע כי מדינת ישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי, חוקק ע"י הכנסת האחרונה ע"י מפלגות הימין ועבר ברוב של 62 ח"כים מול 55 מתנגדים, כשמטרתו המרכזית לחזק את האופי היהודי של המדינה.

החוק עורר סערה והתנגדות חריפה מצד מפלגות השמאל שטענו ל"גזענות" ו"לפגיעה קשה במיעוטים של החברה הישראלית", כאשר ההתנגדות המרכזית הייתה בשל העובדה שהמילה "דמקורטית" על שלל הטיותיה לא הוזכרה בלשון החוק.

"אני שמח שהגעתם לכאן הבוקר אליי הביתה במזג אוויר לא פשוט", אמר גנץ, והוסיף: "אני פותח את ביתי בפניכם ואומר לכם תודה שבאתם. לכבוד הוא לי שאתם נמצאים כאן הבוקר".

הראשונה להגיב היתה מפלגת 'הימין החדש', שתקפה: "אמירתו הראשונה של גנץ בפוליטיקה מבהירה - גנץ חבר לשמאל".

לדבריהם, "חוק הלאום הינו הישג היסטורי אשר מחזיר למדינה את אופיה הלאומי, היהודי והציוני מול השחיקה המתמשכת שגרם בג"צ. ‏תכנית גנץ לשינוי חוק הלאום מבהירה את עמדתו".

מתנועת 'הליכוד' נמסר בתגובה לדבריו של הרמטכ"ל לשעבר: "כשגנץ תוקף את חוק הלאום וציפי לבני מברכת אותו על כך, כולם יודעים את המובן מאליו: גנץ הוא שמאל, בדיוק כמו לפיד".

יו"ר הקואליציה ח"כ ⁦דודי אמסלם, בראיון ל'כאן חדשות' הגיב ואמר: "אני נעלב שרמטכ"ל של מדינת ישראל מדבר ככה. ברור לי שמי שציוני ויהודי צריך לדאוג לסממנים של המדינה. יש פה הרבה דמגוגיה. זאת סיבה טובה לא להצביע עבור גנץ".

שר התיירות יריב לוין מ'הליכוד', ממובילי חוק הלאום, הגיב להצהרתו של גנץ בנוגע לחוק ואמר: "יצא המרצע מן השק ונחשף המרצ האמיתי של מועמד השמאל בני גנץ. חוק הלאום שהעבירה ממשלת הליכוד מעגן את הבסיס הציוני של מדינת ישראל וכל פגיעה בו פירושה פגיעה בהתיישבות היהודית ובזהות היהודית".

"אם המשפט הראשון שאומר בני גנץ הוא נגד ההישג הכי חשוב של המחנה הלאומי בכנסת היוצאת זה ממקם אותו בדיוק מוחלט: מולו", כך כתב השר לשעבר גדעון סער בחשבון הטוויטר שלו.

עם זאת הבהיר סער שעושה דרכו לליכוד, "אני מכבד את עברו הצבאי של גנץ וקצת פחות מתרשם מהבנתו במשפט חוקתי. אין כל סיבה לתקן או לשנות את חוק הלאום".

ח"כ אמיר אוחנה מ'הליכוד' הגיב גם להתבטאות של גנץ ואמר: "חוק הלאום לא דרוש תיקון. חבל שבפעם הראשונה שבה גנץ בוחר לשבור שתיקה, הוא עושה זאת כדי לתקוף את חוק היסוד שמעניק לישראל את תעודת הזהות שלה ומעגן את ערכיה. בדבריו, גנץ למעשה מבקש למוטט את הערכים היסודיים ביותר עליהם מושתת הציונות".

לעומת המתקפה מצד מפלגות הימין, בשמאל מחבקים את גנץ. יו"ר מפלגת 'התנועה', ציפי לבני: "מברכת על דברי בני גנץ. התנועה מובילה את המאבק לישראל יהודית וגם דמוקרטית ונחוקק במשותף את חוק יסוד מגילת העצמאות לפיו ישראל היא מדינת העם היהודי שיש בה שיוויון. זוהי משימה ראשונה לאחר הבחירות".

יו"ר 'העבודה' אבי גבאי בחר לאתגר את יריבו בשמאל ואמר, "‏גנץ, אתה צודק - חייבים להוסיף שוויון לחוק הלאום. אבל אי אפשר לעשות את זה מתוך ממשלת נתניהו. אני יודע. אני הייתי שם. אל תתייאש, אפשר לעשות שינוי. תתחייב: אני לא יושב בממשלה של נתניהו".

ביקורת חריפה נרשמה גם מצד עיתונאים. הפרשן הפוליטי של 'החדשות', עמית סגל, אמר בתגובה: "כל הסקרים מעידים שחוק הלאום נהנה מרוב עצום גם במרכז. או שלגנץ יש סקרים אחרים, או שהרגע הוא ביצע את טעותו הפוליטית הראשונה".

כתב הכנסת של 'כאן' - זאב קם, תהה: "מכל האפשרויות שיש בעולם, הבחירה הראשונה של גנץ היא להתחייב דווקא על שינוי חוק הלאום? מי הוא אותו יועץ פוליטי (לא משופשף) שלחש על אוזנו שזו דרך הקסמים למשוך מצביעי ימין?".

יצוין כי הפעילים מתכוונים לצעוד לאחר מכן לבתיהם של פוליטיקאים נוספים כמו בנט, שקד, אורלי לוי-אבקסיס וכחלון - במטרה לקבל מהם התחייבות דומה. כאשר ביום שישי הקרוב הם יגיעו לביתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו.

 

 

בני גנץ דרוזים חוק הלאום

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד